Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat heb je nodig bij het schrijven?

Hoi, Daarmee bedoel ik niet de computer of pen/papier, maar de omstandigheden waarin je het liefst schrijft. Voor mij is de voorwaarde dat ik alleen kan zijn en zonder triviale verplichtingen, zodat ik mijn hoofd leeg kan maken. De ruimte waarin ik schrijf maakt me eigenlijk niet uit. Ik heb er het liefst muziek bij. Bijna altijd draai ik een cd met zeegeluiden ('Sea Moods'), het geluid van de golven in de branding aan de kust. Die zet ik op repeat, zodat ik in een flow kom en uren aan een stuk lekker door kan werken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij is frisse lucht belangrijk. Zodra het weer het toelaat zit ik buiten met mijn laptop op schoot. Binnen open ik de ramen, al is het hartje winter. Mijn werkomgeving is rommelig, maar dat vind ik fijn. Zolang de grond maar schoon is. Muziek vind ik ook prettig, maar dan muziek die ik ook op een normale dag zou kunnen luisteren. Verder wil ik het liefst mijn kinderen en man uit de buurt houden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Discipline. Ook als je even geen zin hebt: wel schrijven. Ook als je zin hebt in bier/wijn. Niet doen, maar: schrijven.
Ja, inderdaad. Als ik een glaasje bier of wijn gedronken heb en dan ga schrijven, moet ik het de volgende dag allemaal weer schrappen :D Discipline vind ik ook een goeie. Soms ben ik zo murw na een lange geestdodende werkdag, geen zin, geen inspiratie, en als ik dan toch ga schrijven leef ik weer helemaal op en verdwijnt de moeheid als bij toverslag.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wirrewapper. Ik heb geen favoriete omstandigheden. Misschien komt dat omdat ik vaak van huis ben en dus nauwelijks in staat ben een favoriete werkplek te creëren. Waar wél mijn voorkeur naar uitgaat is schrijven met een fineliner in een ruitjesschrift waarvan het papier glad is, dus niet te ruw. Die ruitjes zijn uit nood geboren omdat de Fransen nauwelijks "gewoon" gelinieerd papier kennen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan mijn bureautje. Rust binnen met een beetje Stan Getz op de achtergrond, storm buiten, wijn in gepaste hoeveelheden en met een beetje geluk, een eland in de schemering.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wirrewapper. Ik heb geen favoriete omstandigheden. Misschien komt dat omdat ik vaak van huis ben en dus nauwelijks in staat ben een favoriete werkplek te creëren. Waar wél mijn voorkeur naar uitgaat is schrijven met een fineliner in een ruitjesschrift waarvan het papier glad is, dus niet te ruw. Die ruitjes zijn uit nood geboren omdat de Fransen nauwelijks "gewoon" gelinieerd papier kennen.
Aha, het lag dus niet aan mij dat ik geen fatsoenlijk schrijfblok kon vinden bij de Auchan. Dank je. Verder griezel ik van vereiste omstandigheden. Het beperkt. Ik wil rust en met rust gelaten worden, door mijn woonomgeving heb ik dat volop en rust in mijn kop krijg ik door alle klussen uit de weg te werken.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan mijn bureautje. Rust binnen met een beetje Stan Getz op de achtergrond, storm buiten, wijn in gepaste hoeveelheden en met een beetje geluk, een eland in de schemering.
Een eland? Waar woon jij?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Noorwegen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf in de zetel, met een deken op mijn schoot, dan een kussen, daarop de laptop en mijn voeten op de poef. Ik heb stilte nodig. Geen absolute stilte, maar schrijven met muziek lukt niet.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een muziekje, mijn pc en een redelijke rust in mijn hoofd. Vooral die rust in mijn hoofd is belangrijk. De inspiratie komt bijna als vanzelf als ik begin met typen... ik weet het, heb ik me daar een mazel mee. ;)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koffie. Daarnaast heb ik graag overheersende muziek aanstaan tijdens het schrijven, meestal metal of rare elektrozooi die niemand mooi vindt, op mij na. Zo heel af en toe luister ik andere muziek bij het schrijven, maar dat doe ik alleen als ik me helemaal in een zekere sfeer wil inleven. Ik vind het ook wel fijn als het lekker warm is en een lekkere geur in de kamer (bij voorkeur anijs of vanille) maakt het helemaal af. En ik schrijf overigens beter als het winter is, maar ik heb geen idee waarom.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel schrivers en schrijfsters hier gaan voor hun pc zitten. Pagina 1 in Word is helemaal blank. De curser staat op de eerste regel. "Muziekje naar keuze op de achtergrond, wijntje of sigaretje erbij, voor diegene die dat nodig hebben. "Nou kom maar op met die inspiratie!" Nee, zo werkt het niet! Schrijven is gewoon érg hard werken! Een idee op papier verwoorden in een kompleet verhaal. Schrappen, en maar weer opnieuw! Na 160.000 woorden weer opnieuw schrappen! De essentie naar boven halen zonder al die onnodige woorden er om heen. Proeflezers buigen zich erover. Opnieuw schrappen! Opnieuw schrijven! Opsturen naar een uitgever. Opnieuw schrappen en schrijven! Dan wordt jouw boek uitgegeven. Opmerkingen op je website/blog: Had je dat niet anders kunnen verwoorden? Het is nooit goed! Daarom hou ik zo van schrijven! Bobcat.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk het liefst en het best in rust en stilte. Tijdens het schrijven van de eerste versie (of het nou een column, kortverhaal of wat dan ook is) mag er geen muziek aan. Het kan wel helpen om van tevoren te luisteren om een bepaald gevoel of een bepaalde stemming op te roepen, maar ook dat doe ik meestal niet. Als ik tijd en zin heb om te schrijven wil ik immers het liefst meteen beginnen. Als ik herschrijf vind ik muziek juist prettig. Behoorlijk absurd, want herschrijven houdt bij mij in dat ik de helft van de tekst verwijder en er iets anders voor in de plaats zet. Ook tijdens het redigeer-herschrijven (dus op zinsniveau) vind ik muziek heel prettig. En dan bedoel ik niet het drumsolo van mijn buurjongen die zo nodig op zaterdagavond vanaf elf uur besluit anderhalf uur op zijn instrument te gaan spelen. Hoewel je niet op computer/papier doelt vind ik het nodig te vermelden dat ik een (deel van de) eerste versie graag op papier schrijf. Daarna werk ik het uit op de computer en als ik dan op school verder wil schrijven blijkt dat ik een stuk mis. Altijd leuk. Het op school (en overal kunnen) schrijven is ook de reden dat ik graag met pen en papier werk; dat neem je makkelijk mee in je tas. Verder moet ik SOL volledig uitzetten wil ik me kunnen concentreren op het schrijven. Ik SOG namelijk veel te graag en dit forum biedt perfecte gelegenheid daarvoor (kan ik tegen mezelf zeggen: 'maar ik bén toch met schrijven bezig' :rolleyes: ). Tot slot werk ik het best onder druk van een deadline, want zoals ik al zei SOG ik nogal graag en die kans krijg ik niet met een deadline die in mijn nek hijgt. Eten en drinken heb ik niet nodig. Van jongs af aan is me voorgehouden dat ik niet mag eten/drinken bij de computer, dus dan laat je dat wel. Wel handig is inspiratie en een leuk verhaal dat erom vraag door mij uitgewerkt te worden. Maar dat laatste is uiteraard vanzelfsprekend. :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heb stilte nodig of natuurgeluiden. Wel of geen rust in mijn hoofd maakt mij niet uit. ls het een zooitje dan schrijf ik het eruit, vaak vormt dat mijn inspiratie om verder te pennen. Verder een thermoskan met thee en een beker binnen handbereik. Vaak vergeet ik te drinken, maar met een steeds nieuw ingeschonken beker thee, krijg ik toch genoeg binnen. En zoals Bobcat schrijft: Inspiratie, maar het spreekt vanzelf dat we niet zonder kunnen.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn beste schrijfplek is de trein. Als ik onderweg ben, zo af en toe naar buiten kan kijken, stromen de woorden het beste. Ik heb wel eens gedacht om een dagkaart te kopen en naar Groningen en terug te reizen. (Misschien dan wel even uitstappen en een kopje thee drinken daar in het hoge Noorden). Maar goed. Sinds ik veel thuis werk, reis ik niet meer veel, dus moet ik het 'doen' met of de keukentafel, of de bank, of mijn schrijfbureautje boven op zolder (inmiddels steenkoud, want er is geen verwarming daar). Ook allemaal goed. Zolang ik maar 'erin' zit. En daar is niet veel voor nodig, al kan muziek helpen. Overigens vind ik muziek vooral bij het herschrijven aangenaam, net als Scarlet schreef. Dan kies ik muziek uit die helemaal in de sfeer van het verhaal past, wat ervoor zorgt dat ik nog meer in de 'flow' raak.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf in de zetel, met een deken op mijn schoot, dan een kussen, daarop de laptop en mijn voeten op de poef. Ik heb stilte nodig. Geen absolute stilte, maar schrijven met muziek lukt niet.
En vanaf vandaag ligt er een vleesplank tussen het kussen en de laptop (moest van mijn man, zodat de computer zijn koeling niet verliest in het zachte kussen).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf in de zetel, met een deken op mijn schoot, dan een kussen, daarop de laptop en mijn voeten op de poef. Ik heb stilte nodig. Geen absolute stilte, maar schrijven met muziek lukt niet.
En vanaf vandaag ligt er een vleesplank tussen het kussen en de laptop (moest van mijn man, zodat de computer zijn koeling niet verliest in het zachte kussen).
Kun je tussen het schrijven door meteen even de karbonaadjes choppen :D

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou nogal onhygiënisch worden, maar aan de andere kant hoef ik dan niet meer te gaan staan en kan ik nog wat zitvlees bij kweken.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gek genoeg kan ik niet goed schrijven als ik thuis ben. Ik schrijf het beste: - Op werk - Op School Ik heb vaak dat ik thuis denk dat het "later wel komt". Vaak ben ik bezig met andere dingen, of wil ik liever ontspannen. Soms kan ik gewoon niet goed mijn gedachten op het boek zetten. Ik heb zelfs het gevoel dat ik gewoon beter kan schrijven als ik me in een vervelende omgeving bevind, in plaats van een bevredigende omgeving. De drang om te ontsnappen is dan groter, denk ik. Het enige dat ik wel nodig heb bij het schrijven is muziek. Met name film muziek, game muziek en trailer muziek is belangrijk voor me. Denk aan Two Step from Hell, Harry Potter OST, Lord of the Rings OST, Immediate Music, Fired Earth, Future World Music, Death Note OST en nog vele anderen. Het is wel enorm afhankelijk van de setting in het boek welke muziek ik luister. De sfeer die het moet overbrengen wordt versterkt door de muziek, waardoor ik mij optimaal kan inleven in de situatie en alles nauwkeurig kan beschrijven.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zolang er niemand mee kan kijken en er iets klinkt (tv, muziek) wat de achtergrondgeluiden weghaalt (klok, gepraat), vind ik het allemaal wel prima :) En als er geen achtergrondgeluiden zijn kan stilte ook prima werken.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zolang er niemand mee kan kijken en er iets klinkt (tv, muziek) wat de achtergrondgeluiden weghaalt (klok, gepraat), vind ik het allemaal wel prima :) En als er geen achtergrondgeluiden zijn kan stilte ook prima werken.
En een tafel die niet wiebelt, dat is ook altijd prettig. ;)

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf het liefst in stilte, zonder muziek of mensen om me heen, zonder een huishoudelijk actielijstje of andere verplichtingen die op me wachten, een 1,5 literfles prikwater binnen handbereik en tenslotte, heel belangrijk maar niet altijd realiseerbaar: warme handen.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb absoluut thee nodig en absoluut géén pottekijkers. het lekkerst schrijf ik als ik alleen thuis ben of alleen ben in de ruimte waar ik zit.