Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tips voor duo schrijvers

Beste collega, Wij zijn twee (kinderboeken)schrijvers. Vanaf vandaag starten wij met een serie kinderboeken die we samen schrijven. Alleen schrijven, dat lukt ons. Maar samen schrijven. Eeeehh... Doet de een dialogen en de ander 'de rest'. Doen we om en om een hoofdstuk. Wie heeft tips en/of ervaring? We horen het graag! Hartelijke schrijfgroet, El en Bien

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk dat je zo snel reageert. Ja, het plan is volledig uitgewerkt. Na maanden zijn we er klaar voor. We denken dat we het beste vanuit een personage kunnen schrijven. We hebben begin, midden, eind. We beginnen elk aan een ander deel en herschrijven elkaars stuk vanuit ons 'eigen' personage. Lijkt je dat wat?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Voor wat ik ervan weet en er ervaring mee heb, is het plan - vooral bij een serie - inderdaad van cruciaal belang, en vervolgens spitst het schrijven zich bijna als vanzelf toe op de individuele vaardigheden / talenten. Is de een goed in beschrijvingen, dan doet hij die. Leeft de ander zich helemaal uit in dialoog, dan schrijft hij die. Daarna breng je de tekstfragmenten samen. Kijken hoe het geworden is. Heeft iemand iets vergeten, misschien de nadruk gelegd / uitgeweid op een punt dat hij zelf interessant vindt, maar dat niet essentieel is voor het verhaal? Veel tussentijds feedbacken, supervisie, corrigeren, inspireren - hoe je het noemen wilt. Niet ieder eerst het hele boek voor diens deel schrijven en er na een halfjaar achterkomen dat de gedane arbeid niet op die van de ander aansluit.
We beginnen elk aan een ander deel en herschrijven elkaars stuk vanuit ons 'eigen' personage. Lijkt je dat wat?
Het wederzijds herschrijven lijkt mij wat bewerkelijk. Waarom zou je niet elkaar feedback geven en je eigen stuk herschrijven? Tenslotte liggen daar de individuele gedachten / overwegingen. Maar misschien werkt het voor jullie goed. Als die eigen personages maar goed op elkaar aansluiten / bij elkaar komen in de bedoelde setting, waarom dan niet?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je tips! Heel fijn. Het gaat om een serie voor kinderen vanaf 8 die moeilijk aan het lezen te krijgen zijn, dus het wordt geen vuistdik boek (ca. 10.000 woorden), dus ieder een deel (begin, midden, eind) schrijven is minder heavy dan het lijkt. En tussentijds feedback. Na elk hoofdstuk lezen we elkaars tekst. Het wordt onderweg leren en kijken wat werkt. Uiteindelijk komen we er achter (12 delen is het plan). Spannend! Nogmaals dank.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Succes! Ik zou best willen weten hoe het jullie vergaat met dit project! Topic wordt vervolgd? :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is geen psychologisch verhaal. Bij de doelgroep vinden we een gebeurtenissenverhaal beter (we willen ze aan het lezen krijgen en houden). Maakt het denken wij iets eenvoudiger om schrijfproces samen te doen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een jaar met een vriendin aan een schrijfproject (jeugdroman) gewerkt. We werkten eerst samen plotlijn, personages, omgeving en vertelperspectief uit. We hebben de karakters en plekken ook getekend om zeker te weten dat we op één lijn zaten, en online karakterdossiers gemaakt. We schreven in het begin telkens vanuit onze eigen personages (we hadden er elk 2), maar dit werkte niet goed. Daarna schreven we elk telkens verschillende hoofdstukken, waarbij we afwisselend vanuit onze eigen en de personages van de ander schreven. Dat werkte prima, omdat we inmiddels heel helder hadden hoe ze in elkaar zaten. Als het nodig was gaven we aan wanneer er dingen niet klopten, zo van: 'Mijn personage zou dat nooit zo zeggen, die zou dit of dat doen.' Dat soort dingen noteerden we ook in de karakterdossiers, en zo konden we de personages consequent houden, wie er ook over schreef. We hadden een Gmail account aangemaakt zodat we via Google documenten onze nieuwe hoofdstukken online konden zetten en van elkaar konden lezen. Ook voorzagen we het online van korte feedback. Verder hadden we online: - karakterdossiers - plotoverzicht - hoofdstukoverzicht (in een soort Excel bestand: zo konden we hoofdstukken verplaatsen, verwijderen of toevoegen, en met kleuren en vinkjes aangeven wie wat moest doen/had gedaan) - lange termijnplanning - ideeënoverzicht - wekelijkse planning/notulen - een lijst met boeken- en filmtips Daarnaast kwamen we bijna elke week samen, om de hoofdstukken uitgebreid te bespreken, te brainstormen, nieuwe ideeën in het hoofdstukoverzicht te plaatsen, en te bepalen wie de komende week welke hoofdstukken zou schrijven. Het werkte heel goed, en het was zeer inspirerend om ideeën uit te wisselen. Ik vond het samenwerken een meerwaarde geven, je komt op ideeën en manieren van schrijven waar je anders niet zo snel op zou zijn gekomen. Door gedurende de week telkens nieuwe hoofdstukken online te posten, blijf je van elkaars werk op de hoogte, en stimuleer en inspireer je elkaar. Het was iets waar we beiden altijd naar uitkeken. Uiteindelijk zijn we er na een jaar mee gestopt, omdat het verschil in niveau en ambitie tussen ons te groot is (wat ik ergens al wist). Het was in de eerste plaats ook een experiment, dus ik heb daar geen spijt van. Ik zette de samenwerking op omdat ik uitgedaagd wilde worden en uit mijn gebruikelijke methodes en manier van denken wilde stappen, en zag dit als een soort gepersonaliseerde opleiding. Ik heb er veel van geleerd. Én het was gezellig. Als we afspraken, aten we eerst altijd samen en daarna gingen we aan de slag. De bijeenkomsten bestonden voornamelijk uit bespreken, ideeën genereren en probleemoplossing. Wanneer we bepaalde problemen in het schrijfwerk tegenkwamen, bedachten we hoe we dat op konden lossen of bedacht ik doelgerichte schrijfopdrachten om ter plekke te doen en te bespreken. Als je beiden professioneel schrijver bent, elkaars stijl en werkwijze kent en jullie stijlen op elkaar aansluiten (of je weet ze sluitend te maken), en dezelfde ambities en verwachtingen hebt, lijkt het me geen probleem om zo'n project succesvol af te ronden. Je moet alleen even uitvinden wat voor methode voor jullie beiden werkt en op de één of andere manier zorgen dat je het overzicht bewaart. Handig is in elk geval om in een online account te werken (alleen toegankelijk voor jullie tweeën), zodat jullie beiden toegang hebben tot belangrijke overzichten en op de hoogte blijven van elkaars werk (zonder telkens te hoeven mailen etc). En het is ook handig om notulen bij te houden van jullie besprekingen (wat hebben jullie besproken, wat zijn de nieuwe ideeën, wie gaat wat doen voor de volgende x?), en met een gezamenlijke lange en korte termijnplanning te werken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Judy, dank voor je uitgebreide reactie. We werken grotendeels zoals jullie dat deden: wat vergaderingen, google docs enzo betreft. Het werkt inderdaad erg inspirerend, samen schrijven. Nou ja, alle (uitgebreide) voorbereidingen werken goed. Nu is dus het moment van daadwerkelijk schrijven begonnen. Bedankt voor al je tips, we kunnen er zeker wat mee en hopen tot een succesvolle afronding te komen: publicatie. Daar zetten we natuurlijk op in. Logisch, anders begonnen we er niet aan. Goed om te lezen dat jij er wel veel van geleerd hebt. Dus hoe dan ook is het een positief (leerzaam) traject. We hebben er veel plezier in. Inclusief schrijfweekend weg op een waddeneiland ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het start met de vraag: wat is de meerwaarde van samen schrijven ten opzichte van ieder apart schrijven? Wat zien jullie als meerwaarde bij jullie kwaliteiten en mogelijkheden?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een update van ons. We hebben de schrijfmodus gevonden als duo. Wellicht dat het ook voor anderen werkt: - we schrijven allebei vanuit een personage, een vanuit de hoofdpersoon en een vanuit de belangrijkste bijfiguur - degene die met het manuscript start, werkt een hoofdstuk vooruit - de ander (tweede schrijver) werkt er achteraan - de tweede schrijver redigeert meteen het eerst geschrevene tijdens het schrijven - als we samen aan een tafel schrijven werkt dat fijn, er is veel overleg over hoofstukken die geweest zijn of scenes die nog moeten komen - een goede voorbereiding is cruciaal, zo ken je je personages goed en voel je alle twee hoe een personage zal reageren op een situatie - plattegronden van locaties horen ook bij deze voorbereiding - geniet van elkaars aanwijzigheid tijdens het schrijven en in het manuscirpt (voor dat laatste - iemand die in jouw tekst wijzigingen aanpast - moet je wel open staan en je realiseren: we hebben hetzelfde doel en dat is dit verhaal zo goed mogelijk vertellen.) - maak een synopsis - sta open voor veranderingen Ons manuscript is af. Voor kerst gaat het naar een uitgever.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ons manuscript is af. Voor kerst gaat het naar een uitgever.
Da's altijd leuk om te horen van medeschrijvers. Heel veel geluk en succes!