Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

blunder spellingcontrole?!

Ik moet binnenkort een les geven over spelling, en ben op zoek naar fouten die de spellingcontrole over het hoofd ziet!

Wie heeft er wel eens iets dergelijks meegemaakt?

Stuur me alle voorbeelden...

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb zo niet echt concrete voorbeelden, maar berucht zijn natuurlijk werkwoorden. De spellingscontrole heeft geen weet van grammatica, dus als er ergens "hij word" staat, zal ie niet ingrijpen. Immers "word" is een woord dat gewoon bestaat in de Nederlandse taal.

En namen! Typ je eigen naam, laat de spellingscontrole ernaar kijken en huiver!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij geeft vaak niet aan dat woorden aan elkaar moeten worden geschreven. Bijvoorbeeld als je 'daar boven' tikt. Andersom geeft hij wel aan als iets niet aan elkaar mag of in dit geval niet aan elkaar mag. Tenminste of ten minste teveel of te veel.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik heb daar laatst een topic over opgestart, zoek het ff op voor je. lachen gieren brullen was dat, hier vind je geweldige blunders van spellingscontrole.

http://www.schrijven.org/node/914

En verder inderdaad aan elkaar of los.

heb je hun staan zegtie hen, verander je het in hen zegt ie hun.

zelfde met als en dan.

TDB zegt in datzelfde draadje er alles van te weten waarom die robot dat zo doet, dus ga bij tdb maar te raden!

succes

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb word voor xp professional en die geeft wel werkwoorden aan, alleen hij maakt je in de war. Dan geeft hij bijvoorbeeld aan verbaast en dat verander je dan en dan zegt hij weer verbaasd. Dus moet je toch zelf even na gaan denken. Wat eerst een automatisme is, wordt dan inderdaad nadenken. Is dat wel zo en opzoeken bij twijfel.
Ik heb er wel zeker iets aan, maar je moet toch kritisch blijven kijken.
Hij geeft vaak aan dat de woordvolgorde in een zin niet goed is. Dan ga je hakken en plakken en omdraaien en dan zeurt ie niet meer zo.
Hij geeft ook vaak aan dat er schrijftaal, of spreektaal of ambtelijke taal is gebruikt, of ouderwets taalgebruik.
Dan ga je even kijken of je dat wel of niet wil veranderen. Zo zal ik spreektaal in veel gevallen laten staan, zeker als het om dialogen gaat, maar in andere gevallen zoek ik een beter woord.
De spellingcontrole is een hulpmiddel, maar niet meer dan dat.
En ja, namen, dat is vreselijk.
Vooral in een groot manuscript, waar het avontuur op een andere planeet wordt beleefd, daar staan de meest vreemde woorden en begrippen in.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Woorden die in normaal Nederlands wel bestaan, maar niet in de zinsconstructie passen, worden door de spellingcontrole rücksichtlos over het hoofd gezien.
Bijvoorbeeld als je het woord 'dag' in plaats van 'dat' tikt. Daar kijkt de spellingcontrole helaas overheen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ben ik dan de enige hier die de spellingscontrole niet nodig heeft? Ik zeg niet dat ik nooit een foutje maak, maar dat zie ik dan vrijwel altijd als ik het nog eens na lees. Tja. Die werkwoorden zijn bij mij ook alleen maar slechter geworden door dat gezeur van de spellingscontrole.
En zeker niet je woordvolgorde aanpassen als Word je dat vertelt. Hij heeft echt géén verstand van mooie zinnen.
:)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als het onderwerp ver van de persoonsvorm is verwijderd, wordt de persoonsvorm vaak aan een verkeerd woord gekoppeld en krijg je d/t-fouten. Tenminste, dat is mij verteld door een leraar die veel verslagen nakijkt van studenten die blindelings op de spellingscontrole vertrouwen.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ju/strop-das wrote:
Ben ik dan de enige hier die de spellingscontrole niet nodig heeft? Ik zeg niet dat ik nooit een foutje maak, maar dat zie ik dan vrijwel altijd als ik het nog eens na lees. Tja. Die werkwoorden zijn bij mij ook alleen maar slechter geworden door dat gezeur van de spellingscontrole.
En zeker niet je woordvolgorde aanpassen als Word je dat vertelt. Hij heeft echt géén verstand van mooie zinnen.
:)

Owww ... ik doe braaf wat hij aangeeft... is het dan niet verkeerd dan?
Hij doet het vooral bij lange zinnen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik hem enkel voor typo's, waarbij je dus een lettertje domweg verkeerd plaatst. Voor de echte spelling en grammatica zoek ik alles netjes zelf op.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb wel eens meegemaakt dat de grammaticacontrole bij een als/dan kwestie helemaal de fout in ging. Niet blindelings op vertrouwen dus.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik spellingcontrole niet [doordat Word voortdurend kringellijntjes onder de woorden tekent wordt het laden van het bestand zo langzaam!]. Als ik de schrijfwijze een keer niet weet, zijn er woordenboeken :)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mene

Als je naar extra gaat en dan opties en dan spelling en grammatica kun je uitvinken dat hij het tijdens het typen controleert. Dan krijg je ook geen kringels. Dan kun je nog na afloop wel controleren.

Scheelt soms toch een hoop tijd en inderdaad meestal haalt hij voornamelijk fouten eruit waar je zelf overheen lees. Ik typte net bijvoorbeeld meetsal. Daar lees ik gauw overheen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nu we het toch over spell contr hebben, weet iemand of er een spec spell contr bestaat voor boeken?

Ik bedoel als ik schrijf

De man zei: 'Hoe schrijf ik dit?'

Dan wil Word dat ik een kleine letter schrijf bij "Hoe"

Als ik schrijf

'Hoe schrijf ik dit?' vroeg de man.

Dan wil Word dat ik een hoofdletter schrijf bij "vroeg"

Een heel doc nalopen met spellingscontrole is erg irri omdat het ding dan duizend keer zegt dat het anders moet.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee Roos, je hoeft maar een keer te zeggen 'Regel negeren' en hij geeft dat niet meer aan. Zo ook als je een rare naam gebruikt die hij niet kent. De eerste keer dat hij hem markeert klik je op 'alles negeren' en hij doet het niet meer.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Echt waar? O en ik maar denken dat het progr dan bedoelde die specifiek gespelde regel. Ga ik straks ff uitproberen.

Poehé dat zou een hoop schelen. Dank voor de tip!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:

Scheelt soms toch een hoop tijd en inderdaad meestal haalt hij voornamelijk fouten eruit waar je zelf overheen lees. Ik typte net bijvoorbeeld meetsal. Daar lees ik gauw overheen.

waar je zelf overheen leest, Zjors. Leest met een t. Heb je geen spellingscontrole? :wink:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Nee Roos, je hoeft maar een keer te zeggen 'Regel negeren' en hij geeft dat niet meer aan. Zo ook als je een rare naam gebruikt die hij niet kent. De eerste keer dat hij hem markeert klik je op 'alles negeren' en hij doet het niet meer.

Bij een rare naam, bijvoorbeeld een zelfbedachte naam in een langer verhaal, doe ik altijd toevoegen aan de woordelijst. De spellingscontrole herkent het daarna als een bestaand woord.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jemig. Mijn spellingscontrole blijkt het woord "geit" niet eens te kennen. Suggereert ie er "gebit" van te maken...

Nou ja, dat kan natuurlijk ook: "Mijn gebit kauwde ongestoord verder aan mijn kladblok."
Alleen is het toch niet echt wat ik voor ogen had... :?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb de spellingscontrole altijd aan staan.

Ik typte zonet, "honderdendertig" de bekende rode kringeltjes lachen mij toe.

Vol verwachting kijk ik wat ik fout doe en Word wil er "honderdendeftig"
van maken. :lol:

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ju/strop-das wrote:
Ben ik dan de enige hier die de spellingscontrole niet nodig heeft? Ik zeg niet dat ik nooit een foutje maak, maar dat zie ik dan vrijwel altijd als ik het nog eens na lees. Tja. Die werkwoorden zijn bij mij ook alleen maar slechter geworden door dat gezeur van de spellingscontrole.
En zeker niet je woordvolgorde aanpassen als Word je dat vertelt. Hij heeft echt géén verstand van mooie zinnen.
:)

Nee stroppie, ik gebruik de spellingscontrole ook niet echt. Ik typ blind en weet precies wanneer ik de mist in ga. Aan het eind van de rit kijk ik het stuk meestal nog even na en laat de spellingscontrole er voor de vorm overheen gaan, maar negen van de tien keer klik ik op 'negeer'. Vaak krijg ik net als Ellis de lachstuipen als ik zie wat Word van bepaalde woorden wil maken.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, zo is het bij mij ook. Al moet ik wel toegeven dat typefotuen zoals die in een klein hoekje zitten. Dan is het inderdaad wel handig. En ook dat woorden als 'wred' automatisch 'werd' worden, hoewel je het jezelf dan wel gaat aanleren om verkeerd te typen.

Ik gebruik trouwens tegenwoordig OpenOffice writer. Dat is een opensource programma. De spellingscontrole ervan is bar slecht, maar het grote voordeel is dat wanneer je langere woorden vaker gebruikt, hij gaat raden. Je hoeft dan slechts de eerste paar letters van het woord te typen, dan laat hij de rest zien. Als je dan op enter drukt komt het woord er meteen te staan.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat zou voor mij niet werken, omdat ik gewoon niet kijk naar wat ik typ. Mijn man en kinderen zitten altijd met stomheid geslagen als ik een heel gesprek met hen voer en ondertussen rustig doortyp. En dan ook nog de fouten er tegelijk weer uithaal :lol:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Naiche, ik ben zelfs met stomheid geslagen als ik dat lees laat staan zie. :lol:

Ju/strop-das, Ik dacht dat bij open office alleen de engelse controle zat? Heb jij een andere versie? Vertel!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Naiche, ik ben zelfs met stomheid geslagen als ik dat lees laat staan zie. :lol:

Ju/strop-das, Ik dacht dat bij open office alleen de engelse controle zat? Heb jij een andere versie? Vertel!

Ellis, kom eens kijken zou ik zeggen :lol:

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ju/strop-das wrote:

Ik gebruik trouwens tegenwoordig OpenOffice writer. Dat is een opensource programma. De spellingscontrole ervan is bar slecht, maar het grote voordeel is dat wanneer je langere woorden vaker gebruikt, hij gaat raden. Je hoeft dan slechts de eerste paar letters van het woord te typen, dan laat hij de rest zien. Als je dan op enter drukt komt het woord er meteen te staan.

Hoezo bar slecht? Ik werk al jaren met OOo en niets dan lof over dat programma. Van Word werd ik gestoord met al die voorstellingen en idd dan weer het ene dan weer het andere aangeven. Belgisch taalgebruik en dat soort onzin. Ik maak zelf wel uit of ik Belgisch schrijf en niet die spellingscontrole. Door het veel te doen is mijn spelling wel een stuk beter geworden en maak ik nauwelijks gebruik van de spellingscontrole. Hij staat gewoon aan en onderstreept wat ik in zijn ogen fout doe, wat overigens meestal wel goed maar aan elkaar geschreven e.d.

OOo is er ook in de Nederlandse versie én met een goede Nederlandse spellingscontrole. Werkt echt super. Alleen de afbreekfunctie slaat er wel eens naast. Maar dat is een kwestie van het boek even door lopen en wijzigen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb sinds de nieuwe spelling uit is weer meer gebruik gemaakt van de spellingscontrole (na updaten). Ook vind ik de spellingscontrole prettig om te gebruiken als opsporingsmethode voor typefouten. Ik merk dat ik soms een blinde vlek heb waar ik steeds overheen lees, onafhankelijk of ik de correcte spelling weet.

EDIT: Ik ben nu overgestapt naar OpenOffice.org (OOo) aangezien ik blijkbaar geen legale versie van MSOffice had en dus niet de spellingsupdate kon installeren. OOo komt voorzien van de nieuwe spelling en ik heb ook een plug-in geïnstalleerd voor grammatica-controle. Deze is namelijk helaas niet standaard geïntegreerd.