Schrijven met behulp van mobiele apps
Ik vroeg me af of er naast mij nog andere mensen zijn die mobiele applicaties gebruiken bij hun schrijven. Wellicht dat we wat tips met elkaar kunnen uitwisselen.
Ik gebruik een woordketting app die dagelijks bijhoudt hoeveel ik geschreven heb. Ik kan daarin zelf aangeven wat het minimum aantal woorden is dat ik moet schrijven en hoeveel dagen ik maximaal mag overslaan voordat de ketting breekt.
Ook heb ik een app die me helpt het writersblock tegen te gaan. Kan ik even niet op een leuk onderwerp, personage of voorwerp komen, dan is dit voor mij de uitkomst. De app genereert een kenmerk of eigenschap, een beroep, een locatie, een voorwerp en een thema. Ben ik tevreden met het kenmerk en het beroep, maar niet met de andere drie voorstellen, dan kan ik de eerste twee vastzetten en dan opnieuw genereren. Zodra ik tevreden ben over alle vijf ingredienten, kan ik ze opslaan in een documentje en daar ook wat aantekeningen in kwijt.
De derde app die ik gebruik is een manuscript app. Hierin kan ik eigenlijk alles opslaan over het verhaal waar ik mee bezig ben. Van het plot tot en met de karakters, de hoofdstukindeling en uit hoeveel pagina's en woorden het verhaal bestaat. Voor elk dingetje kan ik een eigen tabblad maken en daarop mijn aantekeningen kwijt. Nog leuker is dat ik het verhaal kan opslaan als een .txt-bestand. In combinatie met een programma als Dropbox kan ik dan communiceren met mijn pc en daar bestaande verhalen openen en die aanpassen/aanvullen/herschrijven en weer opslaan. Of zelf een verhaal in de app typen en die opslaan. Nu vind ik een heel verhaal typen op mijn android niet zo prettig, maar het is zeker handig om onderweg even snel die ene alinea bij te werken of een nieuw documentje met daarin ideeën toe te voegen. Crasht de pc of de mobiel, dan zijn mijn bestanden altijd nog via het andere apparaat te openen.
Voor de rest heb ik nog een aantal naslagwerken. De meesten zijn apps van websites of magazines voor schrijvers met daarin tips en verhalen of interviews met schrijvers over het vak. Maar ook bijvoorbeeld een quote app met citaten van zo wel bekende als minder bekende wereldburgers, wat soms erg inspirerend werkt voor me.
Schrijven doe ik het liefst achter de pc, maar vanwege het vele reizen vind ik het leuk dat er ook voor de mobiel zo veel mogelijkheden zijn om op veel manieren door te gaan met schrijven. Ik weet niet goed of ik de namen van de apps mag noemen ivm. reclame maken. Overigens zijn niet alle apps die ik gebruik gratis, een aantal kosten tussen de € 0,79 en de € 5,00. Als je graag wil weten welke ik heb, stuur maar een berichtje. En mogelijk hebben jullie nog aanraders voor me!
EDIT: genoemde apps zijn voor de iPhone. Of er ook een androidversie bestaat weet ik niet. Graag laat ik die info over aan anderen in dit topic!
Ik ben wel benieuwd welke
Ik heb nog nooit nagedacht
Ja sorry, ik weet nog niet
Wauw, duizendmaal dank!
Trouwens zijn dit allemaal
AndereWoorden, wat die
@Judy: Ah oké. Bedankt voor
Er gaat een wereld voor me
@AndereWoorden Ehm, een
Excuses, Michelle. Ik dacht
AndereWoorden
Een boek schrijven op een