Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven met behulp van mobiele apps

Ik vroeg me af of er naast mij nog andere mensen zijn die mobiele applicaties gebruiken bij hun schrijven. Wellicht dat we wat tips met elkaar kunnen uitwisselen. Ik gebruik een woordketting app die dagelijks bijhoudt hoeveel ik geschreven heb. Ik kan daarin zelf aangeven wat het minimum aantal woorden is dat ik moet schrijven en hoeveel dagen ik maximaal mag overslaan voordat de ketting breekt. Ook heb ik een app die me helpt het writersblock tegen te gaan. Kan ik even niet op een leuk onderwerp, personage of voorwerp komen, dan is dit voor mij de uitkomst. De app genereert een kenmerk of eigenschap, een beroep, een locatie, een voorwerp en een thema. Ben ik tevreden met het kenmerk en het beroep, maar niet met de andere drie voorstellen, dan kan ik de eerste twee vastzetten en dan opnieuw genereren. Zodra ik tevreden ben over alle vijf ingredienten, kan ik ze opslaan in een documentje en daar ook wat aantekeningen in kwijt. De derde app die ik gebruik is een manuscript app. Hierin kan ik eigenlijk alles opslaan over het verhaal waar ik mee bezig ben. Van het plot tot en met de karakters, de hoofdstukindeling en uit hoeveel pagina's en woorden het verhaal bestaat. Voor elk dingetje kan ik een eigen tabblad maken en daarop mijn aantekeningen kwijt. Nog leuker is dat ik het verhaal kan opslaan als een .txt-bestand. In combinatie met een programma als Dropbox kan ik dan communiceren met mijn pc en daar bestaande verhalen openen en die aanpassen/aanvullen/herschrijven en weer opslaan. Of zelf een verhaal in de app typen en die opslaan. Nu vind ik een heel verhaal typen op mijn android niet zo prettig, maar het is zeker handig om onderweg even snel die ene alinea bij te werken of een nieuw documentje met daarin ideeën toe te voegen. Crasht de pc of de mobiel, dan zijn mijn bestanden altijd nog via het andere apparaat te openen. Voor de rest heb ik nog een aantal naslagwerken. De meesten zijn apps van websites of magazines voor schrijvers met daarin tips en verhalen of interviews met schrijvers over het vak. Maar ook bijvoorbeeld een quote app met citaten van zo wel bekende als minder bekende wereldburgers, wat soms erg inspirerend werkt voor me. Schrijven doe ik het liefst achter de pc, maar vanwege het vele reizen vind ik het leuk dat er ook voor de mobiel zo veel mogelijkheden zijn om op veel manieren door te gaan met schrijven. Ik weet niet goed of ik de namen van de apps mag noemen ivm. reclame maken. Overigens zijn niet alle apps die ik gebruik gratis, een aantal kosten tussen de € 0,79 en de € 5,00. Als je graag wil weten welke ik heb, stuur maar een berichtje. En mogelijk hebben jullie nog aanraders voor me! EDIT: genoemde apps zijn voor de iPhone. Of er ook een androidversie bestaat weet ik niet. Graag laat ik die info over aan anderen in dit topic!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wel benieuwd welke apps je gebruikt, vooral die anti-writersblock-app. :D Waarom zou je de namen hier niet noemen, dat mag toch wel?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit nagedacht over apps met betrekking tot schrijven, wel erg interessant zeg! Tot nu toe schrijf ik alleen ideetjes en zo in zo'n simpele notitieapplicatie. Ik ben ook het meest benieuwd naar die 'anti-writersblock' app. Ik zou graag willen weten hoe die heet, ik hoop dat je me dat wilt vertellen :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja sorry, ik weet nog niet goed hoe ik de regels over 'geen reclame maken in brede zin' moet opvatten. Is het noemen van een naam al niet gewenst, of maakt dat nog niet uit? Maar goed, dat terzijde. Ik merk het vanzelf wel. :nod: :ontopic: De anti-writer's block app heet StoryForm en is van de uitgevers Pig-n-Chicken Software. Het is niet gratis en kost eenmalig € 0,79, maar wel erg handig. Overigens zijn er meerdere van dit soort storygenerating/anti writer's block apps. Writing Prompts is er zo'n één en is gemaakt door DictionaryOf.com, Inc. Deze app is uitgebreider dan die van StoryForm, maar kost daarentegen ook weer wat meer: eenmalig € 1,59. Voordeel is wel dat je niet alleen kunt genereren op woorden voor de vijf hoofdelementen, maar je krijgt ook andere opdrachten zoals je laten inspireren door een kleur, een openingszin, een afbeelding of sketch, etc. Weer een andere, soortgelijke app heet Writer's Muse van 2009 Positive Alliance LLC. Deze kost ook €1,59 en is ook wat uitgebreider dan SF. Ik vond persoonlijk echter de simpelheid van StoryForm prettiger, daarom heb ik voor die gekozen. De manuscript-app heet Manuscript en is van Black Mana Studios. Deze kost eenmalig € 2,99, maar is zijn geld dubbel en dwars waard. Ik gebruik het veel onderweg en vind het geweldig dat ik in combinatie met Dropbox ook in de trein op mijn mobiel aan het verhaal kan werken. Eenmaal thuis pak ik de draad op en maak het verhaal af. Verder een groot pluspunt vind ik de indexkaartjes. Je kan ze voor alles aanmaken, van hoofdpersoon tot streek of een bepaald merk gereedschap. Voeg je aantekeningen toe en je hebt alles binnen handbereik. Een gratis versie van deze app is Writers App Lite van Thomas Sillmann. Ik vond deze echter minder fijn werken. De layout is hetzelfde als iBooks, erg basic dus. Manuscript werkt met kleurtjes en icoontjes, dat vond ik wat prettiger. Writechain is mijn woordketting app. Deze is gemaakt door Jamie Grove en is gratis. De overige apps zijn: 'Writing Tips' van Rich Lowenberg (€0,79), 'Writers' van University of Warwick (gratis), 'Writers for All Magazine' van Writers for All Inc. (gratis) en 55k Amazing Quotes (gratis). Alle apps zijn overigens in het Engels. En uiteraard zijn er nog vele andere apps op het gebied van schrijven. Voer maar 'Writer' of 'Write' of 'Writing' in in het zoekmenu en je krijgt een hele waslijst aan apps. Veel plezier! :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwens zijn dit allemaal androidapps? Ik zoek 'StoryForm' in de Android Market, maar er is geen zoekresultaat. 'Story Form' levert wel zoekresultaten op, maar niet de goeie...

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
AndereWoorden, wat die reclame betreft: je mag geen topics openen om reclame voor je eigen werk (boeken, bedrijf etc.) te maken (je mag wel een topic van je boeken openen bij 'boekpresentaties', zodat anderen er wat van kunnen leren, of je websites vermelden in je onderschrift). Voor de rest wordt het juist erg gewaardeerd als mensen elkaar tips over handige software e.d. geven.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Judy: Ah oké. Bedankt voor het uitleggen. @Michelle: ik heb een iPhone. Mogelijk dat niet elke app ook geschikt is voor andere androids. Al is StoryForm nog maar net uit, dus wellicht dat die wel gauw beschikbaar is voor andere toestellen. Probeer anders te zoeken op Wordchain, mogelijk dat dat wel wat oplevert. Of zoek even op de naam van de uitgevers. Die heb ik erbij gezet in mijn post.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@AndereWoorden Ehm, een iPhone is geen android... ;) Ik denk dat je in de war bent met het woord 'smartphone'..? Je hebt iPhone-apps (voor het iPhone OS systeem) en androidapps (voor androidsystemen). Logischerwijs gebruik jij dus iPhone-apps en geen androidapps zoals ik! Jammer.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuses, Michelle. Ik dacht dat een iPhone ook onder het kopje 'android' viel. Weer wat geleerd. Jammer dat je de apps niet kunt gebruiken. Maar mogelijk zijn er ook writers apps voor androids?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuses, Michelle. Ik dacht dat een iPhone ook onder het kopje 'android' viel. Weer wat geleerd. Jammer dat je de apps niet kunt gebruiken. Maar mogelijk zijn er ook writers apps voor androids?
Veel minder en ook veel minder interessante, helaas!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het onderwerp lees vraag ik me af hoe schrijvers het in Godsnaam klaarspeelden een manuscript te schrijven in een wereld die niet (grotendeels) uit eentjes en nullen bestond. Ik zou knettergek worden - ouderwets ben ik al volgens mijn zoon, als ik delen van mijn brein, die ik nodig heb voor inspiratie en creativiteit, vol zou moeten stoppen met droge gebruikskennis van apparaten. De enigste reden dat ik hier zit is omdat er een manuscript, als draadjesvlees, in een la ligt te stoven tot het gaar genoeg is en ik me soms vreselijk alleen kan voelen met een door schrijven nauwelijks ademend sociaal leven. (Geen medelijden, ik voel me zelden eenzaam) AndereWoorden, ondermijnen al die mobiele applicaties (naast alle virtuele community's) niet juist jouw inspiratie?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Fae, Goed dat je een kritische vraag durft te stellen. :thumbsup: Ouderwetsheid heeft er denk ik niets mee te maken. Hoogstens dat het wat langer duurt om programma's onder de knie te krijgen, omdat iemand er niet mee is opgegroeid. Verder speelt ook de affiniteit mee. De één werkt nou eenmaal liever met een computer dan de ander. Ook schrijft iedereen op zijn eigen manier en gebruiken we niet allemaal dezelfde hulpstukken. De één werkt nog het liefst met pen en papier, de ander zweert bij zijn typemachine. Ik kwam rond mijn veertiende in aanraking met computers en wat later met internet. De techniek interesseerde mij, en ook de schijnbaar onbeperkte mogelijkheden. Oneindig veel bronnen en mogelijkheden liggen nu binnen handbereik met slechts enkele klikken. Nu ben ik de eerste die mezelf zou omschrijven als nerd. Ik ben niet het standaard meisje dat zich bezighoudt met make-up, de nieuwste mode of de laatste ontwikkelingen in soaps (om maar even te generaliseren). Mij maak je blij met een mmorpg, een boek over websites bouwen en een beeldbewerkingsprogramma. Ik heb daarom ook affiniteit met virtuele community's en mobiele apps. Het is voor mij dus meer dan logisch om te kijken of ik dergelijke technieken kan toevoegen aan mijn arsenaal. Om op je vraag terug te komen: nee. Mijn inspiratie wordt niet ondermijnd door deze technologie. De reden daarvoor is simpel: ik maak me er niet afhankelijk van. StoryForm is een prachtig hulpmiddel als ik uren naar een lege pagina staar zonder dat er woorden verschijnen. Maar net zo lief duik ik in mijn doos vol met kladblaadjes, post-its en volgekrabbelde kassabonnen om te kijken of ik daar iets uit kan halen. Datzelfde geldt voor virtuele community's. Kan ik zonder? Ja. Maar ze hebben wel een meerwaarde voor me. SOL is bijvoorbeeld een virtuele community. De meesten van ons kennen elkaar niet in real life. Toch komen we met regelmaat samen op dit stukje van het web en bespreken, discussiëren, helpen elkaar en stellen vragen over alles omtrent schrijven. We bouwen een band op, ook al hebben we elkaar nog nooit in levende lijve ontmoet, en misschien zullen we dat ook nooit doen. Ondermijnen onze contacten met elkaar dan onze inspiratie? Integendeel. We helpen elkaar juist en brengen elkaar op nieuwe ideeën en inzichten, wat ons schrijfproces weer ten goede komt. Het wordt anders wanneer ik afhankelijk word van een online gemeenschap of een app (of wat dan ook voor hulpmiddel). "Ik kan niet verder met het schrijven van het volgende hoofdstuk, want Fae heeft nog niet gereageerd op mijn eerdere hoofdstuk in de proefleessectie." "Ik kan niet verder met schrijven, want StoryForm geeft me niet de juiste kernwoorden." "Ik kan niet verder met schrijven, want de batterij van mijn mobiel is uitgevallen." Wanneer ik me op dergelijk ijs zou bevinden, dan is er inderdaad iets goed mis. Maar nu trek ik je vraag even breder: Ondermijnen het kijken naar iets op tv of een film, het luisteren naar een radioprogramma, het lezen van een krant, tijdschrift of boek, en het kijken naar een foto of beeld, niet juist mijn/jouw/onze/jullie inspiratie? Stompen ze ons af en verliezen we daardoor onze inspiratie? Of zijn dit, net als apps en virtuele community's, niets anders dan mogelijke hulpmiddelen die we kunnen gebruiken? Afijn, genoeg voer voor een leuke (filosofische/psycholgische/ethische?) discussie. Wellicht een goed idee om het voort te zetten in een nieuw topic in een beter passende sectie op dit forum?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik sinds kort een app die ik vorige week via mijn android-update erbij kreeg. Deze heet Supernote, het woord zegt het eigenlijk al: het is een kladblok in digitale vorm. Supernote gebruik ik nu om ideeën voor mijn nog te schrijven hoofdstukken te noteren. Voor elk hoofdstuk heb ik een apart notitieblok gemaakt. Brainwave's, inspiratie e.d. kan ik nu snel noteren op mijn tablet, ik hoef niet meer te zoeken naar pen en papier. ;)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Wellicht een goed idee om het voort te zetten in een nieuw topic in een beter passende sectie op dit forum?
Ja. :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Gelukkig hoef ik niet alle nieuwe apparaten onder de knie te krijgen. Pennen en papier in overvloed.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de tips over de writer's apps. Ik was op zoek naar apps voor mijn Ipad maar juist omdat er zoveel keus is, is het handig tips te krijgen over apps waar iemand tevreden over is. Ik heb voor mijn Mac Scrivener op proef. Dat is op zich heel handig maar ook vrij prijzig, ik denk niet dat ik het ga kopen. @ Fae, ik heb ooit nog op een typemachine mijn eindscriptie voor mijn studie geschiedenis geschreven met de grond van mijn kamer vol met systeemkaartjes. Heerlijk als de poes daar eens even lekker op ging liggen :-). Ik vind al deze programma's een uitkomst. Het scheelt mij heel veel tijd, ik hoef bijvoorbeeld niet steeds op zoek naar dat kaartje met die ene uitspraak die ik niet meer precies weet en over layout zaken hoef ik me ook niet meer druk te maken. Doordat ik alles opsla op een server kan ik overal ter wereld verder werken, geweldig. Ik heb wel nog gewoon mijn schriftje waar ik onderweg dingen in schrijf die ik later wil gebruiken. Mijn aantekeningen zet ik aan het eind van de dag weer in mijn Ipad. Ik ben nooit meer iets kwijt en met mijn warrig hoofd is dat een echte vooruitgang.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig hoef ik niet alle nieuwe apparaten onder de knie te krijgen. Pennen en papier in overvloed.
Mss toch eens voor open staan, gaat je veel tijd schelen. Thanks voor de tips!