Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Al bestaande teksten

hé allemaal, In mijn verhaal zingt mijn HP twee of drie keer een liedje. Een bestaand liedje, ook wordt de naam van de artiest genoemd. Stel ik ga mijn boek uitgeven. Mag ik dat er dan gewoon inzetten? Ik heb er eigenlijk niet echt bij stilgestaan totdat een vriend mij erop wees. Groetjes, Viev

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Viev, Volgens mij mag dat wel gewoon. Stephan King doet dat ook wel eens, dacht ik! (of een andere schrijver, weet het niet precies meer). Maar het is sowieso niet verboden, je hebt qua schrijven echt veel vrijheid in wat je doet. Hier weet ik niet veel vanaf, dus misschien zit ik er totaal naast. Ik heb echter wel boeken gelezen waar titels enzo in werden genoemd. bijvoorbeeld: Hij pakte zijn mp3 speler en speelde Dromen zijn bedrog af.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij mag dat gewoon. Het word pas moeilijk als je echt merknamen gaat gebruiken dacht ik... maar ik weet niet of ik een heel erg betrouwbare bron ben... ;)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
merknamen.. :O ik heb ook de all stars genoemd die ze aan haar voeten heeft. Als jullie beide niet zo betrouwbaar zijn, denk je dat ik het gewoon kan opsturen en dat een uitgever, wanneer het een probleem blijkt te zijn, kan vragen het te verwijderen of veranderen. Of is dat heel onprofessioneel?? groetjes, en alvast bedankt!!

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je al een uitgever in gedachten hebt is het misschien een idee om een mailtje te sturen, met die vraag? Dat bespaart je later een hoop "gezeur" van hun kant.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed idee. En ik heb nog geen uitgever, ben nog bezig met de laatste dingetjes en daarna gaat het naar de persoon die al mijn grammatica fouten eruit gaat halen. Ik ben niet zo goed met grammatica :(

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed idee. En ik heb nog geen uitgever, ben nog bezig met de laatste dingetjes en daarna gaat het naar de persoon die al mijn grammatica fouten eruit gaat halen. Ik ben niet zo goed met grammatica :(
Dan moet je gewoon eens een paar uitgeverijen mailen met deze vraag. Het kan natuurlijk zijn dat het verschilt per uitgever. Oh ja dat probleem ken ik, ben het wel aan het verbeteren. Voor de comma moet je gewoon hardop lezen, ook al is dat raar, vind ik. Bij de echte grammatica kan je bij de bieb goede boekjes halen :).

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
In principe rust op een songtekst copyright. Het mag dus officieel niet. Maar je hoofdpersoon zingt toch niet het hele lied in tekst? Je kunt dat toch duidelijk maken met de eerste paar regels neem ik aan? Dan is het namelijk een citaat en dan mag het gewoon. Over gebruik van merknamen zijn talloze topics op dit forum. Gebruik daarvoor de zoekfunctie.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enige tijd geleden meende ik ook een gedeeltelijke tekst van een liedje te moeten opschrijven omdat het zo mooi overeen kwam met de situatie waarin één van mijn hp's verkeerde. Zat natuurlijk met de vraag of dat zomaar kon. Even googlen bracht aan het licht dat er dan royalties betaald zouden moeten worden, omdat je een bepaald liedje gebruiktvan een artiest waar een copyright op rust. Onduidelijk vond ik of dat ook gold voor het gebruik van de titel en de artiest. Ik heb derhalve de tekst maar geschrapt, maar de titel en artiest laten staan. Ik meen dat deze dicussie nog al eens op dit forum gevoerd is, maar kan het zo gauw niet vinden. Guido.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Op alleen titel en artiestennaam kan natuurlijk nooit copyright rusten en zelfs een citaat mag gewoon. Maar de lengte van het citaat moet wel in relatie staan tot de lengte van de bron. Het halve nummer overnemen is dus geen citaat meer.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor de antwoorden. Ik heb inderdaad bij twee nummers maar een klein stukje van de songtekst gebruikt. Bij eentje heb ik bijna het hele nummer, ik zal daar gewoon de driekwart weghalen dan klopt het in mijn verhaal verband ook nog gewoon Groetjes, Viev

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar Kluun gebruikt ook behoorlijk wat songtekst in Komt een vrouw bij de dokter. Je zou nog even kunnen kijken hoe hij het doet.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het citaat moet ook nog noodzakelijk zijn. Dat lijkt me sterk in fictie. Met andere woorden: zonder toestemming mag het niet. Wat je wel kunt doen is de artiest of diens belangenbehartiger aanschrijven met de vraag of je een deel van de tekst mag gebruiken in je verhaal. Ik ga er vanuit dat Kluun, of zijn uitgever, het op die manier heeft gedaan. Al dan niet tegen betaling.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat mij het handig lijkt om de uitgever te gaan vragen naar hoe zij het altijd doen en wat de mogelijkheden zijn. Bedankt voor alle reacties !

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet natuurlijk wel in je achterhoofd houden dat als het in het boek van een ander staat, dat ze daar waarschijnlijk gewoon geld voor hebben betaald (of de rechthebbende in kwestie vond het wel goed omdat boeken van Stephen King natuurlijk een enorm publiek bereiken, dus dat is leuke naamsbekendheid). Dat iets gedrukt is in een boek wil niet zeggen dat het "zomaar kan", daar kan best een en ander aan vooraf zijn gegaan. Just FYI.