Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

jeugdboek in verleden tijd

Hoi, Ik was bezig met een roman, `De goede herder`, die gaat voorlopig in de ijskast. Maar heb boordevol inspiratie voor een jeugdboek dat een combinatie moet zijn van Kruimeltje en Dik trom. Ik wil het in het verleden tijd gaan schrijven, is dat handig?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hangt een beetje van de stijl af, maar als het verhaal zich daadwerkelijk ook in het verleden heeft afgespeeld, dan wordt dat door het gebruik van de verleden tijd versterkt. Ik vind het zelf altijd prettig om in de vt te schrijven (maar mijn 'altijd' is nog niet zo lang). In elk geval succes toegewenst.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Adrie, je titel is veeel te lang en omschrijft totaal niet wat je vraag is. Heb het even aangepast.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hangt af van de doelgroep. Voor de jeugd is de verleden tijd prima, maar wil je het voor kleine kinderen doen, dan zou ik toch eerder voor de tegenwoordige tijd kiezen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Adrie! Ik heb geen idee wat best zou zijn. Zelf zou ik het, geloof ik, in de tt schrijven. Blijft "De goede herder" lang in de ijskast? Denk eens hoe koud het moet zijn voor die goede man.... @ Dries: welkom thuis! Zonnige zondag aan iedereen! ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik heb geen idee, hoelang `De goede herder` in de ijskast moet blijven. Kan best wel een poosje duren ;) . Het jeugdboek krijgt de titel: `De avonturen van Gijs Zeeman`.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan het niet precies benoemen, maar ik vind het effect van de twee tijden toch heel verschillend. Bij meer avonturende verhalen vind ik vt beter passen en lekkerder lezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Adrie, Ik weet niet wat jou gevoelsmatig beter ligt. Als ik bv in de vt schrijf, gaat dit eigenlijk vanzelf. In de tt moet ik gaan nadenken :confused: en controleren, waardoor het 'spontane schrijfgevoel' verdwijnt. Volgens mij krijg je je verhaal op die manier het pakkends uit je pen (computer). Succes, :D ermee!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik ben er gister mee begonnen, in de vt. En Esmeralda je heb gelijk, het gaat eigenlijk vanzelf. Je moet er wel bij nadenken, maar niet zoals de tt. De titel is trouwens verandert. Het boek heet nu `Japie Rozenboom de kleine deugniet van de buurt`. Het is de bedoeling dat het een reeks gaat worden.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lezen andere (gewone) kinderen niet graag in de tt? :D
Vindt je nieuwetijdskinderen dan ongewoon?
Sorry Roos ik lees je reactie nu pas. Door de titel nieuwetijdskinderen te gebruiken zet je ze zelf apart van de rest. Niet alle kinderen zijn naar mijn mening nieuwetijdskinderen. En ze zijn inderdaad naar de algemene norm niet normaal. Ze zijn bijzonder en kwetsbaar we moeten goed voor ze zorgen. Het was dan ook maar een grapje en zeker geen kat. :nod:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker in de tegenwoordige tijd doen, dat spreekt de nieuwetijdskinderen beter aan denk ik.
De wereld draait toch niet alleen om die kinderen, anderen zijn er nog ook genoeg? :? Ontopic: het kan allebei, vind ik.