Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Steeds maar nieuwe ideeen... maar niet voor namen...

Een tijdje of wat geleden ben ik met een nieuw verhaal begonnen. Het gaat lekker, het is half af. Twee hoofdstukjes zijn al proefgelezen. Toen ik met dat verhaal (verhaal 2) begon was ik al verder gevorderd in verhaal 1. Verhaal 1 begon echter nog al zeer omvangrijk te worden. Deel 2 van de 5 was net af en zat al op ongeveer 80.000 woorden. Dat verhaal 1 heb ik redelijk laten vallen en ben ik met verhaal 2 begonnen. Toen... vorig weekend... werd ik ineens geraakt met een briljant concept al zeg ik het zelf voor een nieuw verhaal. Verhaal 3. Argh! Het idee spreekt mij zo erg aan dat ik het aan het uitwerken ben. Behalve een proloog die zo uit mijn hoofd op mijn scherm verscheen ben ik nog niet echt aan het schrijven. Ik probeer ook nog voor verhaal 2 te schrijven, maar omdat verhaal 3 nu zo in mijn hoofd zit krijg ik voor verhaal 2 geen letter meer op papier. Bij het zoeken vond ik mijn oude verhaal 1 weer. Ik besloot het maar even snel van Word in yWriter te zetten en nu grijpt dat verhaal mij ook weer heel erg! AARGH! Nu heb ik binnenkort vakantie en omdat ik geen plannen heb was ik van plan om letter met de laptop op het balkon schrijf-meters te maken. Maar ik kan niet kiezen welk pad ik moet bewandelen? Verder gaan met verhaal 1 dat ik op 80.000 woorden heb laten vallen voor verhaal 2? Verder gaan met verhaal 2, waar ik fanatiek voor aan het schrijven ben maar wat de afgelopen week compleet stil ligt Beginnen met verhaal 3, waar nu mijn meeste enthousiasme ligt maar waarvan nog veel dingen niet concreet zijn. Moeilijk... Wie kent dit probleem?? Oh ja, en dan nog dit. Ik merk dat ik door de drie verhalen heen (die overigens niet met elkaar te combineren zijn helaas) steeds namen hergebruik voor personages en locaties. Dat is ook niet altijd even verhelderend....

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken het wel, ik ben ook altijd met meerdere verhalen tegelijk bezig. Wat ik zelf altijd doe is alle documenten openen, en verder gaan met het verhaal waar ik 'zin' in heb. Als je voelt dat je het meeste enthousiasme hebt voor verhaal drie, zou ik daar gewoon mee verder gaan. Op den duur krijg je dan wel weer inspiratie voor de andere verhalen. Tenminste, zo gaat het bij mij altijd. Dat hergebruiken van namen, daar zou ik meteen mee stoppen als ik jou was.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het verhaal wat je echt wil schrijven blijven schrijven, en de andere twee tijdelijk aan de kant zetten.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven is scheppen. Schrijf gewoon aan het verhaal waar je op dat moment het meeste bij voelt en breid dat uit. Tegen je zin in werken aan een tekst kan nooit leuk zijn. Forceren help soms wel, maar kan ook kwaad doen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb sterk diezelfde neiging om met allerlei verhalen door elkaar bezig te zijn, maar de gevolgen vallen tot op heden mee. Er zit namelijk geen enkel echt lang manuscript bij de stapel 'nog af te schriojven'. Nu ik wel concrete plannen heb voor een 'echt' manuscript heb ik me meteen voorgenomen om daar consequent aan door te werken tot het af is. De enige uitzondering wil ik maken voor momenten waarop ik helemaal vastzit. Dan kan het zijn voordelen hebben om tussendoor met iets anders verder te kunnen.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de opmerkingen alle maal. Mijn vakantie zit er nu voor 40% op en ik heb nog geen fatsoenlijk woord op papier gezet (vooral ook omdat ik andere leuke dingen heb gedaan). Tot overmaat van ramp ben ik geraakt door weer een verhaal lijn. Maar dat is meer nog een algemeen idee, veel te vroeg om te gaan schrijven. Nog te veel vragen die ik zelf moet beantwoorden. Ik hou gewoon van verhalen vertellen, maar in de tijd die ik nodig heb ze goed op te schrijven schieten me te veel nieuwe dingen te binnen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet je eerst gewoon het verhaal "vertellend opschrijven". Zoals je het aan een ander, bijv. de buurvrouw zou vertellen. Dat kun je desnoods met verschillende verhalen door elkaar doen, net welke je op dat moment het meest inzit. Pas als een verhaal af is, moet je je gat serieus achter de laptop planten om het verhaal, zoals je in je laatste reactie schrijft, "goed op te schrijven". Dat scheelt je tijdens de vertellende versie veel tijd, omdat je niet tussendoor dingen hoeft uit- of op te zoeken, of na te denken hoe je iets precies wilt. En als je het "goed" gaat doen, nadat je verhaal af is, dan hoef je niet meer over het verhaal an sich te denken, alleen een hoop puntjes op i-tjes zetten. Succes!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zet van briljante ideeën tussendoor meestal wat puntjes op papier. Jongen, 16, is verliefd op een eenbenige kabouter, zijn vrienden reageren vervelend, loopt weg van huis, gaat tussen de kabouters wonen, lukt niet, keert terug met liefdesverdriet. Zoiets. Vervolgens sla ik dit op in een worddocumentje dat ik in een onvindbare map op mijn computer zet of op een USB-stick die ik vakkundig voor mezelf verstop en dwing ik me verder te gaan aan het verhaal waar ik mee bezig was. Soms denk ik dan nog even verlangend aan dat briljante idee, maar meestal weet mijn oorspronkelijke verhaal me toch weer op te slokken en krijg ik daar ook weer plezier in.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Briljante ideeen schrijf ik niet op. Als ze echt briljant (grijns) zijn, dan blijven ze me wel bij, en zo niet, dan was het vast al niet veel om mee te beginnen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Briljante ideeen schrijf ik niet op. Als ze echt briljant (grijns) zijn, dan blijven ze me wel bij, en zo niet, dan was het vast al niet veel om mee te beginnen.
Dat was ook mijn redenatie, maar dan bleef dat idee zo vervelend in mijn hoofd rondspoken tot ik er iets mee deed.