Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoofdpersonage lijkt als twee druppels water op ...

een filmpersonage! En ik -stomkop die ik ben- had het niet door! Terwijl ik mijn hoofdpersonage creëerde en uitdiepte had ik dat filmpersonage vast onbewust in gedachten. Pas toen ik de film opnieuw zag, merkte ik het op. Qua karakter zijn ze verschillend, maar ze zien er net hetzelfde uit. Wat nu? Moet ik (*zucht*) mijn eigen personage dan maar een ander uiterlijk geven of zou niemand dit doorhebben?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn heel veel mensen die er hetzelfde uitzien maar een totaal verschillend karakter hebben. Ik zou het alleen maar grappig vinden dat dat toevallig zo is.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ligt er een beetje aan welk personage het is. Het uiterlijk van Jack Sparrow of darth Vader is bijvoorbeeld erg makkelijk herkenbaar. Echter, als je Luke Skywalker zou beschrijven (en veel willekeurige personages uit andere films.) dan kun je makkelijk zeggen dat er wel meer blonde jongelingen met een slank postuur zijn. Bij de meeste personages vormen de lezers zelf toch wel een beeld. Dus dat jij het uiterlijk van dat filmpersonage pakt valt vast niet op, tenzij je een opvallend filmpersonage pakt. Zelfs dan zullen er niet altijd evenveel hanen naar kraaien. Misschien dat critici moeilijk doen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doe eens een test: Zet de beschrijving van je personage hier neer en laat ons raden op wie hij lijkt. Ik denk dat de uitkomst verrassend en geruststellend zal zijn. Tenzij je inderdaad per ongeluk een uniek personage hebt genomen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Eyse, waarom zet je dat personage hier niet neer? Is het toevallig een tienerjongen met een bril, donker haar en een litteken op zijn voorhoofd in de vorm van een bliksemschicht? :lol:

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, nog iets anders: speelt dat uiterlijk een rol in het verhaal? Zo nee: wat is dan het bezwaar het te wijzigen? Neem dat voorbeeld van Judy: als je die Alice Cooper blond haar geeft, en contactlenzen, en een litteken in de vorm van een vraagteken, welke impact heeft dat dan op je verhaal?

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ik de reacties zo lees, denk ik dat ik me misschien druk maakte om niets. Het filmpersonage dat als voorbeeld diende was niet eens een hoofdpersonage, en was niet erg iconisch. Goed, ik zal zijn beschrijving hieronder posten. Eens kijken of iemand het kan raden... -- Eén van die strijders was een middelgrote jongeman met zwart krullend haar en een baardje. Hij had bruine, doordringende ogen die de wereld om hem heen scherpzinnig beoordeelden. Hij werd Araken genoemd, naar de twee zwarte zwaarden die op z'n rug hingen.-- Nu, tenzij iemand een grote fan was van het filmpersonage, geloof ik niet iemand die deze beschrijving leest, erachter zal komen wie mijn voorbeeld was. Maar ik maak me meer zorgen om het omgekeerde: zij die eerst mijn boek lezen en achteraf de film (her)zien en plots merken dat Araken daar rondloopt.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kans is klein. Je maakt in gedachten een beeld van die persoon en die zal nooit overeenkomen met het filmpersonage, zeker niet als de karakters ook nog eens compleet anders zijn. Er zijn wel meer mannen met krullend haar en een baardje. En als hij zwart haar heeft is de kans nogal groot dat de ogen ook bruin zijn. Dus ik zou het lekker zo laten zoals het nu is.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Via. Ik vermoed dat Araken in jouw hooofd sprekend op de acteur uit de film lijkt, maar dat is jouw eigen gedetailleerde beeld. Lezers maken hun eigen film in hun hoofd en zij zullen die acteur niet als zodanig herkennen.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ik de reacties zo lees, denk ik dat ik me misschien druk maakte om niets. Het filmpersonage dat als voorbeeld diende was niet eens een hoofdpersonage, en was niet erg iconisch. Goed, ik zal zijn beschrijving hieronder posten. Eens kijken of iemand het kan raden... -- Eén van die strijders was een middelgrote jongeman met zwart krullend haar en een baardje. Hij had bruine, doordringende ogen die de wereld om hem heen scherpzinnig beoordeelden. Hij werd Araken genoemd, naar de twee zwarte zwaarden die op z'n rug hingen.-- Nu, tenzij iemand een grote fan was van het filmpersonage, geloof ik niet iemand die deze beschrijving leest, erachter zal komen wie mijn voorbeeld was. Maar ik maak me meer zorgen om het omgekeerde: zij die eerst mijn boek lezen en achteraf de film (her)zien en plots merken dat Araken daar rondloopt.
Goedemorgen Eyse, Schrijven is niet mijn grootste passie, maar film wel. Ik combineer ze door te schrijven over film. Ik kan eerlijk zeggen dat ik 2000+ films heb gezien in mijn leven, maar jouw beschrijving doet bij mij zo geen belletje rinkelen. Eerlijk gezegd denk ik (ook gezien de reactie van anderen hier) dat dit voldoende geruststelling voor je moet zijn. Succes met schrijven.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
[/quote]Goedemorgen Eyse, Schrijven is niet mijn grootste passie, maar film wel. Ik combineer ze door te schrijven over film. Ik kan eerlijk zeggen dat ik 2000+ films heb gezien in mijn leven, maar jouw beschrijving doet bij mij zo geen belletje rinkelen. Eerlijk gezegd denk ik (ook gezien de reactie van anderen hier) dat dit voldoende geruststelling voor je moet zijn. Succes met schrijven.[/quote] Een hele geruststelling inderdaad! Bedankt.