Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Samen schrijven

Samen met Nylan, die zich inmiddels ook op het forum heeft aangemeld, ben ik momenteel een fantasy verhaal aan het schrijven. Eens in de week komen we samen om te brainstormen, vervolgens schrijven we een week lang verder (soms braaf het hoofdstuk volgend, maar soms ook gewoon losse flodders die bovenkomen dwarrelen). Deze schrijfsels redigeren we dan van elkaar bij de volgende bijeenkomst, voegen ze samen (of niet) en bomen weer verder over ons verhaal. Nu las ik her en der verspreid in de salon, dat er meer forummers zijn die samen schrijven. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe jullie dat aanpakken en wat je ervan vind, van dat samen schrijven. Groet, Siobhan

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn tweede bak voor me staan, maar zie het topic ook zo snel niet. Wel weet ik dat ik nooit met iemand samen zoiets zou kunnen doen. Wel als het losse verhalen betreft om bv de grote verschillen in beleving van twee uiterst veschillende mensen naast elkaar te zien. Dat lijkt me leuk.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb al moeite mijn eigen tekstfladders op een rij te houden, ik denk niet dat ik samen met een ander zou kunnen schrijven.. Ik ben zo'n chaoot =P

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Samen schrijven met een ander. Om te beginnen is het wellicht handig om ongeveer dezelfde ervaring te hebben, zodat echt gróte verschillen in taalgebruik of iets dergelijks niet enorm naar voren komen. Natuurlijk is ook bespreken van de plot belangrijk, aangezien er anders totaal andere dingen gebeuren en het niet meer zal kloppen. Ook voor de lezer moet het prettig zijn om te lezen, want hele veranderingen in stijl is behoorlijk vervelend. Al met al vind ik het niet érg vervelend om samen te schrijven, maar moet vooraf alles wel helemaal duidelijk zijn afgesproken. Ook de stijl moet niet téveel verschillen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey, Ik schrijf al enkele jaren samen met iemand, ondertussen is ons eerste boek 'Metal moorden' klaar en verkopen we die onder eigen beheer. 2de boek zijn we nu aan het nakijken, schrappen, herschrijven. En met het 3de boek volop nog aan het schrijven. en zo willen we blijven doorgaan hoor, want het gaat heel goed samen zo. we komen eens bij elkaar, of mailen verhaallijnen, we hebben allebei als grote hobby fotografie, zoeken dus plaatsen op, gebouwen....we schrijven ieder een hoofdstuk, of meerdere, mijn medeschrijver, maakt het wel zo, dat het wat afstemt op zijn schrijven. Ik zeg altijd doe er eens een Rensbie sausje overheen. Maar dat gaat heel goed, en zo zijn de ideën en zo evenzeer van mij, en zijn ook echt stukken door mij geschreven. En ik hou me heel erg bezig met het nakijken, lezen herlezen, notities maken, maar we stemmen goed overeen samen. Groetjes Sandra http://users.skynet.be/rensbie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*Zojuist haar mandje uitgekomen en zich achter de PC geïnstalleerd met de eerste bak koffie* Ja, El, dat topic had ik inderdaad gezien, maar kon het zo snel niet meer vinden. En als je zoekt op de woorden samen en schrijven, dan krijg je een hele waslijst, waarvan maar heel weinig topics over samen schrijven gaan :D Euh, moeten we nu verder in dat topic? Of mogen we hier verder? Ik ben namelijk erg benieuwd naar ervaringen van andere forummers die al eens wat samen hebben geschreven met iemand. Ook ben ik erg benieuwd of iemand nog tips en do's en dont's heeft? Ik dacht dat het erg moeilijk zou zijn, dat samen schrijven, maar Nylan en ik zitten gelukkig heel erg op één lijn en vullen elkaar harstikke leuk aan. Dat maakt het schrijven erg leuk en een stuk makkelijker. Maarja, laat ik niet te hoog van de toren blazen, we zijn nog niet zo heel erg lang bezig, dus wie weet wat er nog komen gaat, hahaha... :D

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Siobhan, Sabarinde en ik hebben op ZZ in een marathon een verhaal samen geschreven. We kennen elkaar niet (nou ja, van het forum alleen), zij woont in Australië en ik in West-Friesland. Ze heeft een heel andere stijl dan ik, maar toch is het ons gelukt om een samenhangend verhaal te schrijven. Het gaat nu rond bij een paar proeflezers. We hebben het beiden een hele ervaring gevonden.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben met iemand anders (Dewi1980 van ZZ) begonnen met een verhaal, maar haar computer is stuk dus ze kan de komende tijd niet meer online komen. Jammer, maar het komt wel af :) en tot nu toe vinden we het allebei erg leuk. Jeanet (van hier) en ik waren ooit ook begonnen aan een verhaal, maar dat is nooit afgekomen volgens mij...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me een heel motiverende en inspirerende werkwijze, Siobhan. Maar ook erg moelijk om er een samenhangend geheel van te maken, zowel qua inhoud als qua stijl. Schrijven jullie om beurten hoofdstukken, of volgen jullie ieder je eigen lijntje om dat later samen te voegen of zo?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pluisebol: Ja dat had je gezegd in mijn voorsteltopic op ZZ. Het lijkt me een hele uitdaging om te schrijven met iemand die je niet kent. @Waus: Hoe ver zijn jullie nu met je verhaal? En dat verhaal waar je samen met Jeanet aan begonnen bent, waarom is dat dan gestrand? Ik ben verder helemaal niet nieuwsgierig hoor... :D

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Dewi1980 en ik deden (en Jeanet en ik) was om de beurt een paar regels schrijven. Dat werkte prima :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel jammer dat je nu niet verder kunt met Dewi1980. Daarom vind ik het erg fijn dat Nylan hier in de buurt woont en we eens per week af kunnen spreken. Ik heb ook een tijdje last gehad van interniet, en op deze manier konden we toch verder. Gelukkig heb ik nu weer internet en kunnen we tussen de bedrijven door ook nog bijkleppen over ons verhaal. Hmm, als ik dit zo terug lees zijn we er best intensief mee bezig,ondanks het fulltime moederen en de studie van Nylan en mijn fulltime baan.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, jammer is het wel. Maar nu kan ik aan mijn eigen verhaal verder werken (en ik ben al de halve ochtend online... ga eens schrijven Aart! :angry: ) en dat is ook wel leuk :) Hoe doen jij en Nylan (als ik de naam goed heb onthouden tenminste) het dan? Schrijven jullie ook omstebeurt een stukje, of hele hoofdstukken?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat is ook zo. Ik merk nu bijvoorbeeld wel dat het andere verhaal waar ik mee bezig ben ook op een erg laag pitje staat, maarja, dit is zo leuk en gezellig om te doen... Overigens ga ik over een week lekker 8 dagen naar Corfu. Laptop mee en schrijven maar, misschien dat ik dan ook aan dat andere verhaal toekom. Ik denk het overigens niet, want ik zit nu teveel met dit verhaal in mijn hoofd. Hahaha, ik ken het. Als ik eenmaal besloten heb om eens op het forum te gaan rondneuzen dan komt er doorgaans van schrijven niet veel terecht... :o

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, Pluis en ik hebben zelfs de krant gehaald :lol: en ons MS is bijna door de proeflezersronde heen. Een hele prestatie: Pluis houdt van fantasie en ik hou daar over het algemeen niet van. We hebben een mooi verhaal geschreven, waarvan ik denk dat de fantasie en realiteit goed samen zijn gekomen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe doen jij en Nylan (als ik de naam goed heb onthouden tenminste) het dan? Schrijven jullie ook omstebeurt een stukje, of hele hoofdstukken?
We schrijven allebei wat we op dat moment in ons hoofd hebben, als we dan weer bijelkaar komen passen we de stukken aan tot we er allebei tevreden mee zijn en passen we het geheel in elkaar. Tot nu toe werkt het uitstekend.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tisa is bezig een boek met een ander te schrijven. Daar was ook een topic over. Of staat het bij haar presentatie van 'Jachtmaan'? Ben te lui om het te gaan zoeken.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe doen jij en Nylan (als ik de naam goed heb onthouden tenminste) het dan? Schrijven jullie ook omstebeurt een stukje, of hele hoofdstukken?
Oh, sory Waus! Zit ik gisteren heel enthousiast te reageren op het eerste deel van je post, zie ik deze vraag helemaal over het hoofd. Af en toe ben ik ook best wel een muts... Maar het is zoals Nylan al zegt. Nog even een aanvulling, als we tussen de bijeenkomsten veel hebben geschreven dan mailen we dat naar elkaar zodat de ander het alvast kan bekijken en aanpassen. Anders gaat daar teveel tijd in zitten als we bij elkaar komen. @Zjors: bedankt voor de info. Ik zal straks wel even gaan zoeken als ik wat meer tijd hebt. Momenteel roept de huishoudelijke plicht... :\\

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Siobhan, ik had dat stukje er ook pas later bijgezet ;) En als je lekker gaat schrijven in Corfu - ik wens je veel plezier :) Dus jullie doen het op een soort puzzelmanier? Twee stukken van het verhaal, en dat samenvoegen? Is dat niet lastig, of hebben jullie allebei hetzelfde idee over hoe het verder gaat?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ohh... pff... Ik dacht echt dat ik een stuk van je post had gemist! Vond mezelf al behoorlijk dozig :D We hebben allebei wel redelijk hetzelfde idee, dus het valt vaak wel mee met dat passen en meten. En komt de een (of de ander ;) ) met een leuke wending, dan pennen we daar gewoon omheen. Het klinkt misschien een beetje vaag, maar het werkt tot nu toe echt super! En het zorgt ook regelmatig voor hilarische toestanden tijdens onze brainstorm-redigeer-en-inpas-avondjes. Bedankt, ik heb er echt ontzettend zin in, een weekje relaxen op Corfu. Nu alleen hopen dat ik niet zo relaxed ben dat het schrijven niet wil lukken, hahaha... :retard: