Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen titel manuscript!

Hallo lieve mensen! Hoewel ik hier al een tijdje niet meer reageer, lees ik nog altijd mee. Ik ben bijna klaar met het herschrijven van mijn manuscript en heb erg veel gehad aan alle topics die het schrijfproces als onderwerp hebben. Nu zit ik zelf ergens mee. Ik zou jullie hulp erg goed kunnen gebruiken! Wat is het geval? Ik ben zoals gezegd bijna klaar met mijn boek. Ik heb alleen nog geen titel kunnen bedenken. Het is een non-fictieboek. Enkele jaren geleden is mijn tante vermist geraakt. Pas na een maand is ze weer gevonden. Ik heb een verhaal geschreven over alles wat wij, als familie, destijds meegemaakt hebben. Het onderzoek van de politie concentreerde zich al snel op het water. Het vermoeden was dat ze uitgegleden was, te water geraakt en vervolgens verdronken. Na een maand werd ze in het water gevonden, vlak bij ons huis, overleden. Nu ben ik al maanden op zoek naar een geschikte titel. Die moet het liefst de lading dekken, maar ook niet zo zwaar zijn dat lezers het boek niet eens op zouden willen pakken. Vandaar hier mijn vraag: schiet jullie iets te binnen? :)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt er natuurlijk heel erg aan of je de lezers vooraf laat weten dat je tante uiteindelijk wordt gevonden. Als je ze in het ongewisse wilt laten en naar een uitknoping wilt werken, kun je niet meer kiezen voor een titel als (bijvoorbeeld): 'De dag dat ze werd teruggevonden'

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik leg de nadruk heel duidelijk op het proces, het onderzoek en alles wat daarbij komt kijken, omdat dat juist hetgeen is wat een vermissing zo bijzonder maakt. Pas na driekwart van het boek wordt ze gevonden...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Een maand zonder Machteld - 23 april / 24 mei 2007 Zoiets zou ik doen als het iemand van mijn familie betrof en het was een boek voor de dierbaren. Als het een boek was voor een reguliere publicatie zou het natuurlijk in overleg met een uitgever gaan.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst gecondoleerd. Hm. Lastig. Ga anders webben met water of met de politie. 'Een waterige dood' 'Zo ongrijpbaar als water' (je kunt water immers ook niet zo handig vasthouden en ik neem aan (corrigeer me ajb als ik het fout heb) dat jullie het idee hadden nergens grip op te hebben.). 'Waterperikelen.' 'Politie te water' Nouja, dit zijn gare voorbeeldjes. Maar met 'water', 'politie' en andere zaken of een combi ervan, kun je vast wel iets bedenken. (Edit: Ik was net te laat met posten. Sluit me bij Thérèse aan.)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie! Ik zat zelf ook in die richting te denken (Boven water ?), maar lijk toch niet met iets echt bevredigends te kunnen komen... :( En Therese: het is inderdaad voor een reguliere, grote uitgeverij. Mijn redacteur wil alleen graag dat ik zelf met een titel kom.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, boven water... Op zich ambigu. Ze komt aan het einde weer boven water, letterlijk en figuurlijk. Maar die maand lang was ze dus op beide manieren níet boven water. Lastige... Hij klinkt wel ok, maar niet meer dan dat. En je wilt natuurlijk een titel die gilt 'Lees mij!'. (Weer een aanname ;) ) Hm... Maar een reguliere, grote uitgeverij. Doe je goed.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, precies. Dat mensen in de boekhandel langslopen, stoppen, dan toch het boek even oppakken om de achterkant te lezen!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Onder de oppervlakte' 'Tot op de bodem' 'Verdwenen zonder rimpeling' 'Peilloos en toch ondiep'

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel simpel misschien: 'vermist'? Of 'tante vermist' met een ondertitel erbij als 'hoe je als familie omgaat met een vermissing/verdwijning'?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tante Truus - het verhaal van een verdwijning En dan de marketingafdeling van de uitgever laten beslissen over een betere titel.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank! Er zitten echt goede suggesties bij! Nog een vraag: hoe zit het als je een titel wilt die al eens door een andere auteur gebruikt is? Heeft iemand daar ervaring mee?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind Boven water eigenlijk erg goed klinken. Met als ondertitel: Een maand vermist. Over je laatste vraag: dat ligt er maar aan. Als je een boek in een heel ander genre schrijft, maakt het niet zo veel uit bijvoorbeeld.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow wat erg! O.o Om even terug te komen op titels: Als lezer vind ik zelf ''Boven water'' en ''Onder de oppervlakte'' erg mooi. Met een beetje duidelijke leesbare letters (van zeker grote aan de zijkant xD) zou ik hem zeker pakken. (Ik vind dat een boek een beetje moet opvallen :3) Ik ben benieuwd wanneer ik het boek ergens ze verschijnen :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mag ik zeggen dat ik het eigenlijk een beetje onkies vind om een titel met dubbele bodems voor een boek als dit te gebruiken? Volgens mij kan het wel subtieler. Een tante is geen vis.
Nog een vraag: hoe zit het als je een titel wilt die al eens door een andere auteur gebruikt is? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ja. Er zijn nogal wat boeken met de titel De Duik. Sommige gaan over een soortgelijk onderwerp als mijn De Duik, andere gaan over andere onderwerpen - er valt heel wat te schrijven over duiken. Op titels rust voor zover mij bekend geen auteursrecht. Als een boek ergens over gaat (wat het natuurlijk altijd doet), moet je het die naam of dat woord / die woorden mee kunnen geven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een vraag: hoe zit het als je een titel wilt die al eens door een andere auteur gebruikt is? Heeft iemand daar ervaring mee?
Dat is in Nederland juridisch geen probleem (in Duitsland wel: daar is het verboden als titel en genre overeenkomen). De vraag is of het marketingtechnisch handig is. Kijk dus naar het genre, de doelgroep en de bekendheid van de reeds bestaande titel. Tenslotte wil je dat als mensen zich de titel herinneren, zich jouw boek herinneren en dat aanbevelen/kopen, en niet dat andere boek.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mensen herinneren zich over het algemeen meer de inhoud of het wervende praatje / interview met de schrijver dan de titel van een boek. Je hoort wel eens iemand aan de toonbank vragen: 'Hebt u dat boek ... hoe heet het ook weer ... over die jongen die ...' et cetera. En dan kan de winkelier zoeken in zijn bestand, of je kunt zelf gaan googlen, en dan vind je de titel wel. Zelden hoor je iemand iets vertellen over een titel, zonder dat hij enig idee heeft waar het boek over gaat - en het dus koopt. Het risico dat Schlimazlnik in # 15 schetst, lijkt me nauwelijks aanwezig. Maar dit terzijde.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad iets waar je haast een verhaal van moet maken. Zo apart. Maar wat je helaas ook wel in kranten leest. Sterkte, Marcella. Maar ook veel succes! Dubbel gevoel denk ik, de gebeurtenis op zich aan de ene kant en een succesverhaal aan de andere kant.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het inderdaad heel moeilijk, juist omdat het allemaal echt gebeurd is en wij donders goed weten wat allemaal schuiltgaat achter de boodschap in de krant dat iemand verdwenen is. "De politie roept mogelijke getuigen op zich te melden." Aan de ene kant is het heel luguber, maar aan de andere kant is het zoals mijn vader zei toen ik over mijn boek vertelde: "Als het het begin kan betekenen van je schrijfcarrière, heeft het misschien toch nog íets goeds opgeleverd".

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gecondoleerd en Sterkte, Marcella. Goed van je dat je dit ms schreef. 'Boven water' vind ik wel passend, 'Stille Wateren eveneens en.. zoals hier werd geschreven. 'Vermist' Of.. heel simpel ' Mijn vermiste tante''