Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Doorschrijven

Hoi! Ik ben nu bezig met een verhaal en ik ben al redelijk ver gekomen, (voor mij doen) maar nu krijg ik geen zin meer op papier D: Dit heb ik wel vaker, en eigenlijk moet ik het overtypen voor op de computer. Iemand tips of trucs om door te schrijven?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit heb ik ook vaak. Dan wil ik doorschrijven, maar het lukt niet echt. Wat ik altijd doe, is het gewoon even wegleggen en als je er echt graag aan wilt schrijven, moet je losse blaadjes pakken en daar allerlei ideeën op krabbelen. Schrijf scènes die wel lukken (heb je bijvoorbeeld al een idee voor een superleuke scène die later in het verhaal pas komt) enzovoort. Als je ideeën krijgt, dan lukt het schrijven meestal ineens wel. En anders leg je het gewoon een langere tijd weg. Als je het dan later terugleest, krijg je misschien ineens wel een idee.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga eerst datgene wat je al geschreven hebt overtypen. Wie weet krijg je daarna ineens wel weer inspiratie.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi dat jij dat heb :P. Hoef ik deze vraag niet meer te stellen, Ik ben namelijk sinds vandaag even gestopt met schrijven, want het lukte me niet meer. Zo blij dat jij het ook heb xD.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Noh Tusdar D: Das niet aardig x) @Via: Ik denk dat ik inderdaad eerst ga overtypen :P Het duurt alleen nogal lang zeker als ik veel school heb dus dan wordt ik wel is lui >.>

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Noh Tusdar D: Das niet aardig x) @Via: Ik denk dat ik inderdaad eerst ga overtypen :P Het duurt alleen nogal lang zeker als ik veel school heb dus dan wordt ik wel is lui >.>
Zie je mailbox :P. Ben ik toch een beetje aardig :).

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Noh Tusdar D: Das niet aardig x) @Via: Ik denk dat ik inderdaad eerst ga overtypen :P Het duurt alleen nogal lang zeker als ik veel school heb dus dan wordt ik wel is lui >.>
ik ken dat gevoel

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sla een stuk in het verhaal over en ga verder met een deel dat je graag wilt schrijven. (Ik neem even aan dat je met schrijven bij het begin bent begonnen en het verhaal schrijft zoals je het zou lezen) Als je nog niet weet hoe het verhaal eindigt, schrijf het einde. Of schrijf de climax van het verhaal als je dat nog niet gedaan hebt. Op die manier weet je waar je naartoe wilt met je verhaal en wordt het makkelijker om de 'tussenstukken' in te vullen. Er zijn heel wat manieren om verder te schrijven. Bedenk een nieuw personage of bedenk een nieuw conflict voor je hoofdpersoon (de 'throw in a gun' techniek). Of schrijf gewoon zonder je druk te maken om wat je schrijft. Je kunt het later altijd weer herschrijven, maar dan heb je in ieder geval een compleet verhaal om mee te werken. Zelf gebruik ik een schema waarin ik in het kort elke scène beschrijf. Als ik aan een nieuwe scène begin, lees ik mijn schema door en kijk ik welke scène me het meest aanspreekt op dat moment. Soms kies ik juist een scène die me niet zo aanspreekt en dan verzin ik iets om het geheel interessanter te maken. Meestal een aangescherpt conflict, of een extra complicatie. Mijn schema staat niet vast, het verandert voortdurend omdat ik - al verder schrijvend - op nieuwe ideeën kom, of scènes samenvoeg of anders rangschik. Als je vastloopt, kan het ook inspirerend werken om een schrijfboek te lezen (of het internet te doorzoeken) over dat aspect van schrijven dat je moeilijk vindt. Heb je daar niet genoeg aan, dan kun je een cursus overwegen. Ik hou ervan om cursussen te doen die werken met deadlines omdat ik dan voor een bepaalde tijd iets af móet hebben. Maar andere mensen kunnen zo juist niet werken. Succes!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook wat je al geschreven hebt doorlezen, de spellingsfouten eruithalen, zinnen stroomlijnen en dan schrijf je eigenlijk automatisch weer door..