Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Echte straatnaam of zelf verzinnen?

Voor mijn nieuw te beginnen boek ben ik de personages aan het uitwerken. Het zou over een paar gezinnen gaan die bij elkaar in dezelfde straat wonen en wiens levens grondig overhoop gehaald zullen worden natuurlijk. Nu zit ik alleen met het probleem of ik een bestaande straat zou nemen, die dan kwa huizen die er staan ook voldoet aan wat ik in het verhaal vertel. Of ik neem een (al dan niet) fictieve straatnaam waar ik dan naar hartelust huizen kan 'bouwen' om het zo maar te zeggen. Ps: Ik hoop dat deze goedstaat, ik wist niet waar hem neer te planten.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met Danischa! Alhoewel, als je geen inspiratie hebt, dan kan je een bestaande straatnaam nemen, in een plaats waar het praktisch onmogelijk is om zo'n straatnaam te hebben.. Succes!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik soms fictieve en soms echte straatnamen. Het hangt er een beetje vanaf of ik een rechtzaak aan mijn broek kan krijgen door een echte straat, wijk of stad te gebruiken. Als het kwetsend kan zijn, verzin ik zelf een nieuwe straat, wijk of stad, zelfs als het eigenlijk gebaseerd is op een echt bestaande plaats en ik eigenlijk niet veel heb veranderd. Maar het brengt ook voordelen met zich mee. Nu heb ik in mijn eigen woonplaats een wijk geplant waar de straten namen hebben als Currylaan, Salsabaan, Mosterdplein, Slagroomstraat en Marmeladepromenade (de laatste vind ik een pareltje! Het is ook gelijk de mooiste straat). Toen ik die wijk klaar had, heb ik gelijk twee zelfverzonnen dorpen in mijn verhaal gepleurd.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fictieve straatnaam nemen, bestaande straat in je hoofd houden als je de beschrijvingen maakt (dan blijft alles zo consequent en constistent mogelijk) en als de bestaande straat belemmeringen oplevert voor je verhaal, pas je het lichtjes aan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fictieve straatnaam nemen, maar dan wel eentje die past als je een bestaande plaatsnaam gebruikt. Zo hebben de meeste plaatsen wel een staatsliedenbuurt, een nobelprijswinnaarsbuurt, een zeeheldenbuurt etc. Dan kijk je welke namen er al zijn en dan neem je een staatsman, nobelprijswinnaar of zeeheld die daar nog niet in het echt vernoemd is.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou een echte straatnaam gebruiken, dat maakt het realistischer. Bovendien kan de juiste straatnaam al gauw associaties oproepen met de wijk. Bovendien zijn de straatnamen niet uniek, dus een Rozenstraat in jouw verhaal hoeft niet een bestaande Rozenstraat te zijn.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even google maps erbij gepakt. Gezocht naar een geschikte straat in de buurt waar een belangrijk event in het verhaal zich afspeelt. Ik heb deze straat ook gevonden, alleen ik zal een andere straatnaam gebruiken in mijn verhaal. Dus de stadsnaam enzovoorts zal allemaal kloppen, alleen de straat is wat aangepast. Mocht ik het echt niets vinden en liever de echte naam gaan gebruiken, het is maar een kleine wijziging dan :)