Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarover zouden jullie nooit schrijven?

Ik vroeg me ineens iets af: Hebben jullie onderwerpen/gedachten/karaktertrekken (van personages) waarover jullie nooit zouden schrijven? Of bijvoorbeeld een bepaald genre? En waarom zouden jullie daar dan nooit over schrijven? Volgens de zoekfunctie bestaat dit onderwerp nog niet, maar er waren vrij veel pagina's met resultaten, dus ik kan wel eens iets over het hoofd hebben gezien. Mij zul je nooit een autobiografie zien schrijven. Dat vind ik simpelweg saai. Ik kan geen lezers choqueren, geen personages laten doodgaan en geen spanning opbouwen. De verrassing is er voor mij helemaal af. Schokkende onderwerpen zou ik - na de nodige research - wel durven. Extreme personages en/of/met rare gedachten ook, maar ik kan me voorstellen dat er onderwerpen zijn die schrijvers liever mijden.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag ik mij af hoe zij de dode hij omhoog krijgt
Ik heb even voor je gesurfd en vond dat vrouwen hiervoor de rigor mortis (lijkstijfheid) gebruiken en ook dat mannen die zichzelf hebben opgehangen de kist in zullen moeten met een erectie, in dat geval heeft het met de zwaartekracht te maken, bloed in een stoffelijk overschot zakt nl naar beneden. (zo'n zoektocht adviseer ik overigens niet tijdens of vlak voor of na een maaltijd)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier eens over nagedacht, en ik denk dat ik nooit een grootschalige gevechtsscene zou schrijven. Ik heb er geen verstand van en het interesseert me ook niet genoeg om te gaan researchen. Ook een verhaal dat heel zwart-wit over goed en kwaad gaat, zal niet uit mijn pen vloeien.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las hier een paar pagina's terug iets over vampiers. Dat onderwerp ligt commercieel wel heel goed: Twilight, Vampire Dairies, True Blood en al die andere boeken/tv-series van dit moment. :P Ik zeg even niets over de kwaliteit... Waarom zou iemand (of degenen die het hier al aangaven) nooit fantasy schrijven? Chicklit kan ik wel begrijpen, ik zie een man ook niet zo snel een chicklit schrijven, hoewel er wel (succesvolle) mannelijke auteurs in dat genre zijn. En Daddy, ik moest lachen om je posts. Dat noem ik nog eens fantasie hebben. :D

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat erotische stukken in mijn verhaal niet zomaar voor zullen komen. Dat ik hier niet snel over zal gaan schrijven. Aangezien ik geen ervaring heb met deze dingen. Maar ook omdat het iets vreemds is. Ik denk dat ik voor de rest niet zoveel uit moet sluiten. Je weet het namelijk nooit.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erotiek, seks, het hoort bij het leven Vreemdeling. Je schrijft toch ook over auto's, het aangebrand stukje biefstuk en de blaffende hond van de buren waar je je kapot aan ergert? Hoe diep je er op ingaat is aan jou. Erotiek kan ook romantiek zijn. Seks kan je omschrijven als een interaktie tussen twee gelijk gestemde mensen door de omstandigheden van een moment waardoor ze tot elkaar worden aangetrokken. Het is juist wat je NIET schrijft en wel insinueert waardoor je de lezer kunt opwinden.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat erotische stukken in mijn verhaal niet zomaar voor zullen komen. Dat ik hier niet snel over zal gaan schrijven. Aangezien ik geen ervaring heb met deze dingen. Maar ook omdat het iets vreemds is.
Je hoeft niet iets persoonlijk ervaren te hebben om erover te schrijven, daarvoor kun je je fantasie gebruiken. Enne....vreemdeling ... erotiek iets vreemds? (je doet je naam eer aan) Er gaat niets boven ongeremde erotiek, laat je gaan vreemdeling! (sorry mensen, het is zaterdagavond, snap je.. :rolleyes: )

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk dat jullie een heel forum volschrijven over dingen waar je niet over wilt schrijven ;) OOk leuk op zaterdagavond :D

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erotiek, seks, het hoort bij het leven Vreemdeling. Je schrijft toch ook over auto's, het aangebrand stukje biefstuk en de blaffende hond van de buren waar je je kapot aan ergert? Hoe diep je er op ingaat is aan jou. Erotiek kan ook romantiek zijn. Seks kan je omschrijven als een interaktie tussen twee gelijk gestemde mensen door de omstandigheden van een moment waardoor ze tot elkaar worden aangetrokken. Het is juist wat je NIET schrijft en wel insinueert waardoor je de lezer kunt opwinden.
Ik vind het gewoon een vreemd iets. Al die gevoelens en alles.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Seks is zo gewoon als ons dagelijkse brood, akkoord. Maar toch... Het vereist heel wat behendigheid en creativiteit om het leuk te houden in een boek. Maar ach, dat geldt in bed ook toch? ;) Ik wil me er niet aan wagen voorlopig. En Jan Wolkers imiteren... nou nee.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las hier een paar pagina's terug iets over vampiers. Dat onderwerp ligt commercieel wel heel goed: Twilight, Vampire Dairies, True Blood en al die andere boeken/tv-series van dit moment. :P Ik zeg even niets over de kwaliteit...
Ik ook niet... Voor mij is er niets inspirerends aan vampiers. Het zijn gewoon veredelde bloedzuigers, daar raak je toch wel een keer over uitgeschreven? Chicklit zal ik ook niet schrijven, dat is niet mijn wereld. Ik ben waarschijnlijk niet hip genoeg om het boeiend te kunnen vinden. Erotiek is ook niet aan mij besteed. Seksscènes houden het verhaal zo op. Als het gesuggereerd wordt, is dat voor mij genoeg, ik hoef er geen getuige van te zijn, zo oninteressant. In mijn verhalen komt seks tot nu toe alleen voor als aanranding en verkrachting :D Dát helpt het verhaal dan weer wel vooruit.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Seks is zo gewoon als ons dagelijkse brood, akkoord. Maar toch... Het vereist heel wat behendigheid en creativiteit om het leuk te houden in een boek. Maar ach, dat geldt in bed ook toch? ;) .
Ik vond het geen probleem om daar over te schrijven hoor en meen dat het me best aardig gelukt is. Ik heb een harde scène, een romantische scène en een met jezelf scène in mijn boek neergezet. ZO! xas

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Seks is ook heel vreemd. Ik vrees de dag dat het gewoon wordt.
Frons* Simon het hoort bij de eerste levensbehoeften van de mens. Zonder dat, geen mens! xas

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het feit dat vampiers nu wat te veel in de mode zijn, is toch geen reden om te zeggen dat je er never nooit niet over zult schrijven? Ik ben ook blij dat ik wat vampierenverhalen heb gepubliceerd voor de hype, vergeleken worden met Anne Rice vond ik niet erg maar nu zouden die verhalen meteen met Twilight en dergelijke geassocieerd worden en dat zou ik toch minder apprecieren... Maar over een paar jaar is er waarschijnlijk weer een andere hype. Het blijft moeilijk om er iets origineels mee te doen natuurlijk, maar dat had een eeuw geleden ook gezegd kunnen worden en toch blijft men nieuwe invalshoeken vinden... Iets origineels schrijven over elfen of zo lijkt me trouwens nog veel moeilijker. Tenzij je kinderboeken schrijft, is erotiek vermijden toch erg moeilijk? Het valt zo op als je geforceerd niet schrijft over iets wat de doorsnee mens toch erg bezighoudt.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tenzij je kinderboeken schrijft, is erotiek vermijden toch erg moeilijk? Het valt zo op als je geforceerd niet schrijft over iets wat de doorsnee mens toch erg bezighoudt.
Dat klopt op zich wel, maar dat betekent niet dat je per se seksscènes moet schrijven. Zoals eerder werd gezegd heeft suggestie ook wel weer iets en eerlijk gezegd vind ik dat toch iets mooier staan dan wanneer je uiterst gedetailleerd ieder kreuntje en stootje gaat zitten beschrijven. Ik heb één keer echt een seksscène geschreven en die ging over echt saaie en slechte seks, dus daar was niets opwindends aan, dat was gewoon grappig om te lezen en vooral om te schrijven. Maar als het er niet echt toe doet hoe het in bed was, dan vind ik het niet nodig om de lezer alle details mee te delen. Wat maakt het eigenlijk uit of je personage het nou op zijn hondjes of in de missionarispositie doet en wat voor schaamhaarkapsel de partner draagt? Als het niets met het verhaal te maken heeft hoe het gebeurt, doe het dan niet.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tenzij je kinderboeken schrijft, is erotiek vermijden toch erg moeilijk? Het valt zo op als je geforceerd niet schrijft over iets wat de doorsnee mens toch erg bezighoudt.
Mijn ervaring is dat in sommige boeken van Cees Nooteboom geen erotiek voorkomt, terwijl hij wel een gevierd schrijver is. En Fantasy-boeken, daar komt ook weinig tot geen erotiek in voor (behalve als je op de hoogte bent van de symboliek in sommige fantasyverhalen) en in (auto)biografieën ook niet altijd. Dus het kan wel.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt wel schrijven dat je jouw auto een grote beurt geeft, maar ik denk dat niemand daar opgewonden van raakt. Wat nog wel een beetje in de taboe sfeer zit en waar nog weinig over geschreven is is Schaamlip correctie en de druk er om heen in bepaalde maatschappelijke kringen om een bepaald ideaal beeld te laten reconstrueren door plastische chirurgie. Het kan echter zijn dat het genre Chicklits dit al wel heeft opgepakt, maar ook al lees ik bijna alles, dát valt net buiten mijn schrijvershorizon. Als man voel ik mij ook niet zo, hoe zal ik het zeggen, bevoegd of emotioneel deskundig genoeg om over dat onderwerp te schrijven. Tis meer een vrouwen ding... :rolleyes:

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het feit dat vampiers nu wat te veel in de mode zijn, is toch geen reden om te zeggen dat je er never nooit niet over zult schrijven?
Nee, maar dat is mijn reden ook niet :)
Tenzij je kinderboeken schrijft, is erotiek vermijden toch erg moeilijk? Het valt zo op als je geforceerd niet schrijft over iets wat de doorsnee mens toch erg bezighoudt.
Hangt erg af van het verhaal. Inderdaad zie je, zoals hierboven genoemd, in veel fantasyboeken geen seks, hooguit een suggestie. In mijn (fantasy)verhaal hebben de belangrijkste personages andere dingen aan hun hoofd. En misschien ben ik dan geen doorsnee mens, maar seks houdt me helemaal niet zo bezig. Moet er inmiddels geen 18+ etiket op dit onderwerp?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eén ding weet ik zeker: ik ga nooit bij Daddy eten. Ik heb wel seksscènes in mijn verhalen geschreven. Niet in alle, trouwens. Het maakt mij niet uit wat ik op papier zet. Waarom een seksscène niet expliciet beschrijven? Is dat saai? Nou ja, seks is natuurlijk gewoon saai, net als water drinken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, als jij seks saai vindt, dan heb ik zo mijn twijfels of jouw verhaal tot een hoogtepunt zal kunnen komen.... }) .

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jullie hebben dan wel andere fantasyboeken gelezen dan ik, zeg. Of hebben jullie het louter over Tolkienklonen? Seks hoeft natuurlijk niet in ieder verhaal, en zeker niet expliciet, maar het is toch gek als het in een boek over gezonde volwassen mensen niet eens schijnt te bestaan? Over extreme plastische chirurgie zou ik waarschijnlijk ook niet zo snel schrijven, maar dat is dan eerder omdat ik mij echt niet kan inleven in iemand die zoiets laat doen. Hoewel, ik heb ook wel eens een verhaal over een transseksueel geschreven, dat is misschien fysiek nog extremer, maar geestelijk wel begrijpelijker.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
(...)Seks hoeft natuurlijk niet in ieder verhaal, en zeker niet expliciet, maar het is toch gek als het in een boek over gezonde volwassen mensen niet eens schijnt te bestaan?(...)
Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat dat niets met gezondheid te maken heeft. In het leven van een pastoor (die zijn 'vak' verstaat) bijvoorbeeld bestaat ook geen seks en je kan mij niet vertellen dat zo iemand ongezond leeft. En zo zijn er nog meer gezonde (normale) mensen die heel goed zonder kunnen, alleen denk ik niet dat ze er makkelijk voor uit zullen komen omdat de maatschappij (naar mijn idee) nogal 'seksgericht' is en het wordt over het algemeen niet begrepen als je daar niet aan meedoet.