Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

zwijgplicht hulpverlener

Ik ben bezig met een boek waarin een psycholoog voorkomt. Deze had de vrouw in behandeling die daarna het slachtoffer is geworden van een moord. Ik weet dat een hulpverlener zwijgplicht heeft, maar in sommige gevallen kan die doorbroken worden, bvb indien hij als getuige wordt opgeroepen. Tot zover heb ik de informatie gevonden op internet. In mijn boek wordt de psycholoog door de politie ondervraagd als getuige en om achtergrondinformatie te verkrijgen. Wat ik niet kan vinden is of in dit geval de zwijgplicht ook geldt. Is hij verplicht mee te werken, of mag hij dit zelf bepalen op basis van zijn 'zwijgrecht' in dit geval? De zaak zit dus nog niet op het niveau van de rechtbank. Het verhaal speelt zich af in België, maar ik vermoed dat de wetgeving voor Nederland wel dezelfde is. Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan dan wel zelf je hulpverlener kiezen, volledig mee eens. En met cursussen bedoelde ik eigenlijk de verschillende onderwerpen die deel uitmaken van de studie psychologie, zeker niet dat je met een cursus psycholoog kan worden. Maar mijn bemerking was, en daar sta ik (alhoewel leek) nog steeds achter, dat je bij een alternatieve genezer echt niet je ziel gaat bloot leggen, tenminste ik niet. Ik heb Four Seasons voorstel gevolgd, en even opgezocht wat alternatieve geneeskunde inhoudt. Het leek mij dat depressie behandeld wordt met alternatieve medicatie of acupunctuur, maar ik ben er zeker van dat jullie het op dit vlak wel bij het rechte eind zullen hebben. Maar inderdaad, ik wil een echte psycholoog :) Ik begrijp best dat je niet zo plotsklaps op je twintigste psychopaat wordt. Je hebt het vermoedelijk al veel vroeger in je, maar in dit geval was het niet zo duidelijk in zijn jeugd. (Waarschijnlijk een slechte psycholoog gehad, dat hij de tekenen niet herkende). Zijn 'keerpunt' als je het zo kan noemen, was de ontmoeting met het hoertje vijf jaar eerder. Ik ben wel van plan in het verhaal wat achtergrond te geven over zijn motivatie en zo, maar heel uitgebreid ga ik er niet op ingaan. Het is geen wetenschappelijk werk. Mijn enige hoop is dat het geloofwaardig overkomt, en dat ik geen dingen ga schrijven die hoegenaamd niet kunnen en waardoor het hele verhaal als een kaartenhuisje ineen stort.