Past een slecht einde bij een kinderboek?
Hallo,
Ik ben net nieuw op deze website. Ik ben 15 jaar en een fanatieke schrijver. Ik wil later schrijfster worden en ben heel serieus bezig met het schrijven van boeken, voornamelijk in het genre fantasy.
Ik ben net begonnen met een boek dat een redelijk korte roman moet worden, een boek bedoeld voor kinderen. Maar nu ik de plot begin uit te werken, begin ik me af te vragen of het wel een kinderboek moet worden.
Ik ben niet zo gesteld op 'happy endings' (vooral niet als twee geliefden bij elkaar komen en nog lang en gelukkig leven) en die komen dan ook bijna niet voor in mijn verhalen. Meestal loopt het wel redelijk goed af, maar is er toch iets gebeurd waardoor de hoofdpersoon niet gewoon zijn leven weer op kan pakken. Een voorbeeld is dat de hoofdpersoon wel haar doel heeft bereikt, maar het land moet verlaten omdat zij daar niet meer veilig is.
Nu heb ik ook een idee voor een einde dat ik persoonlijk heel goed bij het verhaal vind passen. Even een korte samenvatting: het verhaal gaat over de 11-jarige Jonah, wiens ouders workaholics zijn en weinig tijd voor hem hebben. Hij krijgt contact met een witte wolvin die hem gebruikt voor het saboteren van een genootschap (dit verhaal is ook fantasy). Jonah verlangt zo erg naar wat aandacht dat hij niet beseft wat er nou eigenlijk gebeurt.
Het einde wat ik erbij vind passen, is duidelijk een slecht einde. De epiloog die ik in gedachten heb, is heel emotioneel. Het komt erop neer dat Jonah zijn eigen herdenking meemaakt; hij is als vermist opgegeven en niet gevonden. Hij kan niet terugkomen, want zijn avontuur heeft voor een nogal cruciale verandering gezorgd.
Nou vraag ik me af of ik het niet beter voor een wat oudere doelgroep moet schrijven. De hoofdpersoon is elf jaar, maar de plot is toch behoorlijk emotioneel. Ik vraag me af of dit wel gaat werken.
Wat vinden jullie? Denken jullie dat een slecht/emotioneel einde bij een kinderboek kan?
Alvast bedankt!
Hey Muzy, Tof dat je een
Hoi Mariëtta, Hier heb ik wel
Ik persoonlijk vind het wel
Een heel slecht einde?
Enige tijd geleden heb ik het
Het is wel een voorbeeld van
Zelf hield ik als kind
Mijn eerste jeugdboekje (komt
Ik moet eerlijk zijn, ik hou
Ik hou niet van slechte
Bedankt voor de tip, Saya. Ik