Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onbewuste hints!?

Beste SOL leden, Eerst een kleine inleiding. Ik ben sinds een maand of 4 aan het schrijven. Het verhaal voor mijn boek zit al een aantal jaren in mijn hoofd. Ik schrijf het boek hoofdstuk voor hoofdstuk, met bijna geen planning. Voor een volgend hoofdstuk schrijf ik wel alvast wat steekwoorden op en een regel of 10 aan dingen die ik in het volgende hoofdstuk wil laten gebeuren. De hoofdlijnen van mijn boek zijn bekend, maar alle details en dialogen schrijf ik gewoon op het moment zelf. Nu het volgende. Ik was gisterenavond lekker aan het schrijven en “plotseling” nam mijn verhaal mij bij de hand en liet mij iets schrijven, wat ik niet had gepland c.q., over had nagedacht. Mijn twee hoofdpersonen ontdekken dat ze iets unieks kunnen doen, wat nog nooit in de geschiedenis is voorgekomen. Dit ontdekken ze bij `toeval` en ik dus ook. Achter bekeken heb ik in de vorige hoofdstukken een aantal hints achtergelaten, beter gezegd een aantal zaadjes geplant. Deze zaadjes zijn spontaan gaan groeien en tot volle bloei gekomen in het hoofdstuk wat ik nu aan het schrijven ben. Nu mijn vraag: Is dit bij jullie al eens gebeurt en is dit te verklaren?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de grote lijnen altijd wel vastliggen (op papier of in mijn hoofd) maar tijdens het schrijven merk ik dat het boek zichzelf schrijft en de personages reageren op gebeurtenissen op manieren die ik zelf niet had voorzien. Het klinkt wellicht vreemd, maar het verhaal schrijft zichzelf bij mij.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit topic lezende verbaas ik mij erover dat dit topic Onbewuste hints!? heet. Gaat het niet meer over het krijgen van een (spontane) ingeving? Hoe dan ook het lijkt me een goed plan om de topictitel te veranderen, want zo kan het (volgens mij) nooit teruggevonden worden, als het opgeslagen is in het SOL-archief.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit topic lezende verbaas ik mij erover dat dit topic Onbewuste hints!? heet. Gaat het niet meer over het krijgen van een (spontane) ingeving? Hoe dan ook het lijkt me een goed plan om de topictitel te veranderen, want zo kan het (volgens mij) nooit teruggevonden worden, als het opgeslagen is in het SOL-archief.
Beste FS, Het gaat eigenlijk over beide. Ik heb ik mijn vorige hoofdstukken hints achtergelaten, voor mijzelf en de lezer. Deze heb ik niet echt bewust met een doel geschreven, dat ging als vanzelf. Nu blijkt mijn "spontane" ingeving gebaseerd te zijn op de hints, die ik heb achtergelaten in de vorige hoofdstukken. Vandaar dus de titel van dit Topic.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Richard van T. Persoonlijk vind ik 'hints' niet het juiste woord, omdat zoals ik eerder al schreef, het bijna niet terug te vinden is als je het wilt opzoeken in het archief als je de titel van het topic niet weet (of kan weten) Zou jij er nog even naar willen kijken, hier volgt de link: http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=hint

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind ik ook eerste versie gewoon neertikken. Laat alles maar uit die vingers vloeien. Zo heb ik het ook gedaan! Schrappen komt later.
Het is fijn als je daar de tijd voor hebt. Naar mijn mening en ervaring kun je minimaal 50% schrijf/schrap-tijd besparen door van te voren goed na te denken wat je wilt schrijven. Wat was ook alweer je bestseller die je met jouw methode hebt geproduceerd? Ik zie geen homepage of zoiets in je profiel. Waar kunnen we het resultaat zien?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat was ook alweer je bestseller die je met jouw methode hebt geproduceerd? Ik zie geen homepage of zoiets in je profiel. Waar kunnen we het resultaat zien?
Schlimazlik een tip van iemand uit het gewone volk: laat ieder in zijn waarde, maar daar ben jij niet zo goed in, toch? Jij slaat echt alles Schli! IK ga het melden bij deze!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Wat was ook alweer je bestseller die je met jouw methode hebt geproduceerd? Ik zie geen homepage of zoiets in je profiel. Waar kunnen we het resultaat zien?
Heb je mijn mail niet begrepen? Ik heb in ieder geval geen reactie gehad. De tekst leek me duidelijk. Reageer met respect of reageer niet.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu mijn vraag: Is dit bij jullie al eens gebeurt en is dit te verklaren?
Ik liet me vroeger (jemig, wat klinkt dat oud) volledig bij de hand nemen door een verhaal. Dat resulteerde enerzijds in mooie dingen, anderzijds in heel veel overtollig materiaal en een warrige verhaallijn. Nu denk ik eerst een verhaal uit en begin dan met schrijven. Maar toch zijn er nog die spontane wendingen, die tijdens het schrijven ontstaan. Soms maken die het verhaal beter of mooier, soms slechter. Ik ben blijkbaar niet heel goed in het precies uitdokteren van karakters en een plot, dat is voor mij zelf een verklaring. Soms frustreert me dat wel, maar aan de andere kant, het schrijven blijft zo voor een deel verrassend, wat ik leuker vind dat alles van te voren al weten.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een aantal jaren geleden dacht ik dat ik de schepper van het verhaal was. Dat ik moest verzinnen hoe het er aan toe ging. (er te hard over na moest denken) En dus kwam ik niet verder, het verhaal ging naar mijn idee niet de kant op die ik wilde. Sinds ik niet meer zo 'serieus'doe en me niet druk meer maak over alle veranderingen die steeds weer de kop op steken gaat het prima. Het verhaal is er alleen maar beter door geworden.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb afgelopen juli voor het eerst fictie geschreven (tot dan toe alleen columns, essays, reisverhalen e.d.), in de NaNoWriMo-vorm, dus een roman van 50.000 woorden in één maand. Ik had het gedaan volgens het handboek "No plot? No problem" waarin ze, zoals de titel al doet vermoeden, afraden om voor die maand al veel te plannen en uit te denken: het schrijven in die maand mag geen invuloefenig worden. Ik had wel wat bedacht van tevoren, maar ik was na een week al op het punt tot waar ik had vooruit-gedacht. En toen werd ik dus eigenlijk grotendeels afhankelijk van wat er 'spontaan' zou ontstaan, van de ingevingen en de hints. En dat lukte. Inderdaad ontdekte ik schrijvenderweg mijn plot en ik leerde ook mijn eigen personages kennen. Ze ontwikkelden zich voor mijn ogen, zogezegd. Ik had daar al wel eens over gehoord en gelezen, dat het zo werkt, dat het verhaal als het ware zichzelf schrijft, maar ik had altijd gedacht: hoe kan dat nou, het komt toch uit je eigen duim? Maar ik heb het nu dus zelf ook zo ervaren, en ik vond het een enorme kick! Ik ben zelf iemand van de planning en de voorbereiding en de gefaseerde uitvoering, en zo leer ik anderen ook schrijven (ik ben trainer in de zakelijke communicatie, en voor bijvoorbeeld het schrijven van een adviesrapport zou ik altijd: begin met een gedegen voorbereiding en stippel de structuur uit), maar het kan dus ook heel anders en dan boor je een andere soort creativiteit aan. Geweldige ontdekking! Meer over mijn roman-in-een-maand: http://www.lhcornelis.nl/weblog/?p=952 Louise