Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tijdsaanduiding

In mijn verhaal vinden een aantal tijdsprongen plaats, zo begint de proloog in de tijd die op dat moment het nu is. Het personage vanuit wie dit geschreven is, gaat terug in de tijd (ja, ik weet het, klinkt heel cliché) en op dat moment wordt alles wat zij meemaakt in het verleden het nu. Tussendoor staan stukken over andere personages in een tijd nóg verder terug (géén flashbacks!), deze personages komen ook voor in het “nu”. Deze stukken staan niet (allemaal) in chronologische volgorde. Mijn vraag is nu: Moet ik aangeven wanneer ik in welke tijd zit? Zo ja, is het dan aan te raden dit door middel van jaartallen te doen, of kan het ook door alleen de tijd van waaruit eerder genoemd personage vertrekt te bestempelen als “de mogelijke toekomst” (dat heeft in dat geval mijn voorkeur)? Is het in laatstgenoemd geval te volgen als ik terugspring naar gebeurtenissen nog verder in het verleden?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je dat best kunt aangeven in de tekst zelf, waardoor de lezer begrijpt wat er aan de hand is. Als dat namelijk niet lukt, moet je sowieso gaan twijfelen aan de kracht van het verhaal.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb boeken gezien waarbij de titel van een hoofdstuk aangaf in welke tijd het speelde. Dan zou je kunnen denken aan een datum, een jaartal, de periode in het algemeen. Dan weet je meteen in welke periode je zit en hoef je er niet over na te denken. Aan de andere kant lees ik nu een boek waar de verschillende personages op verschillende plaatsen zijn en ook van plaats wisselen door de tijd heen. Dit wordt verder niet in een hoofdstuktitel aangegeven, maar omdat je en nog een beetje weet wie waar ook alweer zat en dit ook in het schrijven naar voren komt moet je misschien eventjes nadenken over wie en waar ook alweer, maar dat heb je al snel genoeg door. Lijkt me dat het met verschillende tijden ook zo werkt? Dus wat Micha al zegt, dat je het in de tekst zelf aan kan geven. Als je dat duidelijk doet moet het gewoon te volgen zijn. Hoe dichter de gebeurtenissen bij elkaar liggen hoe lastiger het wordt natuurlijk, het verschil tussen nu en de middeleeuwen heeft iedereen snel genoeg door zeg maar.
Tussendoor staan stukken over andere personages in een tijd nóg verder terug (géén flashbacks!), deze personages komen ook voor in het “nu”.
Bedoel je dat die personages ook naar het nu zijn gereisd, of bedoel je dat je over een jongere versie schrijft die in het nu al oud is?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je dat best kunt aangeven in de tekst zelf, waardoor de lezer begrijpt wat er aan de hand is.
Op wat voor manier? Moet ik dan denken aan de jeugdigheid van de personages (...ze had nu meer vrouwelijke vormen dan...) of aan de omgeving? Of zit ik nu in de foute "hoek" te zoeken?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je dat die personages ook naar het nu zijn gereisd, of bedoel je dat je over een jongere versie schrijft die in het nu al oud is?
Dat laatste.
Hoe dichter de gebeurtenissen bij elkaar liggen hoe lastiger het wordt natuurlijk, het verschil tussen nu en de middeleeuwen heeft iedereen snel genoeg door zeg maar.
En dat is nu precies het probleem. Het is wel te merken wanneer iets zich in het verleden/nu afspeelt en wanneer het gaat over de (mogelijke) toekomst, maar er zitten slechts enkele maanden tussen de scènes waarin twee van mijn HP's aan hun verleden ontsnappen en de tijd dat ze opgeleid worden tot vechters (dat laatste is trouwens wel chronologisch). En dan speelt het verhaal zich ook nog eens af in een Fantasywereld waarvan de omstandigheden gedurende het hele verhaal te vergelijken zijn met de middeleeuwen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben in mijn manuscript iedere nieuwe dag begonnen met de datum: dag/maand/jaar. Met die lange reis van mijn hp's, de vele streken, landen en steden, e.d. was er anders geen touw meer aan vast te knopen. Binnen die dagaanduiding komen wel perspectief- en locatiewisselingen voor, met een witregel ertussen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je dat best kunt aangeven in de tekst zelf, waardoor de lezer begrijpt wat er aan de hand is.
Op wat voor manier? Moet ik dan denken aan de jeugdigheid van de personages (...ze had nu meer vrouwelijke vormen dan...) of aan de omgeving? Of zit ik nu in de foute "hoek" te zoeken?
Dat zou kunnen, maar in principe kan alles. "Het was moeilijk te geloven dat het al drie maanden geleden was dat..." Wat er maar in je verhaal past.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je dat best kunt aangeven in de tekst zelf, waardoor de lezer begrijpt wat er aan de hand is.
Op wat voor manier? Moet ik dan denken aan de jeugdigheid van de personages (...ze had nu meer vrouwelijke vormen dan...) of aan de omgeving? Of zit ik nu in de foute "hoek" te zoeken?
Dat zou kunnen, maar in principe kan alles. "Het was moeilijk te geloven dat het al drie maanden geleden was dat..." Wat er maar in je verhaal past.
Dat zou in principe moeten werken, ik denk dat ik daar maar eens mee aan de slag ga. Is het aan te raden om dan voor de (mogelijke) toekomst wel een tijdsaanduiding te gebruiken (het klinkt zo lekker filosofisch en het benadrukt nogmaals hoe belangrijk het is dat mijn personage in haar missie slaagt), of kan ik beter elk hoofdstuk dat zich in die tijd afspeeld beginnen met een situatieschets? Ik heb zo'n vermoeden dat je me dat laatste gaat aanbevelen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben in mijn manuscript iedere nieuwe dag begonnen met de datum: dag/maand/jaar. Met die lange reis van mijn hp's, de vele streken, landen en steden, e.d. was er anders geen touw meer aan vast te knopen. Binnen die dagaanduiding komen wel perspectief- en locatiewisselingen voor, met een witregel ertussen.
Leuk, maar het zou in mijn geval niet werken. Het is namelijk een andere wereld met een totaal andere tijdsduur dan bij ons en ja dat is belangrijk. Je zet me wel aan het denken over het vermelden van steden en landen. :)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar je moet wel varieren. Je kan niet elk hoofdstuk beginnen met: Het was zolang geleden dat... Scar, waarom moet de vt, tt zijn als je ook tt gebruikt? Je kan gebruiksvoorwerpen, autotypen of muziek noemen die bij een bepaald tijdsbeeld passen. Mensen om de hp heen beschrijven die in het nu ook voorkomen, waardoor de tijd duidelijk wordt. Gebouwen en inrichtingen beschrijven. Een groene ribfluwelen bank is niet echt 2010. xas

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas, helaas Sgoo, het is Fantasy tegen de tijd van de middeleeuwen aan. Alles wat ze gebruiken hangt af van hun ras en ze blijven liever gebruiken wat ze al hebben dan dat ze nieuwe dingen ontwikkelen. Gebouwen en inrichtingen, daar hebben ze in deze tijd nog amper van gehoord (ja, alles wat natuurlijk is en wat stenen op elkaar stapelen). :confused: Maar ik weet vast wel iets anders impliciets te bedenken. Expliciet blijkt niet echt gangbaar. Je vraag snap ik niet goed (ligt aan mij, ik weet het, het is 23.05 en ik ben nog bezig met mijn filosofie dat ik vandaag op heb gekregen en dat morgen af moet zijn). Vraag je je nu af waarom de tijd in het verleden beschreven wordt als het heden, terwijl er daarnaast nog een ander heden is? Hoe dan ook, je krijgt morgen (haha, dat is het al bijna :p ) antwoord.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me niet goed genoeg een beeld vormen van wat je nu precies wilt, dus heel gedetailleerd kan ik geen tips geven. Maar schrijf het eerst maar eens helemaal uit, anders, en ga achteraf de "hints" voor de lezer invoegen. Dan weet je zelf ook beter wat waar moet. En misschien blijkt het wel tijdens het schrijven hoe je het het beste kan doen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat een andere wereld een andere tijdsaanduiding heeft wilt nog niet zeggen dat je niks aan kan geven. In 'de donkere tijd' van Markus Heitz staat bijvoorbeeld aan het begin van een hoofdstuk bijvoorbeeld 'Ulldart, koninkrijk Rundopal, veertien warst van de hoofdstad Tularky, late herfst 443 n.S.' Zowel de afstand als tijdsbepaling is anders in die wereld, maar je kan het wel weergeven zodat de lezers snappen waar in het verhaal ze zitten Wanneer verschillende groepen in je wereld verschillende tijdseenheden gebruiken kies je er gewoon een uit of kies je een willekeurig nulpunt waarbij de geboorte van je hoofdpersoon in 'hoog zomer in het jaar 385' ligt en pas je de rest daar op aan. Grotere tijdseenheden zoals 'mogelijke toekomst' zijn dan denk ik inderdaad lastig als er soms maar een paar maanden tussenzit, of je moet daarbij het weer duidelijk in de tekst aangeven. Ik denk ook dat 'mogelijke toekomst' mogelijk ook teveel weggeeft als deze hoofdstukken aan het begin zitten.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MichaM, ik ga aan de schrijf. :nod: Misschien krijg ik inderdaad wel ineens een geniale inval. :D Saya_elisheva, vooral over dat tweede struikelde in omdat verschillende volkeren verschillende tijdseenheden hadden. Ik denk dat als ik jaartallen nodig heb, dat ik dan maar gewoon die van het oudste volk pak. Ik ga nu maar gewoon even MichaM's advies opvolgen en schrijven, hopelijk valt alles dan vanzelf op je plek. Bedankt voor jullie hulp. :)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap het een soort; Back to the future maar dan anders. lastig als je in 500 tot 1500 terecht komt. Je kan refereren naar grootse gebeurtenissen uit die tijd. Hoewel in die 1000 jaar gebeurde bitterweinig. Wat een pech dat jouw hp juist daarnaartoe wilt gaan. Denk aan de tijd van de monniken Willibrord Bonifatius Liudger Karel de Grote De tijd van de Vikingen, Prinses Judith en ridder Boudewijn, De graven, Floris de vijfde Jacoba van Beieren, Schilder, Jeroen Bosch, Geleerde Erasmus van Rotterdam Ik wens je heel veel succes. xas

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MmmichaMmm, ik ben net klaar met het schrijven van het eerste hoofdstuk. Tot nu toe werkt het zonder tijdsaanduiding prima. Door het einde is het - denk ik - ook wel duidelijk dat dit nog verder in het verleden was en dat het verleden van dit personage niet meer actief aan bod komt (natuurlijk wel passief door terugverwijzingen). Ik ben er tot nog toe heel tevreden over, ben benieuwd wat ik er morgen van vind. Aangezien het tegen half één loopt, zullen er wel weer van zo'n leuke fouten inzitten (lidwoord vergeten, rare zinnen...).

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei Sgoo, ik denk dat als er in mijn fantasywereld een monnik verscheen, een bepaalde groep personen wel raad met hem wist, als je begrijpt wat ik bedoel...

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed zo ;) Ik denk dat als het voor jezelf duidelijk is, dat je het dan automatisch wel verwerkt in je schrijven.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scar, Je hoeft er natuurlijk geen geschiedenisles van te maken, (het waren slechts voorbeelden) maar als je je verdiept in de leefgewoontes, gebruiken en etiketten van die tijd kom je al een eind. Zo maak je de periode waarin het verhaal zich afspeeld subtiel duidelijk. Ik vind deze onderwerpen, tijdssprongen altijd erg boeiend om te lezen. Tip: Stephen King; De talisman. is een dun boek om te lezen en misschien heb je er iets aan voor je eigen verhaal. Micha, oef research is killing!!!! xas

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed zo ;) Ik denk dat als het voor jezelf duidelijk is, dat je het dan automatisch wel verwerkt in je schrijven.
Ja. En wie weet ga ik later met hoofdstukken schuiven en wordt het meer chronologisch. Bedankt voor je hulp. :)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scar, Je hoeft er natuurlijk geen geschiedenisles van te maken, (het waren slechts voorbeelden) maar als je je verdiept in de leefgewoontes, gebruiken en etiketten van die tijd kom je al een eind. Zo maak je de periode waarin het verhaal zich afspeeld subtiel duidelijk. Ik vind deze onderwerpen, tijdssprongen altijd erg boeiend om te lezen. Tip: Stephen King; De talisman. is een dun boek om te lezen en misschien heb je er iets aan voor je eigen verhaal.
Ik snap wat je bedoelt. Ik probeerde te zeggen - en misschien heb ik het wat onhandig uitgedrukt, sorry daarvoor - dat het een compleet andere wereld is. Maar dat neemt niet weg dat ik wat kan hebben aan dingen uit de geschiedenis. Ik ben alleen bang dat als ik daar nu research na ga doen, ik daarin blijf hangen. Gelukkig weet ik van mezelf dat dit een valkuil is dus ik ga er nu nog even niet veel mee doen, dat soort dingen kan altijd nog bij het herschrijven. Omdat de tijdsprongen in mijn verhaal niet heel groot zijn, kan ik er niet heel veel mee als middel om de tijd te herkennen. :) Hmm... Als ik eerlijk ben, ben ik niet zo'n Stephen King-fan. Sorry Sgoo, ik weet dat jij dat wel bent. Ik zal eens kijken of ze dat boek bij de bieb in mijn dorp hebben (gróóóte kans) en als ik er tijd voor heb worstel ik het dan wel door. Ik wil niet het risico lopen een misschien wel heel mooi en leerzaam boek niet te lezen omdat de stijl van de auteur niet echt mijn ding is. Ik zet het op mijn to-read-lijstje. :nod:

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je toch gaat researchen, Scarlet, kijk dan ook eens Eternal Sunshine of the Spotless Mind, als je het leuk vindt! Het is een hele goede film, en in de meeste videotheken hebben ze hem wel. Ik moest er meteen aan denken toen ik jouw beginpost las. Het is een film waarin de tijdsaanduidingen cruciaal zijn voor het plot, maar waarbij ze nergens rechtstreeks worden gegeven. Als kijker moet je er even mee puzzelen. Het hangt van je verhaal en doelgroep af of je zoiets zou willen doen, maar het is sowieso leuk om eens te spieken hoe tijdsaanduiding op een originele manier wordt gedaan. En dat script heeft een Oscar gekregen. ;)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga er meteen naar op zoek. Zelf hou ik wel van een beetje uitdaging om het plot te begrijpen (puzzelen hoort daar absoluut bij), dus alleen daarom lijkt de film me al leuk. Eens kijken of ze 'm bij de bieb hebben en anders eens de winkels af. Mijn verhaal is bedoeld voor volwassenen, dus het moet geen probleem zijn als ik ga strooien met puzzelstukjes.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De Talisman is niet enkel door Stephen King geschreven, maar ook door Peter Straub. Dus een beetje een mengeling van beider schrijfstijlen. Ik vond het een erg indrukwekkend boek, maar het is lang geleden dat ik het gelezen heb, en ik kan me eerlijk gezegd geen tijdsprongen herinneren. Wel locatiesprongen. Ik zou het verhaal eerst gewoon schrijven zonder expliciete tijdsaanduidingen, die titels kun je eventueel altijd nog achteraf toevoegen.