royalties van toneelstuk verhaal?

hoi, Heb een verhaaltje geschreven en geillustreerd wat gepubliceerd is. Deze is met mijn toestemming omgezet naar een toneelstuk(je) die eenmalig uitgevoerd zou worden door een groep die ingehuurd werd door een school. Dit mocht van mij-gratis-. Nu hoor ik dat ze het om willen zetten naar een project, met lesmateriaal van en met mijn verhaal en illustratie. Het toneelstukje wordt nu dus ook meerdere keren gespeeld. Moet of mag ik hier royalties voor vragen, of was mijn eenmalige toestemming zo dat meerdere uitvoeringen en extra lesmateriaal als vanzelfsprekend ook goed zijn. En als ik royalties mag vragen wat is dan een normaal bedrag? mvgrtjes monicaanna p.s Het was geen eendagsvlieg, ben professioneel maar startend schrijfster/illustrator, ik zou er dus van moeten/willen/kunnen leven :)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je ook maar iets van afspraken op papier staan of is het gewoon mondeling gegaan? Sowieso houden zij zich niet aan de afspraken, dus natuurlijk mag je hier geld voor vragen, het is jouw werk, jij hebt geen toestemming gegeven door deze manier van verveelvoudigen en openbaarmaken. Er zijn wel uitzonderingen in de wet voor het omzeilen van auteursrecht vanwege educatieve doeleinden, daar moet je zelf even induiken (of iemand vragen die er meer verstand van heeft). Je zou een vast bedrag kunnen vragen, bijvoorbeeld 500 euro, of een bedrag voor elk exemplaar dat gedrukt wordt van het lesexemplaar en een bedrag voor elke keer dat er een voorstelling wordt opgevoerd. Zorg er in ieder geval voor dat er dingen goed op papier staan. Bijvoorbeeld: "Voor het bedrag van 500 euro mag mijn verhaal gebruikt worden als lesmateriaal in de vorm van geillustreerde boekjes en het toneelstuk mag maximaal tien keer per jaar worden opgevoerd. Deze licentie is drie jaar geldig. Als er over drie jaar nog steeds van dit lesproject gebruik wordt gemaakt, is het kopen van een nieuwe licentie noodzakelijk. Alle andere manieren van openbaarmaking en verveelvoudiging, in originele of bewerkte vorm, vallen buiten deze licentie." Of zo. Andere leden hebben hier vast nog wel wat op aan te merken ;)
30 april 2010 - 17:44

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hetzelfde meegemaakt. En om advies gevraagd bij Lira. Daarna met het gezelschap afgesproken dat ik eenmalig een auteursrechtenvergoeding zou krijgen. Zij hebben mij een voorstel gedaan op basis van hun inkomsten. Zij kregen subsidie, waren alleen op basisscholen voor een klein bedrag te zien, dus heb ik geen percentage van de kaartverkoop bedongen, ze hielden er zelf nauwelijks iets aan over, maar toch; dus een eenmalige uitbetaling. Wel schriftelijk vastgelegd wat, hoe en hoelang ze mochten gebruiken en waarvoor. Ongeveer zoals Mischa hiervoor al benoemt. Plus dat elke school via hen een boek zou aanschaffen. En dat ik met naam genoemd zou worden: gebaseerd op...van... schroom niet ernaar te vragen bij hen, want straks verdient iedereen eraan behalve jij. En dat is gewoon niet eerlijk. succes,
30 april 2010 - 20:30

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
In je bericht valt mij dit vooral op:
Nu hoor ik dat ze het om willen zetten naar een project, met lesmateriaal van en met mijn verhaal en illustratie.
Hoe heb je dat gehoord? Is er overlegd met jou? Of ging het viavia, zonder jou erbij te betrekken? In het laatste geval raad ik je aan, zo snel mogelijk met deze mensen te gaan communiceren. Misschien realiseren ze zich niet dat ze niet zomaar teksten mogen gebruiken, en dan ben jij degene die de regels opstelt (omdat het immers om jouw tekst gaat). Maar je hebt toestemming gegeven voor de bewerking van je tekst. Nadat jouw verhaal is omgezet naar theatertekst (wie heeft dat gedaan?), vraag ik me af van wie de rechten over die theatertekst zijn?
30 april 2010 - 20:58

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Thérèse, wat jij zegt is inderdaad belangrijk om uit te zoeken. Ik doe de productie van een toneelstuk dat over onderduiken gaat. De schrijfster haalde haar inspiratie uit de dagboeken van Miep Gies en Anne Frank. Wij betalen auteursrecht aan de schrijfster van dat toneelstuk en niet aan de erven Frank of Gies. Nou is de theatertekst in ons geval dan ook volledig van de schrijfster. Ik weet niet hoe dat precies is gegaan met jouw verhaal, monicaanna. Is 'slechts' het thema gebruikt? Is het de verhaallijn? Ik vind dit lastig... Communiceren, dat is ook mijn advies. Succes.
30 april 2010 - 22:32

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik zou je willen adviseren dit eventjes voor te leggen aan iemand met ervaring in dit soort zaken. De toneeluitgever die mijn stukken heeft uitgegeven, Grosfeld in Berlicum, kan je wellicht van advies voorzien. Net zoals Lira, bestaat er ook een vereniging voor toneelschrijvers die toezien op uitbetalingen aan auteurs, ik heb alleen de naam zo niet paraat. Ik krijg er elk jaar een afschrift van met mijn verdiensten. Als jij toestemming hebt gegeven voor een omzetting om een stuk éénmalig gratis te spelen, mogen zij niet zomaar jouw stuk meerdere keren spelen en benutten als lesmateriaal. Bedragen bij het spelen van toneelstukken zijn overwegend laag en worden berekend aan de hand van het aantal voorstellingen en de hoeveelheid toeschouwers. Die zullen wellicht hoger liggen bij bekende mensen, maar de gemiddelde toneelschrijver krijgt weinig. Een voorstelling in een schouwburg levert meer op dan een voorstelling op een school. Mijn stukken zijn (nog) niet in een schouwburg gespeeld. Wel op éénakterfestivals, scholen en bij toneelverenigingen in kleinere zalen. Als ik een gemiddelde neem, krijg ik per gespeelde voorstelling rond de 30 euro. Bij stukken die ik samen met iemand anders schreef, krijg ik de helft van dat bedrag, maar bij mij zit er dus wel een uitgever tussen die ook verdiensten heeft.
1 mei 2010 - 2:59

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dag allemaal Fijn zeg alle reacties! Het toneelstuk is idd een bewerking van mijn verhaal, dus misschien is dat weer een ander verhaal, maar het gebruiken van de illustraties en het verhaal in lesmateriaal is toch iets waar ik idd afspraken over moet gaan maken. Ik zal ze eens aanspreken en gaan overleggen, maar het is dus toch duidelijk dat ik wel iets moet laten horen. Schrijven en rijk worden, tsja, dat is niet echt de juiste combinatie, ik weet er alles van :) maar helemaal gratis voelt voor mij niet echt fijn. Dank voor alle tips en ik zal de modelcontracten even gaan opslaan.
2 mei 2010 - 15:34