Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

achter of voor het raam?

hallo, Ik heb een vraagje. In mijn manu staat mijn hp buiten en ze kijkt omhoog naar een huis op de tweede verdieping, waar een oude vrouw tussen de gordijnen door naar buiten gluurt. Moet ik dat beschrijven als: een oude vrouww staat achter het raam...... Of: een oude vrouw staat voor het raam? Ik zou zelf zeggen voor het raam, maar nu twijfel ik, want de vrouw staat toch eigenlijk achter het raam? (vanuit mijn hp's zicht, toch?) :o

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Gizmo, Als je al beschrijft dat de oude vrouw tussen de gordijnen door naar buiten gluurt, hoef je niet ook nog te zeggen dat zij voor / achter het raam staat. Dat lijkt mij een beetje overbodig. Het kan een mooie scene opleveren! Een hand die een gordijn iets verschuift, een glimp van een grijze haardos... Of was het toch de weerspiegeling van de wolkenlucht in de ruiten? Groet, Willem

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Vanuit het perspectief van je hoofdpersoon staat de oude vrouw achter het raam. En ook vanuit het perspectief van de oude vrouw zelf. Want als ze vóór het raam stond, kukelde ze naar beneden - tenzij ze op een balkon stond.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De vrouw staat achter het raam. Maar het is inderdaad dubbelop, om het nog eens te melden, de suggestie van die hand om het gordijn is al voldoende en mooier. We gaan er vanuit dat er glas tussen de latten zit, en ze niet een gordijn voor een open gat heeft gehangen. Dat laatste zou overigens wel de moeit van het vermelden waard zijn - zeker als het een oudere vrouw betreft (kwajongens met een bal en geen geld voor een nieuwe stuk glas?)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanuit het perspectief van je hoofdpersoon staat de oude vrouw achter het raam. En ook vanuit het perspectief van de oude vrouw zelf. Want als ze vóór het raam stond, kukelde ze naar beneden - tenzij ze op een balkon stond.
Zie, ik dacht al dat het achter het raam moest zijn. Wat stom van me. Ik was echt aan het twijfelen. Ik zou misschien zelf voor het raam hebben gekozen :o Dat arme mens, die oude vrouw. Dan was ze zo naar beneden gekukeld :D Therese bedankt :thumbsup: Willem III bedankt :thumbsup: het is indd. ook wel leuk zo'n scene met een bejaarde gluurder :ninja: ceridwen :thumbsup: je hebt me een leuke tip gegeven (kwajongens die de bal door het raam schoppen.) Het kan helaas niet voor dit verhaal, omdat mijn HP alleen maar naar het glurende mens hoeft te zwaaien, maar misschien voor een volgend verhaal :unibrow:

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, ben het niet helemaal eens met Thérèse.
[center]|raam|[oude vrouw][/center] [Hoofdpersoon]
  • Vanuit het perspectief van de hoofdpersoon staat de oude vrouw achter het raam.
  • Vanuit het perspectief van de oude vrouw staat ze voor het raam.
  • De hoofdpersoon staat niet voor of achter het raam, wan daar staat hij te laag voor.
Maar ik ben het eens met Willem III, je hoeft het in dit geval niet dubbel te vermelden.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch heb ik het gevoel dat ik voor het raam sta, als ik mijn handen er tegen aan kan leggen en erdoor naar buiten kan kijken, terwijl ik me technisch inderdaad achter het raam bevind, vanuit het standpunt van de hp. Maar aangezien die zich zal inleven in de situatie van de vrouw, zal zij toch vinden dat de vrouw achter het raam staat, en niet ervoor, aangezien ze dan zal vallen. Lieve help, het lijkt wel zo'n reisindetijd geval; hoe langer je erover nadenkt hoe erger het wordt.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is wat anders. Daar zijn boekenkasten vol over geschreven. Je staat voor of achter zoiets als een raam. Jaren geleden kweelde er een onnozel lied door de radio 'Zet een kaars voor je raam vannacht'. Die stond vermoedelijk niet buiten. Met de computer is het anders. Je zit achter de computer (actief te werken) maar je zit voor de TV (passief). Nu doet het probleem zich voor dat je TV ook af kunt spelen op de computer. Dan is Leiden in last, want dan zit je achter je computer voor de TV. Da's nogal verwarrend.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even los van de positie van die dame t.o.v. die glazen plaat: ik vind dat 'achter het raam' iets met 'De Walletjes' van doen lijkt te hebben.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Jaren geleden kweelde er een onnozel lied door de radio 'Zet een kaars voor je raam vannacht'.
Ja, weet je waarom dat zo'n onnozel lied was? ;) Wat JanHeij schrijft, daar dacht ik ook aan. De dames zitten achter het raam. Waarom moet een oude vrouw er dan voor staan? :) Straks zitten we er met ons allen helemaal naast.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En als er geraniums op de vensterbank staan? Zit (hier staat ze) die oude vrouw daar dan voor of achter? :D

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat is het laatste wat in me op zou komen, Janheij en Thérèse. Maar dan nog. Je ziet die vrouwen alleen achter de ramen als je zelf buiten staat. Ik heb nog nooit een man openlijk horen toegeven dat hij zo'n vrouw voor de ramen heeft gezien. :) Met de geraniums wordt het toch weer aardig lastig kate.s. Geraniums in een bloembak buiten staan van buitenaf gezien voor de ramen, maar de geraniums in de vensterbank binnen staan achter de ramen. Terwijl dat oude vrouwtje de hele mikmak precies andersom waarneemt. Waarmee maar weer eens bewezen is dat ook een ooggetuigenverslag subjectieve elementen bevat. Neemt niet weg dat in alle gevallen de vrouw achter de geraniums zit of staat. Dat is trouwens wel een cliché, dus dat moet je vermijden in je geschriften.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je staat voor het raam als je er met je rug naartoe staat en je staat achter het raam als je er met je gezicht naartoe staat.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aardige discussie. Volgens mij zeg je: 'Er stond een vrouw voor het raam.' En dus niet: 'Er stond een vrouw achter het raam.' Ook niet als dat technisch en perspectivisch juister is. Je staat voor het raam, je zit achter de geraniums. Je zit voor de televisie, je zit achter de computer. Je staat voor de deur, je zit achter de tralies. En bepaalde dames zitten achter de ramen. Maar ik zit voor het raam. Als ik binnen zit en naar buiten kijk, zit ik voor het raam. Een voorbijganger kan mij voor het raam zien zitten. Als ik naar buiten ga en mijn stoel voor het raam zet om, met mijn rug naar het raam, buiten koffie te drinken, zit ik opnieuw voor, niet achter het raam. Maar nu ziet een voorbijganger me niet voor het raam zitten, hij ziet mij in de tuin of op het balkon zitten. Dan zit ik achter de balustrade of achter de heg. Er zal vast wel een soort van logica in zitten, maar ik kan hem nog niet ontdekken. En natuurlijk is het veel mooier om het raam weg te laten en het gebaar van de hand en het gordijn te tonen, zoals verschillende mensen hier al hebben gezegd.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
In mijn manu staat mijn hp buiten en ze kijkt omhoog naar een huis op de tweede verdieping, waar een oude vrouw tussen de gordijnen door naar buiten gluurt.
Je ziet die vrouwen alleen achter de ramen als je zelf buiten staat.
Dan is het opgelost, toch. :)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje zeg, ik wist niet dat mijn eigenlijk simpele vraag zoveel teweeg kon brengen. Vrouwen achter de ramen, vrouwen voor de ramen. Het is er nu eigenlijk nog wat ingewikkelder op geworden. De meningen zijn duidelijk verdeeld. Misschien moet ik het dan maar alleen bij de gordijnen houden, maar toch zou ik willen weten of het nu voor of achter het raam is. Ik zou zelf ook voor het raam zeggen, maar volgens mij is het technisch gezien toch echt achter het raam.(ook al klinkt dat misschien zo raar i.v.m. bepaalde beroepen die vrouwen achter de ramen uit oefenen. :D )

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Simon Corson: ;) Dit is wat het zo moeilijk maakt om te schrijven in een taal die niet je moedertaal is. Weet dat maar eens, het verschil tussen voor de ramen of achter de ramen ;). Intrigerend vind ik het wel. Er hangt vitrage voor het raam. Er staat een vrouw voor het raam. Ze staat achter de vitrage. Er staan bloemen voor het raam. Ze bevriezen daar niet, want ze staan achter glas. Ik sta voor de deur: ik ben buiten. Jij staat achter de deur: je bent binnen. Ik sta achter de deur: ik ben binnen. Er staat een man voor de deur: hij is buiten. Je zit achter een bureau: je bent aan het werk. Ik zit zelf achter een bureau, er zat een man achter een bureau. Je staat voor de klas. Ik sta voor de klas, ik zie iemand voor de klas staan (als ik in de klas zit). De regelmaat lijkt te zijn, dat er bij 'voor' iets open, zichtbaar, toegankelijk is. Bij 'achter' is er een barrière. Als iemand een betere theorie heeft, houd ik me aanbevolen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje zeg, ik wist niet dat mijn eigenlijk simpele vraag zoveel teweeg kon brengen.
Ik word er zo melig van op een luie zondagmiddag!
Ik moet bij deze vraag denken aan Drs P met zijn lied van: heen en weer. :D
Al die voorzetsels ook....
Er staan bloemen voor het raam. Ze bevriezen daar niet, want ze staan achter glas.
Bloemen staan op de ramen, als het vriest. Het is een complex gedoe. Overigens mail ik (brabo) wel met mensen uit het hoge noorden en daar zijn dergelijke regels soms weer anders. Ik denk dat ik er maar een stukje over ga schrijven. :D

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar iemand kan voor een gesloten deur staan, wat toch ook een barrière vormt?
Daar heb je gelijk in, Klauw. Zolang je buiten staat, sta je altijd voor de deur, ook als hij dicht is. Mijn theorie klopt dus niet helemaal.
Overigens mail ik (brabo) wel met mensen uit het hoge noorden en daar zijn dergelijke regels soms weer anders. :D
Om het allemaal nog wat onoverzichtelijker te maken :lol: .

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Het lijkt ook iets met vrijheid te maken te hebben (behalve dan weer die figuur voor de klas, niets is perfect :( ). Achter de tralies, achter de geraniums, achter de ramen, achter de computer, achter je bureau, achter de deur ben je niet vrij. In al deze voorbeelden ben je min of meer opgesloten. Je zit opgesloten achter iets, of je verschuilt je ergens achter. Als je voor de gesloten deur staat, kun je weliswaar niet naar binnen, je kunt wél weg. Als je voor de televisie zit, kun je ook weg. Als je voor het raam of voor de klas staat.... nou ja. Maar voor de klas en voor het raam kun je je niet verschuilen. Voor het raam heb je daar een gordijn voor nodig en voor de klas lukt verschuilen helemaal niet :D .

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de link, SC, ik heb er meteen een bladwijzer (favoriet) van gemaakt. Helaas kan ik het hier niet helemaal met de Taalunie eens zijn :crybaby: . Dat passief/actief klopt misschien met een beeldscherm, maar bijvoorbeeld niet met de geraniums. Zit je achter de geraniums, dan ben je passief. Als ik lees: 'ze zat voor de geraniums' dan denk ik dat ze er een stoel bij gezet heeft, of dat ze de geraniums op tafel heeft gezet, en dat ze bezig is de planten te verzorgen, dorre blaadjes en bloemetjes uitknippen, zoiets. Voor de geraniums zitten om hun blaadjes uit te knippen, is veel vrijer dan achter de geraniums zitten. Met tralies kun je er ook voor of achter zitten. Zit je er achter, ben je onzichtbaar geworden. Zit je voor de tralies, dan zit je, net als voor het raam, bijvoorbeeld naar buiten te kijken. Misschien zit je zelfs met je rug naar het getraliede raam, maar je bent zichtbaar. Voorbijgangers kunnen je voor de tralies zien zitten. Achter de tralies ben je opgeborgen, verborgen. Ik liep het tuinpad op. Ik zag tante Anna voor het raam zitten. Ze was aan het breien. (= zichtbaar) Buiten was het nog koud, maar ik zat achter het raam en daar was het behaaglijk. (= barrière) De parkiet hipte de kooi in. Zo achter de tralies zag hij er wel aardig uit. Ik sloot het deurtje, zodat hij niet meer naar buiten kon. De parkiet zat voor de tralies en keek me verdrietig aan. Deze parkiet zit achter de tralies = is opgesloten (barrière). Hij zit voor de tralies = is zichtbaar voor mij. Ik heb dus nog steeds de indruk dat het meer met vrijheid/barrières en zichtbaarheid te maken heeft, dan met activiteit of perspectief.