Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

achterdochtig/onzeker

Hallo, Ik heb een paar maand geleden mijn manuscript opgestuurd naar een uitgeverij en daar eigenlijk nooit wat van gehoord. Tot ik zelf contact opnam met de vraag, of ze het uberhaubt wel hebben ontvangen. En toen kreeg ik een paar dagen later deze mail: We hebben uw manuscript in ieder geval in goede orde ontvangen en ook reeds bekeken. Graag zouden we het echter nog nader bekijken en onze reactie later geven. Nu zou je misschien zeggen: dat is goed nieuws. Maar ik ben er nu juist onzeker en achterdochtig door. Hoe dit komt? Door mijn ervaring met een andere uitgeverij. Die hadden mij op gesprek uitgenodigd, waren enthousiast en vervolgens ben ik maandenlang aan het lijntje gehouden tot ik ineens een afwijzing kreeg, omdat er nog een ander verhaal was met hetzelfde genre dat meer in zich had. Herkennen jullie dit gevoel? En hoe gaan jullie hier mee om? Ik bedoel, het kan natuurlijk best dat ze mijn manu al gelezen hebben en het nog wat nader willen bekijken, maar mijn angst is dat ze dat gewoon als een soort excuus gebruiken, omdat ze mijn manu misschien wel kwijt waren ofzo. :o Of ben ik nu gewoon aan het hallicuneren? Ik word gek, geloof ik :(

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gizmo, ik snap je onzekerheid. Maar dit heeft helemaal geen zin. Je weet niet hoe het zit en wij ook niet. Misschien is het echt zo dat ze het nader willen bekijken, en bij uitgevers hebben ze het heel druk gezien het aantal ms-en dat ze binnenkrijgen. Misschien is het anders, wie weet? Wat je had kunnen doen, is vragen of ze iets van een termijn hadden kunnen aangeven. Als het nou lang duurt voor je gevoel, kun je dat alsnog eens doen. Succes ermee!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@anoukplant: bedankt voor je reactie. Natuurlijk weet ik dat jullie ook niet kunnen weten hoe het zit, maar dat is ook niet mijn vraag. Mijn vraag is: Of jullie dat gevoel van onzekerheid en achterdocht herkennen en zoja hoe jullie daar dan mee omgaan. Het is dus niet de bedoelling om hier de vraag neer te planten: Wat denken jullie ervan? Zouden ze het wel hebben gelezen etc. Want dat is indd. volstrekt zinsloos ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat gevoel herken ik niet. Als ik deze boodschap zou krijgen zou ik denken: ze hebben het in ieder geval vluchtig bekeken en niet op de stapel 'linea recta retour' gelegd, maar op de stapel' wie weet is het wat'. Gewoon afwachten en ondertussen wat anders gaan doen/schrijven.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken het - op voorhand zelfs al. Voor ik hier kwam was ik aan het schrijven en wat daarna kwam zou ik wel zien. In het verleden had ik wel contacten gehad met een uitgever, dat leidde niet tot een publicatie maar verliep netjes en snel. Ik kreeg de boodschap 'vooral doorgaan'. Maar dat was in 1994 of zo..... Alles wat ik opstuurde, ging verder vanzelf. Ik stuurde één keer wat naar de volkskrant in 2000 en dat stond de zaterdag daarna in de rechteronderhoek van de voorpagina, ik deed voor de eerste keer mee aan een wedstrijd en ... ja hoor, twee verhalen in die bundel. Dat het ook anders kan, weet ik nu. Maar vooral door de verhalen die ik hier tegenkom voel ik me net Roodkapje die oma niet meer weet te wonen en achter iedere boom lijkt wel een malafide uitgever of agent-wolf te kunnen komen..... Ik stuurde de 11de maart iets naar een van die nieuwe agenten die hier werd genoemd, zij zou binnen 14 dagen antwoorden, en... je raad het al? Ik kan me dus heel goed voorstellen dat Gizmo zich zo voelt. Het weerhoudt mij er ook vaak van om dingen in te sturen. Ik heb drie bladen benaderd en ben bij alle drie afgewezen. Niet omdat de kwaliteit niet goed genoeg is, integendeel, ze prijzen me de hemel in maar toch 'we hebben al genoeg columnisten'. De moed zakt mij in de schoenen en daarbij speelt ook de achterdocht dat ze straks wél mijn idee pikken maar mij daar niet bij inhuren. Sterkte! Zjors heeft overigens ook gelijk, ik zou met deze ene de moed nog niet opgeven. Wat niet wegneemt dat ik snap wat je bedoelt...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien kun je ondertussen je angsten en hallucinaties omzetten in een spannend verhaal? Dan leveren ze nog wat op. :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken het gevoel ook niet en sluit me aan bij wat Zjors zegt. Ik lees het alsof ze mogelijk interesse hebben. Als een persoon van een uitgeverij enthousiast is, moeten daarna nog meer mensen van die uitgeverij het ms lezen. Daarna wordt er gekeken naar marktpotentie enzovoort. Pas daarna zal de uitgever zeggen dat hij het ms wil uitgeven. Daarbij had iemand ook eens in een ander topic gepost dat uitgevers zelden direct zeggen dat ze een ms willen uitgeven.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken het wel, dwz. de onzekerheid. Bij mijn laatste positieve contact met een uitgever heb ik daarom ook gevraagd hoe dat nou zat met hun termijn van minstens drie maanden voordat je een reactie kon verwachten omdat ik al binnen een week een + reactie had. Zij vertelde mij, de redacteur, dat sommige ms-en meteen goed voelen, dan reageren ze ook meteen( binnen 2 weken), sommige voelen meteen niet goed, dan reageren ze ook meteen (met afwijzing) en er is een aantal dat nieuwsgierig maakt en dat ze dan helemaal willen lezen, en die krijgen dan pas na weken, maanden een reactie. Ze lezen de ms-en meestal schuin door en eigenlijk alleen de eerste alinea. Toen ik die uitleg hoorde, was ik van mijn onzekerheid af. Ik weet niet hoe het bij andere uitgevers gaat; bij deze kun je nl. een ms mailen, dus kan de + of - reactie snel zijn. Maar het feit dat ze het nader willen bekijken betekent inderdaad dat je niet bij de direct afgewezen ms-en hoort. Daar zou ik iig vanuit gaan, zoals Zjors ook zegt. En Trenke. Geduld! En sterkte met wachten, zucht, dat IS ook moeilijk...

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor alle reactie :thumbsup: Ik ben zeker niet van plan om het op te geven hoor, ondanks de onzekerheid en achterdocht. Maar ik was gewoon benieuwd of er ook meerderen waren die hetzelfde ervaren als ik. Ik ben normaal gesproken helemaal niet achterdochtig, maar na mijn eerste ervaring met een grote uitgeverij die eerst enthousiast was en me maanden later het lood in de schoenen heeft geschoven is mijn vertrouwen compleet verdwenen en betrap ik mezelf er zelfs op dat ik achterdochtig word. Het is in ieder geval fijn om te weten dat er nog twee(tot nu toe) anderen zijn die dat gevoel wel herkennen :nod: (dan voel ik me toch niet meer zo paranoide.) Wat schrijven allemaal wel niet teweeg kan brengen ;)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach welnee, je bent helemaal niet paranoia. Maar als je niet weet hoe het zit en je moet maar wachten en wachten en wachten, dan kun je jezelf wel paranoia maken. Kon je maar even een kijkje nemen daar, he? ;)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me je onzekerheid goed voorstellen maar ik zou er ook niet meteen van uitgaan dat ze het als excuus gebruiken. Ik ben het eens met oa. anoukplant en kate.s dat het een goed teken is dat het niet linea recta aan je is teruggestuurd. Ik hoop dat je snel wat hoort van je uitgever. Sterkte.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt erop dat ze een tweede mening van een andere beoordelaar afwachten. Goed nieuws lijkt mij.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken het gevoel niet. Maar, inderdaad, je bent niet afgewezen. Dus nu maar in spanning afwachten! Succes!