Schrijven met boekpartner?

Hallo allemaal! Wie oh wie heeft er ervaring met het schrijven van een boek waarbij een tweede persoon, een zgn. boekpartner, is betrokken? Ik zal het even nader verklaren, want het klinkt nogal ingewikkeld geloof ik... :eek: Iemand benaderde mij met een erg leuk idee voor een (nieuwe stijl) kinderboek. Inmiddels ben ik druk aan het schrijven én hebben we een uitgever gevonden die met ons in zee wil! Over geld is eigenlijk nog niet gesproken. Maar ik zit mij al wel af te vragen wat gebruikelijk is? Krijgt deze boekpartner c.q. tweede persoon ook geld voor zijn idee? (lijkt mij wel?) Komt dat dan van de uitgever of van mij? En welke percentages zijn gebruikelijk? Deze boekpartner is eigenlijk alleen met het idee gekomen. Ik schrijf en heb contact met de uitgever. Zijn hier regeltjes voor of heeft iemand ervaring? Ik hoor (lees) het graag! Alvast bedankt voor je reactie!!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het knap dat je een uitgever hebt gevonden die gelijk al met je in zee wilt, terwijl er nog geen manuscript is :eek: Maar goed, uit je info begrijp ik dat jij de enige bent die het boek schrijft en dat die "boekpartner" je alleen op idee heeft gebracht. Dan denk ik dat(mocht het daadwerkelijk uitgegeven worden) jij dan zo loyaal moet zijn om die "boekpartner" in het boek te vermelden en hem/haar een percentage van de verdiensten moet geven. Dit is natuurlijk geen must, maar ik zou het zo wel doen. Loyaliteit staat bij mij boven alles! Maar dat zou je het beste met die "boekpartner" kunnen overleggen. De uitgever gaat daar niet over. Als hij een boek laat uitgeven, gaan de royalties (in de meeste gevallen 10%, maar kan ook minder zijn) naar de schrijver/schrijvers en naar de illustrator. Dus ik zou zeggen: overleg dit allemaal maar eens met die "boekpartner" :nod: (wat zijn, zijn/haar wensen?)
30 maart 2010 - 10:54

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Gizmo, Dankjewel voor je reactie! Ook bij mij staat loyaliteit boven alles hoor, laat daar geen misverstanden over bestaan! Ik ben alleen erg benieuwd wat gebruikelijk is in dit soort gevallen. En of er iemand ervaring en/of tips heeft... Even wat informatie voordat ik in overleg ga, snap je? Een manuscript is er wel degelijk hoor! Maar dat is één verhaaltje. De uitgever wil meerdere verhalen in dezelfde stijl gebundeld uit gaan geven. Vandaar dat ik nog steeds aan het schrijven ben... :nod:
30 maart 2010 - 11:29

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
'gebruikelijk' is een beetje lastig want in het Nederlands taalgebied komt dit weinig voor. Misschien moet je eens kijken hoe ze het in de VS doen en wat daar gebruikelijk is. Misschien eens vragen bij Poets & Writers (www.pw.org)
30 maart 2010 - 11:37

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mij lijkt dat auteur en uitgever met elkaar een contract overeenkomen. De inspiratiebron voor de auteur wordt daarin niet meegenomen. Met hem / haar maak je zelf de afspraken. Een idee is mooi - veel mensen hebben mooie ideëen. Een mooi idee uitvoeren is punt twee. Het gebeurt niet zelden dat een goed idee tijdens het uitvoeringsproces ergens sneuvelt - of verandert. Een idee gaat soms zijn eigen weg, hoe vreemd dat ook mag klinken. Ik hoop dat het jullie lukt, inspirator en uitvoerder, op één lijn te blijven. Probeer daarom met elkaar goede afspraken te maken - óók over wie de externe afspraken maakt. De afspraak met de uitgever maak jij dan, als auteur. Dit lijkt mij de rechte weg. Ik ben benieuwd hoe het proces verdergaat. P.S. Het is ook niet onbelangrijk om welke uitgeverij het gaat. Misschien is het er een waarbij je zelf geld moet inleggen voor een publicatie. Probeer ook daarover goede afspraken met je boekpartner te maken. Door geld ontstaan soms de raarste complicaties.
30 maart 2010 - 12:10

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker eens 'over de grens kijken' Dries, alhoewel Engels niet mijn sterkste kant is (en dan druk ik me nog zacht uit... :o ). Maar met een beetje hulp moet dat zeker gaan lukken! Bedankt voor de tip. Thérèse, wat een mooie, wijze woorden! Dankjewel! Ik kan me er helemaal in vinden. Het gaat trouwens niet om een uitgeverij waar wij zelf geld in moeten leggen. Dus over dat 'probleem' hoeven we (gelukkig) niet na te denken. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
31 maart 2010 - 9:35

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een manuscript is er wel degelijk hoor! Maar dat is één verhaaltje. De uitgever wil meerdere verhalen in dezelfde stijl gebundeld uit gaan geven. Vandaar dat ik nog steeds aan het schrijven ben... :nod:
Dat wist ik niet. In dat geval wens ik je nog heel veel succes met verder schrijven :thumbsup: en ik hoop dat je binnenkort een boekpresentatie neerzet op dit forum. Want ik ben zeer benieuwd hoe alles tot stand is gekomen en wat voor nieuwe stijl je gebruikt :nod:
31 maart 2010 - 10:03

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste allemaal, Heb vandaag mijn uitgever gesproken en haar ons 'probleem' voorgelegd. Zoals bij de meeste uitgevers, werken ze ook hier met royalties. Het geld is in eerste instantie 'gewoon' voor mij. Als ik mijn inspirator of boekpartner mee wil laten delen, vinden zij dat prima. Het gaat dan wel van mijn deel af. Wij (mijn boekpartner en ik) moeten zelf tot een verdeelsleutel komen. Die verdeelsleutel kan een percentage van het geheel of van bijvoorbeeld alleen de eerste druk zijn, maar ook een vast bedrag of bijv. een honderdtal boeken. De uitgever neemt dit op in het contract. De uitgever gaf aan dat ze het (inderdaad) op deze manier nog niet bij de hand had gehad, maar wel met bijvoorbeeld een boek geschreven door twee auteurs. En dan doen ze het dus ook op deze manier. Jullie hadden het dus bij het rechte eind! Nogmaals dank voor alle reacties.
1 april 2010 - 22:36

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
elro, bedenk wel dat als de royalties op jouw bankrekening binnenkomen, jij daar inkomstenbelasting over moet betalen. dus ook over dat deel dat je doorschuift naar je boekpartner. beter is het de uitgever te vragen op 31 december de royalties naar jouw bankrekening en naar die van je boekpartner over te maken. het is in dit geval de meest transparante manier van zaken doen. mvg, arie
11 april 2010 - 10:58

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Arie, Ik ben bang dat ik in mijn voorgaande berichtje niet helemaal duidelijk ben geweest... :confused: sorry! De uitgever neemt namelijk niet alleen de verdeelsleutel op in het contract, maar zorgt er ook voor dat ik mijn royalties ontvang en mijn boekpartner zijn deel (in de vorm van een percentage, een vast bedrag óf een stapel boeken). Ik hoef dus geen geld over te maken naar mijn boekpartner. Bedankt overigens voor je oplettendheid en voor je tip!! ;)
11 april 2010 - 12:24

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
beste elles, ik bekijk het van de zakelijke kant. niet omdat ik de wijsheid in pacht heb (zeker niet), maar omdat ik een en ander van een afstandje in de praktijk heb gezien (mensen zijn snel jaloers en te beinvloeden als ze denken op het tweede plan te geraken, met alle vervelende gevolgen van dien). dus: wie treedt er als woordvoerder naar buiten? allebei? of jij, als schrijfster van jouw boek? of jouw partner, als bedenker van het idee? bijvoorbeeld: stel het boek wordt een succes en jouw boekpartner krijgt een aanbieding zijn idee bij een andere en grotere uitgeverij verder uit te werken. dat kan zomaar gebeuren. neemt hij je mee? laat hij je barsten? koopt hij je uit? bijvoorbeeld: stel het boek wordt een succes, maar jouw boekpartner moet het doen met een stapel boeken uit de eerste druk of een paar honderd euro. de royalties van tweede, derde, enz. druk zijn voor jou. het is dan handig zwart op wit te hebben dat jouw boekpartner daar dan geen aanspraak op kan maken. en zo kan ik wel meer voorbeelden aanhalen. ik zorg er altijd voor dat ik met de mensen met wie ik werk, zowel de lasten als de lusten deel. ook al doe ik soms het merendeel van het werk. mij bevalt dat prima. iedereen weet waar hij/zij aan toe is. mvg, arie
11 april 2010 - 22:15