Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

eerste regel van een boek

Ik heb mensen gesproken die graag een boek willen schrijven, maar niet door de eerste regel heen kunnen komen. hierdoor geven ze op, en dat vind ik zonde. maar wat is er nu eigenlijk zo moeilijk aan de eerstre regel van een boek en hoe bedenk je die regel

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gisteren las ik in Brils Jongensjaren dat als je niet op de eerste zin kunt komen, je vast kunt beginnen met de tweede!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gisteren las ik in Brils Jongensjaren dat als je niet op de eerste zin kunt komen, je vast kunt beginnen met de tweede!
handige tip

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gisteren las ik in Brils Jongensjaren dat als je niet op de eerste zin kunt komen, je vast kunt beginnen met de tweede!
handige tip

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk vind ik de laatste regel moeilijker (in elk geval om er te komen).

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan best lastig zijn om je begin meteen pakkend te maken.. Je wilt natuurlijk dat lezers je boek verder lezen, en niet afhaken (niet dat dat na een regel al zou gebeuren).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk vind ik de laatste regel moeilijker (in elk geval om er te komen).
Niet om er te komen, maar om de juiste laatste regel te hebben... 's niet makkelijk. Meestal komen mijn eindes ook erg onverwacht. Een rottige openingszin kun je met de rest van het boek nog goedmaken. Een rottig einde... Ik weet een leuke metafoor maar toch maar niet :') Mensen die me kennen weten wel welke richting ik opwilde :D

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind dit ook echt lastig. Geen enkele regel veranderde ik vaker dan de eerste. Dit is mijn eerste regel. Voor de goede orde ik ben niet tevreden. Ik wil slapen en niet eerder dan op maandagochtend in mijn kantoor ontwaken. ( hp maakt tripje in trein en weet dat weekend slopend gaat worden) Met 'IK' beginnen in een boek kan dat eigenlijk wel? In een brief is het not- done. De laatste regel vind ik dan weer wel easy, de 60.000 woorden ernaartoe zijn weer lastig. :D xsg

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf mijn eerste regel als laatste :ninja: . Het maakt niet uit wanneer je dé eerste zin schrijft, als je maar een eerste zin schrijft.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal herschrijf je een verhaal menigmaal, dus waarom de eerste zin niet ook, tot je tevreden bent? Daarbij, het gaat niet alleen om de eerste zin, maar om de eerste alinea, die moet de lezer in het verhaal slepen. Ik vind zelf de laatste zin ook moeilijker. :confused:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met de laatste regel heb ik nooit problemen gehad, die kwam gewoon door het verhaal. Met beginnen ook weinig problemen, die eerste regel komt zo ook wel :) Nee, ik kan niet echt een advies geven. Wel zeggen dat je er niet te moeilijk over moet denken, en gewoon moet gaan schrijven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik sluit me aan bij de andere reacties. Als je een verhaal schrijft, maak je gebruik van je inspiratie. Soms schiet je in een soort flow en dan floept alles er vanzelf uit. Een verhaal schrijven is 1, het sleutelen aan je tekst is 2 en kost heel veel tijd. Ik maak me tijdens het schrijven niet druk om begin- of eindzinnen, taalfouten, mijn verhaallijn enz. Ik schrijf lekker door en tegen de tijd dat ik begin te sleutelen verander ik e.e.a., maar bij inspiratie kun je beter lekker schrijven en zorgen dat je niet vastloopt op kleine dingen. Soms markeer ik een tekstdeel waarover ik niet tevreden ben. Wanneer ik het wegleg en nadien nog eens teruglees krijg ik vaak vanzelf weer ideeën voor wijzigingen.