Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gezichtsuitdrukking beschrijven

hallo, Wie kan mij helpen? Een van mijn hp's wil niet dat de andere hp de school binnen gaat. Maar door omstandigheden (buiten haar schuld om) wordt ze door een groep kinderen toch de school binnen getrokken. Nu is de eerste hp boos en de tweede hp kijkt nog een keer om met een uitdrukking op haar gezicht waaruit moet blijken dat ze er echt niks aan kan doen en zichzelf hier niet weet uit te redden. Hoe kan ik dat het beste in een korte zin beschrijven?(doelgroep 10 jaar). Heeft iemand een tip voor mij?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze (hij) grimaste verontschuldigend met licht opgetrokken schouders Ze (hij) perste haar lippen verontschuldigend op elkaar met gefronste wenkbrauwen... ZE (hij) keek om met grote verontschuldigende ogen Wat een uitdaging zeg om zoiets te beschrijven... Jij vraagt alleen een gelaatsuitdrukking terwijl kinderen heel vaak handen gebruiken om iets weer te geven. Ik merk op dat het niet eenvoudig is. Misschien kan het HP naar het andere HP met de lippen geluidloos een 'sorry' vormen, de schouders lichtjes opgetrokken?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Nee, laat me los!" Maar de kinderen pakten haar steviger beet en duwden haar de school weer in. Met grote ogen van schrik en machteloosheid draaide ze zich om naar (Hoofdpersoon 2) en schrok van de boosheid in zijn felle ogen. Al starend in zijn van woede vertrokken gezicht, verdween ze langzaam in de school. "Oh nee, nu is hij boos" dacht ze verdrietig. "Terwijl ik er helemaal niks aan kan doen" Bedrukt liet ze zich meesleuren door de menigte van kinderen. Los van mijn gebrek aan grammatica-kunsten moet je denk ik proberen niet alleen beschrijven wat voor gelaatsuidrukkingen de HP's hebben. Je moet, aangezien het kinderen van 10 zijn, ook een beetje de link liggen tussen; gelaatsuitdrukkingen versus welke gedachte of daad hoort daar bij. Daar bedoel ik het volgende mee: Boos=vechten of boze dingen zeggen. Verdriet= Huilen of verdrietige gedachte van persoon opschrijven. Daarom moet je denk ik in dit geval een inkijk geven in de gedachten van hoofdpersoon 1 om de lezertjes te overtuigen van haar emotie.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om over zijn of haar ogen te beginnen, is wel heel treffend, maar in veel gevallen ook wat cliche. Zelf vind ik het vaak juist leuk om de uitdrukking met behulp van een ander zintuig te omschrijven dan de ogen... bijvoorbeeld dat hij of zij zijn of haar mondhoeken twijfelend omlaag trok, of dat hij of zij zijn of haar wenkbrauwen omhoog duwde.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kun je dit niet anders dan idd andere organen/lichaamsdelen erbij te nemen. Wenkbrauwen fronsen, lippen persen, ogen laten rollen, handen met de handpalmen omhoog naar voren steken en schouders ophalen. Een gezichtsuitdrukking is een momentopname, de volgende seconde is er al een andere uitdrukking. Die hele mimische rolverdeling kun je onmogelijk voor je doelgroep gebruiken.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hp die de school in getrokken wordt, kan ook precies datgene denken waar jij mee worstelt: ze keek nog een keer hem (hp2)om. Ze schrok van de boze uitdrukking op zijn gezicht. O, als hij nou maar geloofde dat ze er echt niks aan kon doen...maar veel tijd om daarover na te denken had ze niet, de kinderen sleurden haar al de school in. Of zoiets... Laat de lezer inderdaad maar in haar hoofd toe. Het wordt anders wel ingewikkeld als zij de emoties van de andere HP ook kan weten. Denk aan het pesrpectief, verder veel succes Lijkt mij juist een 'show' tekst.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
( Vanuit HP 1: ) "Boos keek ik haar na. Dat ze nu toch naar binnen ging, dat was toch niet te geloven? *HP2* keek om. Grote verschrikte ogen keken mij aan en ik besefte me dat ze het niet expres deed." Succes ;)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor alle reacties. :) Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar ik zal eens kijken wat ik met jullie tips kan doen. Als ik het weet te beschrijven, zal ik het hier plaatsen voor een eventuele mening :nod: Four seasons: bedankt voor de tip, als ik weer eens in de bib ben zal ik eraan denken. :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
( Vanuit HP 1: ) "Boos keek ik haar na. Dat ze nu toch naar binnen ging, dat was toch niet te geloven? *HP2* keek om. Grote verschrikte ogen keken mij aan en ik besefte me dat ze het niet expres deed." Succes ;)
Het is "zich realiseren" of "beseffen" en hier verandert het perspectief, lijkt mij. Gizmo, kun je misschien het tekstdeel waarin zich dit voordoet hier plaatsen? Maar misschien heb je al genoeg commentaar gehad... groet

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gizmo, Naar aanleiding van je vraag, heb ik wat rondgeneusd tussen boeken die over dit onderwerp gaan op 'boekensites' en ik kwam uit op dit boek. Het gaat niet alleen over gezichtsuitdrukkingen maar ook over lichaamstaal in zijn geheel. Het heet 'Hoe voelt dat?! (Alles wat je wilt weten over emoties) En is geschikt voor lezers vanaf circa 10 jaar. http://books.google.nl/books?id=bt3TM-6hT9AC&prin…