Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

belastingsvraag voor de belgen

Dag iedereen, ik schrijf doktersromannetjes. Hiervoor factureer ik de uitgeverij een vast bedrag. Ik schrijf er maximum 5 per jaar want ik werk ook nog buiten het schrijven. Mijn vraag is: hoe doe ik dat voor de belastingen? Steek ik de facturen gewoon bij mijn belastingsbrief? Heb ik een btw-nummer nodig? Wat is het maximumbedrag dat ik op die manier mag verdienen? Deze vraag is wel alleen voor de belgen onder ons want ik weet dat systemen kunnen verschillen voor de belastingen. groetjes, Lilly

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als schrijver val je onder vrije beroepen, maar die krijgen sinds kort sowieso een BTW-nummer, dacht ik. Om vrijgesteld te worden van BTW moet je toch onder de 6000 EUR blijven (zoek voor alle zekerheid het bedrag eens op). Als je onder de vrijstelling valt moet je natuurlijk ook geen BTW aanrekenen aan je uitgever. Zit je boven de 6000 euro dan moet je om het kwartaal een BTW-aangifte indienen, met inkomsten en uitgaven voor dat kwartaal. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel BTW je terugkrijgt of nog bij moet betalen. Een keer per jaar zal je dan ook een BTW-listing moeten indienen, een lijst van je nationale klanten. Heb je er internationale, dan vul je ook de internationale listing in. Als je verkoopt aan internationale klanten, dan reken je geen BTW aan omdat je dan intracommunautair verstrekt. Het is een goed idee om een boekhouding te onderhouden. Ik denk in jouw geval best enkelvoudig, maar als je zeker wil spelen kan je ook een dubbele boekhouding voeren. Er bestaat goede software dus als het niet veel is, moet je het niet noodzakelijk aan een boekhouder uitbesteden. Op die manier is je belastingsaangifte ook een makkie. Wat ik doe is al mijn journalen afdrukken en die aan mijn boekhouder geven. Voor minder dan 100 euro (kan je ook nog eens inbrengen als beroepskost) is mijn belastingsaangifte dan in orde. De facturen worden niet mee opgestuurd, maar die bewaar je wel in een kaft om bij controle bewijzen te hebben. Ga zeker langs bij het ondernemingsloket, want als je niet in orde bent, kan je boetes tot wel 2500 euro riskeren en die verhogen al naargelang de periode van nalatigheid.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lilly, van belasting heb ik niet veel kaas gegeten helaas. Wel heb ik een vraag voor jou; hoe kom ik achter de voorwaarden van het schrijven van dergelijke romannetjes, bij voorkeur bouquetstijl? Knap trouwens dat je er 5 per jaar schrijft! Lijkt mij vrij veel, en dan ook nog eens ernaast werken, van schrijven alleen kunnen helaas weinigen leven. Groetjesss D.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou inderdaad eens met een boekhouder gaan praten. Je kan immers ook onder de noemer 'zelfstandige in bijberoep' vallen. Er is, zoals Zwartpen al zegt, inderdaad een grensbedrag dat je mag verdienen en dat ligt rond de 6000 euro. Als je google-d op 'bijverdiensten' of 'zelfstandige in bijberoep', dan vind je ook al veel informatie. Op de website van de belastingen ook. Bij Google moet je dan wel zeker 'enkel pagina's uit België' aanklikken. @Daantie, je moet eens zoeken naar het onderwerp 'stationromans' hier op het forum. Daar vind je er meer informatie over.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Lilly, zie http://www.schrijvenonline.org/forum/13964 Pb mij anders even, ik schrijf ook voor die uitgeverij en ik woon ook in België. Ik heb afgelopen jaar mijn belastingsbrief ingevuld en het is een fluitje van een cent. Niets om je ongerust over te maken.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
aan Daantie: je kan rechtstreeks aan uitgeverij Marken een reglement aanvragen en daar staat dan praktisch in wat je moet doen. Er zijn wel nog andere uitgeverijen maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee. aan Jommeke: de pb komt er aan! aan iedereen: merci voor de hulp!!!