Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

aanschaf woordenboeken etc

Het enige wat ik in huis heb, is Woordenlijst Nederlandse Taal Standaarduitgave. Alle andere taalboeken zijn gedateerd (20 jaar of ouder). Er zijn advertenties bij de vleet maar ik zou graag weten welke boeken jullie graag gebruiken zodat ik een goede keuze kan maken in de aanschaf. 1° Nederlandse spraakkunst 2° a) woordenboek b) heeft iemand ervaring met Van Dale online? 3° synoniemen 4° andere taalboeken die handig zijn? Alle tips zijn welkom. Dank bij voorbaat. Chrislaevers

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn lijstje: 1- De schrijfwijzer van Jan Renkema (moet je hebben!) Gids voor de eindredacteur van Wim Daniëls (ook erg goed en prettig in gebruik) 2a - Koenen (van 1999) 2b - geen ervaring hiermee 3 - hiervoor gebruik ik deze online site: http://synoniemen.net/ 4 - weet niet

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor 3 maak ik ook gebruik van synoniemennet (zie #1). Een papieren alternatief is een goed puzzelwoordenboek (over het algemeen goedkoper dan een synoniemenboek. Voor 1 adviseer ik ook schrijfwijzer van Renkema of Voor de vorm van Pyter Wagenaar (die laatste is iets meer dan de Schrijfwijzer, gericht op creatief schrijven). Succes met je shortlist.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. Renkema en Prisma Handboek van de Nederlandse taal van Henriëtte Houët 2. Klein woordenboek van de Nederlandse taal Van Dale (nu in 6 deeltjes: heel handig!) 3. Dat puzzelwoordenboek gebruik ik ook. Daarnaast een redelijk goedkoop synoniemenboek; Prisma Synoniemen van Riemer Reinsma. 4. Een voornamenboek gebruik ik ook regelmatig en heel af en toe een etymologisch woordenboek (Het Spectrum: J. de Vries en F. de Tollenaere)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik had eerst de hele lijst niet doorgescrolld - nu wel. Misschien is dit iets voor chrislaevers: xxxxxxxxxxxx Maar ook andere boeken zijn aan te raden. Een mooie collectie, hoor. P.S. Er komt wel een onverwachte reactie als je op het linkje klikt ... :?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
P.S. Er komt wel een onverwachte reactie als je op het linkje klikt ... :?
Inderdaad, er komt een foutmelding! ;) Je hebt niet correct gelinkt, Thérèse.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen hartstikke bedankt! Ik ga dat één na één rustig bekijken. Die Renkema komt er zeker.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog niet genoemd, maar door mij veel gebruikt: - Het Juiste Woord, Dr. L. Brouwers, Standaard Uitgeverij Antwerpen, bijna 1500 pagina's. Ik heb de druk van 1991.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn lijstje: Van Dale, als boek en on line. De gratis van Dale site is niet slecht, maar bevat lang niet alles. Daarvoor heb je een abonnement op de van Dale Pro o.i.d. nodig. Het kan het waard zijn, maar het boek doet het evengoed. Het groene boekje(spelling), maar tegenwoordig de spellingslijst van de taalunie. www.woordenlijst.org , de site van de taalunie heeft trouwens meer leuks. www.taaluniversum.org . Verder Prisma taalwijzer, bovengenoemd synoniemennet en www.encyclo.nl www.mijnwoordenboek.nl is ook erg veelzijdig. Renkema staat hoog op het verlanglijstje. Mooi sinterklaascadeau.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1° Nederlandse spraakkunst > geen boek 2° a) woordenboek > Vandale.nl/vandale b) heeft iemand ervaring met Van Dale online? > moet je voor de moeilijkere woorden betalen, wat ik dus niet doe, die moeilijkere woorden zoek ik met Google en daar vind ik meestal wel een ander woordenboek bij, dat wel gratis is. 3° synoniemen > synoniemen.net 4° andere taalboeken die handig zijn? > Renkema? Geen idee.