Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Werk (laten) beoordelen

Wanneer beoordelen jullie je eigen werk? Direct of na een x-aantal dagen/weken/maanden? En laat je het ook door anderen beoordelen? Zo ja, door wie?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal kijk ik een dag later opnieuw naar de tekst die ik de dag ervoor heb geschreven. Dan verander ik hier en daar nog wat. Mijn man leest het ook vaak een keer door (hij is een leek op schrijfgebied, maar dat is soms juist handig). Hij geeft dan een eerste reactie waar ik meestal wel iets mee doe. Toen ik nog een schrijfcursus deed, liet ik het ook regelmatig aan medecursisten lezen. Het commentaar dat zij gaven, noteerde ik, maar daar deed ik in eerste instantie nog niets mee. Ik laat het stuk vervolgens een hele tijd met rust, totdat ik weer een paar hoofdstukken verder ben. Dan print ik alles wat ik tot dan toe heb uit. Dat ga ik kritisch doorlezen. (een papieren boek leest toch anders dan op de pc, vind ik). Ik maak aantekeningen in de kantlijn. Aan de hand van die opmerkingen pas ik het verhaal weer wat aan. Daarna ga ik weer verder met het schrijven van nieuwe hoofdstukken en begint het hele proces weer van voren af aan. ;) In feite komt het erop neer dat ik ongeveer eens in de 2 maanden een keer kritisch kijk naar alles wat ik tot dan toe heb geschreven. En jij? Hoe ga jij te werk? Door wie laat jij het lezen/beoordelen?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Tijdens het schrijven dender ik gewoon door. Als het verhaal ''af' is, lees ik het pas weer. Doorgaans schrap ik weinig. Dan gaat het naar een proeflezer en verwerk het commentaar. Herschrijven hier en daar dus. Dan naar een andere proeflezer. Weer herschrijven. Meestal andere stukjes. Weer lezen en corrigeren en dan opsturen maar vaak ook niet.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik schrijf alles met de hand. bij het overtikken in de computer verander ik al het een en ander. Dan laat ik eens per week (husband), of eens per maand (vriendin) iemand meelezen. Hun commentaar bewaar ik in eerste instantie. Ik herschrijf nog niets, dat doe ik pas als ik helemaal klaar ben. Wel probeer ik hun opmerkingen in het achterhoofd te houden voor nieuwe hoofdstukken (bijv als iemand zegt dat de kinderen in het verhaal wel erg weinig aandacht krijgen van moeder, terwijl ik haar toch als een zorgzame moeder wil portretteren). Als ik helemaal klaar ben print ik het hele zaakje uit en laat ik het nog eens in zijn geheel lezen. En soms vraag ik dan nog iemand anders het te lezen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beoordelen, heb ik geleerd, kun je het best door anderen laten doen als je het af hebt. Tenzij je vast zit misschien. Maar wanneer je iemand tussendoor laat beoordelen, komt het nooit af. Bovendien belast je die persoon met extra werk. Op proeflezers (ook geleerd :) ) moet je zuinig zijn. Vooral degene die er niet gauw genoeg van krijgen :D .

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik er klaar mee ben en het verhaal een nieuw oog nodig heeft. Dat hangt dus van het verhaal af.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een Nederlands schrijfclubje (we zijn maar met 3 personen) hier in Californie opgericht en iedere twee weken mailen we stukken naar elkaar die we beoordelen. Soms 1 hoofdstuk, soms 3, soms meer. Eens per maand komen we een dag samen en dan bespreken we de stukken, het commentaar en brainstormen we over elkaars verhaallijn, personages etc. Na zo'n bijeenkomst herschrijf ik mijn stukken. Soms herschrijf ik wieng, soms gaat alles op de schop. Het werkt heel prettig, maar het gaat ook erg langzaam op deze manier.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Normaal keek ik er elke dag naar, maar ik kwam maar niet verder of ik gooide het in de prullenbak. Ik ga nu eens lekker verder schrijven totdat het af is. Ik heb het nog niet door andere mensen laten beoordelen omdat het nog nooit helemaal klaar was.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees een scene altijd kort nadat ik hem heb geschreven na. Vaak verander ik dan nog een paar kleine dingetjes (woordje erbij, woordje eraf, zinnetje toevoegen omdat niet duidelijk is wie iets zegt, enz.) En daarnaast heb ik hetzelfde als Ingrid: ik schrijf het eerst met de hand en typ het dan over. Dan controleer je jezelf automatisch. Tot nu toe heeft één ander persoon het eerste gedeelte gelezen en ik moet zeggen dat die feedback ook wel erg fijn is. Vreemd genoeg heb ik de laatste weken de neiging om tegen iedereen te zeggen "Ja, leuk hè, dat ik schrijf? Je mag het wel lezen." En dan gaat natuurlijk niemand straks het boek nog kopen... :confused:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Proeflezen is super belangrijk, op een gegeven moment heb je je verhaal tig keer herlezen en er dingen in veranderd, dan moeten er gewoon ogen van iemand anders overheen, maar hoe vind je die? Micha heeft een tijd geleden een proefleessite geopend, waar mensen aangeven dat ze iets te lezen hebben een intro en aantal woorden van hun werk plaatsen en anderen kunnen daarop ingaan. Mailtje sturen en het contact is gelegd Ik weet niet of die page nog wat doet. Micha? ik ben de link kwijt in mijn huidige nieuwe computer. Bestaat de proefleessite nog?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
MichaM, heb net de link gevolgd. Erg interessant! Wist niet dat er zoiets was. Voor mij is het ideaal. Ik ben een beetje huiverig voor het plaatsen van stukken tekst op internet en aan bevriende proeflezers (hoe aardig bedoeld ook...) heb je vaak niet veel. Ik denk dus zeker dat ik hier gebruik van ga maken zodra ik een redelijk stuk van mijn roman af heb.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Lijkt me wel reclame. Als ik het goed uitreken, dan vraagt hij voor het proeflezen van een ms van 60.000 woorden 300 euro. Lijkt me veel.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het goed heb begrepen, doelt MichaM hier op het onderdeel van zijn site dat mensen de mogelijkheid biedt kosteloos gebruik te maken van proeflezers (SOL-ers) of er zelf een te zijn. Mocht je een professionele proeflezer nodig hebben, dan kun je MichaM (betaald) inschakelen. Dat is in elk geval zoals ik het begrijp. In feite dus geen reclame.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nogmaals de site bekeken. Ik wist niet dat het een site van hem was. Je kunt dus ook inderdaad kosteloos laten proeflezen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben inmiddels lid geworden. Mijn eigen manuscript is nog niet af, maar misschien kan ik ondertussen wel anderen helpen door proef te lezen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me wel reclame. Als ik het goed uitreken, dan vraagt hij voor het proeflezen van een ms van 60.000 woorden 300 euro. Lijkt me veel.
Veel? Weet je hoeveel werk daarin zit?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Rustig maar. Ja, als je het goed doet, zit er heel veel werk in. En je deed het goed las ik van twee schrijvers.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kakker :nod: . Het verklaart natuurlijk wel waarom jij rijk bent en ik arm :eek: .

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed initiatief. Wat zou de reden kunnen zijn dat er maar een beperkt aantal manuscripten op staat? Ik begrijp uit MichaM's woorden dat het niet zo is dat manuscripten snel proeflezers vinden en dan van de lijst verdwijnen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed initiatief. Wat zou de reden kunnen zijn dat er maar een beperkt aantal manuscripten op staat? Ik begrijp uit MichaM's woorden dat het niet zo is dat manuscripten snel proeflezers vinden en dan van de lijst verdwijnen.
De site staat verder nergens gelinkt dus hij is niet zo bekend. En dan vergeten mensen wel eens te kijken en dergelijke.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] En jij? Hoe ga jij te werk? Door wie laat jij het lezen/beoordelen?
Ik schrijf met vlagen stukken van mijn verhaal. Zo nu en dan lees ik het terug. Heb me op dit moment beperkt tot schrijfopdrachten, om mijn techniek te verbeteren. En dat zet ik hier op proeflezen waar ik kritische feedback op krijg.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha heeft een mogelijkheid geboden om proeflezers en schrijvers elkaar daar te laten ontmoeten. Als je elkaar via die site benaderd is het kosteloos, bij mijn weten. Tuurlijk wil hij er geld voor en hij doet het goed. Maar er zijn mensen die daar nog niet aan toe zijn, of het niet kunnen/willen betalen. Misschien die site weer eens nieuw lezen inblazen? Micha het is net als met veel schoenenzaken in een straat, met zijn allen verkopen ze meer })

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, de site zelf in inderdaad gratis, een soort marktplaats van vraag en aanbod ;) Ik verdien er niet eens wat aan, er staan geen ads op. Ik wil hem best nieuw leven inblazen, maar hoe? Link plaatsen ergens? Dries?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MichaM, is het een idee om bij 'Jouw gegevens' een vak 'Opmerkingen' toe te voegen? Je kunt daar dan kwijt wat voor soort proeflezer je zoekt. Hierdoor vergroot je de kans op een goede click.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Om te beginnen kan iedereen die hier meepraat en zich nog niet heeft aangemeld als proeflezer, dit alsnog z.s.m. gaan doen. :D Er staan overigens een stuk of 10 verhalen op die nog een proeflezer zoeken (als ik het goed heb gezien).

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle boeken die er nog staan, moeten gedelete, die zijn allemaal oud. Eeen deel heb ik proefgelezen, en een deel is al lnag naar uitgevers. Micha kan jij die deleten, (ondine, Joshua, Pehamo) of moeten we die lui een mailtje sturen dat ze het moeten weghalen.