Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een moord in een jeugdverhaal

Ik ben bezig met het schrijven van een jeugdverhaal voor de leeftijd van 10 tot en met 16 jaar. Het is voor mij lang geleden dat ik spannende jeugdverhalen heb gelezen. Ik ben geen pedagoog en ik wil de 'lezertjes' ook geen trauma's bezorgen. Mijn vraag is kan ik in een dergelijk verhaal de jongelui die de hoofdpersonen zijn confronteren met de ontdekking van een moord? Jullie reactie stel ik op prijs.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor. Zolang je maar niet in gruwelijk detail gaat beschrijven hoe het lijk eruit ziet. Overigens lijkt 10-16 me een nogal brede groep. Kids van 10 (pre-puberteit) denken heel anders dan die van 16. Ik denk dat je je beter op 10-13 or 13-16 kunt richten.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja. Denk eens aan alle films v.a. 6 jaar. Denk eens aan de sprookjes, de giftige appel e.d. Wel denk ik dat je goed moet nadenken hoe je het schrijft. Niet te luguber, de moord hoeft misschien ook niet heel uitgebreid omschreven je kunt het als feit noemen en dan het hele gebeuren daarna omschrijven.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk eens naar een jeugdfilm, Bob. De lijken vliegen je soms om de oren. Niet dat ik ervan houd, maar tere kinderzieltjes bestaan geloof ik niet meer. Dat was in onze jeugd wel anders :confused: En inderdaad, wat Micha zegt; je hebt wel een erg brede range.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het kan. In IJzige Poppen van (ben de schrijver even kwijt), toch echt een jeugdboek voor de jongere jeugd, worden ook een aantal moorden gepleegd, en dat boek is gewoon uitgegeven :) Overigens werd het niet beschreven. Wel waar ze de lijken vonden.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
OK het is geen verhaal waar een anatoom patholoog aan te pas komt. Dus een lijk met slechts een gaatje in zijn hoofd moet kunnen. Wat die brede range betreft, het verhaal is een belofte aan mijn kleindochters in de leeftijd van 9 tot en met 14. Ik houd het eenvoudig [voor zover een moord dat kan zijn]. Bedankt.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegen de tijd dat je verhaal af is, is de jongste al 11. En als je het alleen voor hun schrijft, kun je toch aan hen vragen of het niet te eng wordt? :?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha, ze lezen na elk hoofdstuk mee. Ik wacht hun reacties en die van mijn dochters af. Ja, dat zeg je, alleen voor hun. Mijn kleindochter van 11 woont in Drenthe en verwacht wel dat het verhaal in de boekwinkel in Hoogeveen komt te liggen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk het niet Bob. Kinderboeken die ik heb gelezen kwam het ook wel voor. Vaak in de vorm van detectives en kinderen als speurders. Er werd dan natuurlijk niet in detail getreden, maar dan werd er echt gefocused op de hoofdrolspelers. Vader is rechercheur en zoon en vriend van zoon gaan de held uithangen. Dat soort verhalen, denk ik.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk ook eens aan snuf de hond. Een kinderfilm over de oorlog.
Dan eerder Oorlogswinter, waar de vader van de hoofdpersoon wordt gefusilleerd.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt natuurlijk ook in de boekhandel of bibliotheek kijken en nalezen hoe andere kinderboekenschrijvers het hebben aangepakt (bijv. in het thriller genre). Dat kan erg leerzaam zijn.