Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heeft iemand tips hoe je een boek afmaakt?

Hallo mensen! Ik schrijf al sinds ik kan lezen, alleen het is jammer dat ik na 3 maanden mijn verhalen weggooi of aan iets nieuws begin omdat ik het dan niet goed vind of andere ideeen heb gekregen. Zo krijg ik dus alleen maar halve boeken en daar schieten we niks mee op. Hebben jullie tips om blokkades op te heffen/gemotiveerd te blijft, om je verhaal helemaal af te schrijven?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Schijfgraag, :) Ik weet zelf ook niet zo goed hoe je een boek afmaakt, maar ik heb laatst een stuk tekst apart laten liggen en ben wat anders gaan doen tot de woorden kwamen. Die kwamen ook doordat ik de gegevens uit mijn research uit mijn geheugen had opgediept. Heb je wat aan deze informatie, Schrijfgraag?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo schrijfgraag, Wat altijd helpt bij het schrijven van een boek, is het bewaren van hetgeen je hebt geschreven:) Ik zou van nu af aan alles bewaren wat je gaat schrijven, gewoon opslaan, ook al vind je het slecht, of heb de je neiging om het weg te mieteren. Op een gegeven moment heb je een heleboel losse documenten, en onderwerpen en wat al niet, die onderling misschien niet echt samenhang hebben, maar die misschien best de moeite waard zijn, en gezamenlijk weer kunnen bijdragen tot een groter geheel ( boek??) of nieuwe ideeen. En dan ga je een beetje toevoegen, en hier en daar wat schrappen, en dan gooi je weer eens wat weg, en dan realiseer je je ineens: Hey, dit is best leuk. Ik schrijf!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, Rombout. Gewoon bewaren die handel. Ikzelf heb ook nogal eens de neiging mijn verhalen weg te gooien, maar dan sla ik ze gewoon op en begin ik aan het nieuwe idee. Net als met mijn Harry Potter Fanfic. Die ligt nu al een á anderhalf jaar te verrotten in de map waar ik mijn verhalen bewaar :) . Misschien dat die over een paar jaar nog afkomt :P

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfgraag18 Kom in je laatste pagina als slot terug op de titel en het begin van het geschreven onderwerp als afsluiting van je verhaal. En verder raad ik je aan meer boeken te gaan lezen en dan met name te kijken naar wat andere schrijvers onder een slot van hun boek verstaan. Conclusie veel lezen! Succes, Vriendelijke groeten, Roos van den Bergh

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt jezelf een oefening geven: Ik schrijf een verhaal van maximaal 300 woorden en dat heeft een begin, een middenstuk en ... een slot. Dat verhaal plaats je hier. Dan geven wij er wel commentaar op en zo kun je jezelf trainen in techniek. Dan kun je ook aan je behoefte tegemoet komen om steeds een nieuw idee uit te werken.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier zijn al meerdere topics over. Tips die er onder andere in staan: - gewoon jezelf elke dag verplichten tot schrijven. Dan komt er wellicht bagger tussen te staan, maar je blijft in het schrijfritme en er komt vanzelf weer goede tekst. De bagger kun je er altijd weer uitschrijven - gaan zitten en een poos brainstormen hoe het verhaal verder kan gaan - van tevoren al bedenken hoe het verhaal eindigt en daar naartoe schrijven - mensen datgene wat je al hebt laten lezen, vragen wat ze ervan vinden, of ze verder willen lezen, wat ze verwachten, of ze ideeën hebben, enzovoort - of juist even je verhaal een poosje wegleggen en dan weer met frisse ogen kijken Voor iedereen werkt weer wat anders en soms verschilt het per verhaal.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
NOOIT verhalen weggooien hoor! Gewoon 'ergens' bewaren tot die dag dat je ze weer eens tegenkomt en denkt: goh, eigenlijk was dit best leuk! Ik schreef eerst ook tot ik er suf van was en begon dan aan iets anders. Wat dat betreft heb ik nog aardig wat romans liggen die nog 'even' afgemaakt moeten worden ;). De omslag kwam bij mij toen ik aan mijn huidige verhaal begon en besloot dat ik me er als een pitbull in moest vastbijten tot het klaar was. Als ik nieuwe ideëen krijg, maak ik een ruwe schets waarna ik die opberg voor later. Later als ik mijn huidige verhaal af heb ;). Natuurlijk is dit forum ook een goede stimulans om door te zetten, want je bent niet de enige die met dit probleem worstelt ;). Het is ongelovelijk, maar ik werk nu al meer dan een jaar aan hetzelfde verhaal en ik ben best wel trots dat ik zover gekomen ben (en dat ik zo streng voor mezelf kan zijn!). Aan een nieuwe roman mag ik niet beginnen, maar als 'tussendoortje' schrijf ik soms een kort verhaal (tot 1500 woorden) en doe ik mee aan schrijfwedstrijden. Dat houdt de moed er voor mij in terwijl ik hard werk aan de voltooiing van mijn huidige roman (ooit.... als ik goed mijn best blijf doen... ;) ). Mijn tip is dus: stel je voor dat je een pitbull bent en niet los mag laten tot je verhaal af is ;). Hopelijk werkt het bij jou ook!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een tip: Werk als het enigzins kan elke dag even aan je manuscript, dit stimuleert je inspiratie. Want als je maar af en toe de draad weer moet oppakken verlies je de geestelijke binding met wat je al schreef. In ieder geval is dat bij mij zo. en als je meerdere stukjes op stapel hebt leg ze dan ordelijk in hun eigen map, zodat je een en ander kan bijhouden. ps. Ik zet alles op overschrijfbare cd's, die kun je net als diskette's overschrijven maar er gaat veel meer op en zijn ook wel duizend keer overschrijfbaar. Groetjes van Roos van den Bergh http://i38.tinypic.com/200sdix.jpg

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal goede tips mensen! Ik ga ze gebruiken. En lukt het niet op de ene manier, ga ik over op iets anders. Hartstikke bedankt!

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Roos van den Bergh, Ik had nog een vraagje voor jou. Waar koop jij die overschrijfbare cd's, want dat lijkt me erg prettig werken.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
of je koopt een usb stick waar je alles opzet.. gaat nog sneller en makkelijker! wat betreft tips om een boek af te maken. Ik kan er maar 1 woord voor bedenken: doorzettingsvermogen. Althans.. zo krijg ik een boek af.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Schrijfgraag18 Die overschrijfbare schijven koop ik bij Dixons voor 14,95 euro de tien. Natuurlijk zijn er goedkopere maar over deze ben ik zeer tevreden. Ze zijn overigens van Sony. Groetjes van Roos van den Bergh http://i37.tinypic.com/1tn820.gif

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Rietje. Doorzetten! Realiseer je dat er in elk boek een moment komt waarop het even niet wil. Het lijkt alsof je verhaal vast zit, je begint het zelf saai te vinden of je weet gewoon niet meer hoe het verder moet. Dat laatste kan je min of meer ondervangen door een schema te maken en in grote lijnen neer te zetten hoe je verder wilt gaan. Vastzitten en saaivinden, tja, daar zit maar een ding op. Tanden op elkaar en doorzetten. Bedenk steeds dat het niet in een keer perfect hoeft te zijn, als je maar even door de modder komt. En na een tijdje gaat het weer beter. Vetrouw daarop. Er is wel een verschil in vastzitten op de eerste pagina of vastzitten op bladzijde vijftien. Als je jezelf binnen de eerste tien regels al vastschrijft dan was het idee waarschijnlijk nog niet helemaal vastgeklonken in je gedachten. Dan is het misschien nog te vroeg voor dat verhaal.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nogmaals Roos een usb stick met 2 GB kost tegenwoordig nog maar 10 a 15 euro. Daar kan je echt heeeeeeeeeeeeeeeeel veel boeken opzetten en je kunt het heel makkelijk verwijderen en weer opslaan. Veel makkelijker dan die overschrijfbare cd's.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Rietje Zoals Schrijfgraag18 al aangaf niet zo technisch te zijn, het volgende: Ik heb mezelf op 64 jarige leeftijd computeren geleerd en thans ben ik bijna 69 jaar. dus is het niet zo vanzelfsprekend voor iedereen om maar meteen een usb-stick te kopen. Als je nagaat dat ik op een typemachine begon zonder typelessen en later een diskette gebruiken ging, dan is voor mij een schijf al een hele verbetering. Natuurlijk zal ook ik in de toekomst wel die stick gaan gebruiken hoor haha. Groetjes van Roos van den Bergh http://i37.tinypic.com/1tn820.gif

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is gewoon doorzetten, ik heb ook vaak dat ik dingen schrijf die nergens op slaan, ik laat ze op de computer staan en zie wel of ik verder schrijf. Maar meestal weet ik zelf wel of het een goed verhaal is of niet..en dan weet je zelf wel wanneer het af is en of het de moeite waard is, het boek waar ik nu aan schrijf vond ik eerst niet echt goed, toen heb ik het verschillende mensen laten lezen die het leuk vonden en dan heb je weer goede motivatie, vaak moet je door een block heen waarin je het niet leuk vind, laat het dan even liggen maar ga niet meteen aan een ander verhaal denken want dan gaat alles doo elkaar heen En roos, die USB stick werkt gemakkelijker dan een schijfje, kost minder tijd

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, doorzetten, en idd proberen elke dag een stukje aan je verhaal te schrijven werkt voor mij ook het best. Persoonlijk werk ik het liefst aan één (groot) verhaal, maar sommige schrijvers kunnen aan meerdere verhalen tegelijk werken. Af en toe een kort (kinder)verhaaltje tussendoor lukt me dan nog wel. Maar 't is doorbijten. Wat ik wel handig vind voor een langer verhaal is dat ik de verhaallijn met stift al op een groot vel papier voor mijn neus heb hangen. Dan werkt het voor mij handiger uit. Op dat grote papier schrijf ik verder alles wat met mijn verhaal te maken heeft, bv regels van bepaalde organisaties, openingstijden, manieren om werk te vinden. Alles wat maar relevant is en wat ik gebruiken kan. Zo heb je een lijn van je verhaal en aan de hand van die lijn kun je de grove versie uitwerken die je daarna weer verfijnt.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuke en toch ook wel verschillende reacties! Ik ben nu een week bezig met mijn nieuwe verhaal en het gaat zo goed, dat ik nu al 13 pagina's heb. Gewoon doorzetten inderdaad, dan zie je ook het resultaat. Wat jij schrijft Lize, doe ik ook altijd. Een bepaald genootschap omschrijven en wat ze voor rol gaan spelen in het verhaal, enzovoort. en je blijft up-to-date met je boek. Gelijk weer verfrissende ideeen. Ik schrijf nu elke dag een uurtje, dan blijf ik feeling met het verhaal houden. Hebben jullie vaak in een verhaal van die momenten dat je denkt dat anderen er niks aanvinden of kan je dat gewoon positief kritisch noemen? :P Ik geloof dat veel mensen daar last van hebben he? Die USB- stick vind ik ook wel een idee. Eigenlijk hetzelfde als een MP-3.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een tip, zorg voor voldoende afleiding. Veel mensen zeggen dat ze absoluut niet kunnen schrijven met afleiding, maar ikzelf bijvoorbeeld kan niets in een lege, kale ruimte. Zodra ik even niet meer weet kijk ik even naar mijn vogeltje, of blader in een hoop oud papier dat over mijn bureau verspreid ligt, en dan komt het vanzelf weer. Kijk voor jezelf wat het beste werkt, ik weet inmiddels wel dat als je afleiding nodig hebt en je hebt het niet, je het schrijven niet lang volhoud.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben soms helemaal de schrijfkluts kwijt... Eerst krijg ik een goed idee. Vol goede moed begin ik aan mijn schema en al gauw aan het verhaal. De eerste versie schrijf ik vol enthousiasme. Maar dan het herschrijven... moeizaam en vaak twijfelend kom ik dan tot mijn definitieve versie. Maar het ergste van alles is... Ik vind mijn verhaal dan echt SLECHT! Ik heb er geen vertrouwen meer in terwijl dat misschien helemaal onterecht is. Wie herkent dat en hoe is dat negatieve gevoel te omzeilen/doorbreken?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat je werk aan anderen lezen. Zij kunnen je positieve feedback geven en je zo motiveren verder te gaan.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat negatieve gevoel ken ik. Dat heb ik op dit moment met het verhaal waar ik mee bezig ben te herschrijven. Ik baal er enorm van en kom nu ff niet verder. Ik vind het gewoon niet leuk. Ik probeer nu eerst nog even door te worstelen. De afleiding tijdens het schrijven haal ik van internet. Ik struin tussen door vaak ff de fora waar ik actief ben af en dan kan ik met frisse moed weer verder. Maar zelfs dat werkte vanavond niet. Heb maar 200 woorden geschreven. :mad:

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk nooit 's avonds klungel dan liever ergens anders aan, want mijn inspiratie komt altijd in de vroege ochtend. Wel werk ik 's middags wel eens iets af, bijvoorbeeld: doorlezen, wijzigen of opschrijven. Fijne (schrijf) dag samen. Roos van den bergh http://i33.tinypic.com/mvohvl.jpg

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms helpt het ook om tussendoor een pauze te nemen. Leg je manuscript na het schrijven, herschrijven enkele weken (liefst maanden...) weg zodat je er wat afstand van kunt nemen. Met die afstand kun je er daarna met een frisse blik naar kijken, zodat ineens wel opvalt dat het mooi is. Een 'tussendoortje' in de vorm van een kort verhaaltje (max 1000 woorden bijv) wil soms ook helpen om wat afleiding op te doen (en is ook een leuke schrijfoefening).

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer je een langer verhaal (met meerdere hoofdstukken) wilt schrijven is het aan te raden om een synopsis te maken. Daarin werk je in het kort de hoofdstukken uit met de personages die erin voor moeten komen. Op die manier loop je daarna veel minder snel vast. Verder heb ik sinds kort een schrijf-schema boven mijn bureau hangen. Daarop heb ik uitgewerkt wanneer ik welk hoofdstuk af wil hebben. En vervolgens wanneer ik de hoofdstukken wil gaan herschrijven en redigeren. Ik probeer het schrijven als 'werk' te zien. Hopelijk helpt het me om mijn manuscript binnen enkele maanden af te hebben. Succes!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat je werk aan anderen lezen. Zij kunnen je positieve feedback geven en je zo motiveren verder te gaan.
Precies, dat doe ik ook als ik het even niet meer weet. Als je ook nog eens duidelijk bent in wat voor feedback je wilt krijgen (Bijv: is het spannend genoeg? waarom komt het einde zo uit de lucht vallen? hoe vind je de personages? etc.), dan weet ik zeker dat je dingen te horen krijgt waar je gelijk weer nieuwe ideeën door opdoet. Je moet je wel even kwetsbaar opstellen, dat is best eng, maar als je dat regelmatig doet, merk je dat je teksten veel beter worden en dan zie je de positieve werking ervan ;) .