Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voorspelling

Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen... Het zit zo: ergens in mijn boek komen de hoofdpersonen bij een waarzegster. Ze krijgen alledrie een cryptische voorspelling (verhaal is ik-vorm, dus alleen die van de ik-persoon krijgt de lezer echt te zien). Haar voorspelling: 'Houd jezelf niet voor de gek. Het zal blijken dat je vlinder een mot is en je mot een vlinder.' Uitleg: het reisgezelschap bestaat uit dit meisje, twee jongens die ongeveer een jaar ouder zijn en een klein meisje. Aan de ene jongen heeft ze een hekel, maar hij is verliefd op haar. Zij is verliefd op de ander, maar hij blijkt een vriendin te hebben. Dat zijn de mot en de vlinder. Zijzelf snapt het niet, maar is het voor de lezer duidelijk als het op het eind bekend wordt?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het zo lees lijkt het me een beetje voordehandliggend. Ik zou zelf in ieder geval als lezer direct in die richting denken, en ik zou, afhankelijk van de context, de hoofdpersoon ook misschien een beetje dom vinden als ze het niet door had. Wat mij betreft mag het wel ietsjes cryptischer.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Inanna eens. Als de lezer het wel snapt en de hoofdpersoon niet, dan kan de lezer waarschijnlijk ook minder met de hoofdpersoon meeleven (tenzij het je bedoeling is om de hoofdpersoon als niet al te slim neer te zetten). Zelf wilde ik ook eens een spreuk verwerken en toen vond ik veel inspiratie in een boekje met oude Chinese wijsheden. Misschien een tip?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De lezer moet het snappen, de hoofdpersoon niet. ;) Ze is nooit naar school geweest/heeft geen les gehad. In haar wereld (fantasy) gebruikt men normaliter geen cryptische uitspraken. Daarbij moet het eigenlijk een kinderboek zijn :o .

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk het wel. :) Het is een combinatie van een reis naar een stad voor een nieuw leven (hoewel dat anders uitpakt dan gehoopt...) en de liefdesproblemen van de hoofdpersoon.