Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

literaire thriller

Omdat er altijd denigrerend gedaan wordt over het literaire aspect van thrillers speel ik met het idee om een satirische thriller te schrijven. Het moordwapen is een dichtbundel, dat leek me wel geschikt om het genre te verheffen tot literatuur. Hierbij stuit ik op wat vragen; 1 Moet het een dikke bundel met een hard kaft worden dat men als slagwapen kan gebruiken, of zo'n dun bundeltje dat precies in de luchtpijp past? 2 Is er een dichtbundel die vanwege de titel/schrijver zich goed als moordwapen leent? 3 Wat vinden de lezers van dit forum de beste Nederlandse thriller die geschreven is? 4 Welke recensent heeft de meest kritische uitlatingen gedaan over dit genre? (Die wordt het slachtoffer -of de moordenaar- ook daar ben ik nog niet helemaal uit.) (inmiddels is het eerste deel mede dankzij de deelnemers aan deze discussie klaar en te lezen bij proeflezen http://www.schrijvenonline.org/forum/100864 )

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Whoehahahaha, grappig! Pas maar op dat niemand je idee pikt, originaliteit is gewild :) . Het lijkt mij dat het zeker een dikke bundel met harde kaft moet worden. Zoiets zou passen, maar da's mijn idee. Of er zo'n dichtbundel is, weet ik niet. Ik denk dat oude bundels van vroeger misschien geschikt zijn? (Niet zo'n pocketboekje in ieder geval). Punt 3 kan ik niet beantwoorden: lees weinig nederlands literatuur, sorry. Punt 4: kun je een bekende zomaar als hoofdpersoon nemen???? Het klinkt als een heel leuk project waar een boeiend boek van te maken valt. Heel veel succes en ik ben benieuw naar andere reacties! Groetjesss

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, als ik een lettertje verander in de naam kan het volgens mij wel. Of als de achternaam een woord is, kan ik een synoniem gebruiken.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 De beste Nederlandse thriller is nog in wording, die is Astrid X-as op dit moment aan het schrijven, m.b.v. de leden van dit forum. :nod:

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Claudia De vraag luidt 'is geschreven', niet 'wordt geschreven'. En mijn vraag klopt dan nog niet, dus hier de verbeterde versie; Wat vinden de lezers van dit forum de beste Nederlandse thriller die uitgegeven is?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vandaag Daglicht van Marion Pauw uitgelezen en vond het steengoed. Literair ook zeker, of minstens zo literair als menig boek dat onder de noemer literatuur verschijnt. Verder herinner ik me De Eetclub van Saskia Noort als een goede literaire thriller, en Herfstlied van Simone van der Vlugt vond ik ook best sterk.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles van Esther Verhoef/Escober. Meeslepend, nagelbijtend spannend, pageturners met mooie volzinnen die het waard zijn nog eens te lezen. Echt een aanrader ;) . En je idee vind ik echt geweldig, dat moet je zeker gaan uitwerken!!! Succes!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
waarom gebruik je als moordwapen niet een van die kussenslopen met een gedicht erop? Je kunt het moordwapen gewoon onopvallend in het bed laten liggen, naast de andere kussens. 'Een klassiek gestikt slachtoffer' heb ik lange tijd niet gelezen...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is ook een niet te tillen dikke 'KinderKomrij'. Met alle mooie kindergedichten van alle tijden. Ook een (k)canon. Een zoete inhoud en een genadeloos moordwapen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pebbles Verhoef had ik zelf ook in mijn hoofd omdat ze makkelijk te imiteren is; Er zijn twee ik vertellers waarvan altijd één de moordenaar. Tegelijkertijd is de moordenaar niet degene waarnaar ze hint, hoewel daardoor soms weggegeven wordt wie het wél is. Ook gaat het altijd om een vrouw die valt voor een foute man. @Appel De schrijfsters ken ik, de boeken niet allemaal. Dat wordt dus weer lezen. Leuk! @ Assepas Niet overdreven genoeg voor een satire. Het moet er wel dik bovenop liggen, daarom vind ik de canon van Komrij zo'n goede tip van Appel. Als ik daar de dichtbundel 'het kanon van Comrij' van maak, snapt iedereen de knipoog.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ assepas Dan moet ik deze ook lezen. Nee dank je. Ik heb ook al de grootste criticus (met de mooiste naam) gevonden; Arie Storm Ik citeer alleen de kop van één van zijn artikelen over thrillers, de rest is beter voorspelbaar dan een literaire thriller; 'Pulp is het en de pulpigste pulp blijft het.'

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Sekhmet Zoiets, Daarnaast schrijft Arie Storm boeken die vooral bestaan uit kritiek op andere schrijvers die meer verkopen, zoals Kluun en Enquist, bv in zijn boek 'Afgunst'. Zelf verkoopt hij geen drol. Een goed motief om iemand z'n hersens in te slaan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat er altijd denigrerend gedaan wordt over het literaire aspect van thrillers speel ik met het idee om een satirische thriller te schrijven. Het moordwapen is een dichtbundel, dat leek me wel geschikt om het genre te verheffen tot literatuur. Hierbij stuit ik op wat vragen; 1 Moet het een dikke bundel met een hard kaft worden dat men als slagwapen kan gebruiken, of zo'n dun bundeltje dat precies in de luchtpijp past?
Zelf zou ik een dun boekje nemen over bijvoorbeeld een smederij met zware aambeelden waarbij het slachtoffer wonderbaarlijk dood neervalt. Maar als het toch een dichtbundel moet zijn, dan in iedergeval een gedicht over een smid, bijvoorbeeld De smid hamerde op een ijzeren plaat Venijnig loeihard, want hij was kwaad Een man gaf een ijselijke krijs En ging voorgoed op reis Na ferme hamerslag was hij dood Want de ijzeren plaat zat in zijn hoofd In zo'n gedicht kan je gelijk dader en motief op nemen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt natuurlijk ook de canon van Komrij, uit pure frustratie, uit het raam van de tiende verdieping op het hoofd van Harry Hardewind laten vallen. Moet je wel de hard-coverversie nemen. De paperback bestaat uit twee delen. Die zijn niet zwaar genoeg om dodelijk te zijn.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Sekhmet: Dan moet je er wel een elastiek om doen denk ik, anders gaat hij misschien wapperen. @ Myconius: Ik zou de dader er mee laten slaan, het liefst met een dik boek van het slachtoffer zelf. Even flink "met de neus op de feiten drukken" De suggestie van Assepas (#13) vind ik ook een hele goede. Ik begin opeens Sinterklaas een beetje eng te vinden...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Spook Het moet een bestaande herkenbare dichtbundel zijn. @ Sekhmet Ik heb net op het web een tijdje Arie Storm zitten bestuderen en hij is het meest geschikt als moordenaar. Het zou me niets verbazen als hij al eens een moord gepleegd heeft. Het slachtoffer wordt een succesvolle schrijfster waar hij jaloers op is.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@GM: Of zo uit de boekwinkel. Met het papier er nog omheen. Loopt 'ie ook niet het risico per ongeluk iets te lezen. Gevaarlijk hoor, poezie. Je verveelt zo te pletter. Blik op de achterflap. Boem. Dood. ;) En dan hebben we het nog niet eens over sinterklaasrijmpjes.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah. onze enge Harry dropt Komrij op het hoofd van een slechte dichter. Dan moeten wij maar gaan uitkijken, GM en ik. Er komt toch geen tandarts voor in dat boek van je, Myconius?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Grote Maarten Misschien dat hij het slachtoffer eerst een tijdje opsluit in een kelder en haar martelt door voor te lezen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Sekhmet Een tandarts met dichtbundels in de wachtkamer zodat je niet kan wachten totdat hij eindelijk in je gaat boren...mmm

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook al een mooie titel gevonden die ik zo zou kunnen jatten/aanpassen; Het geheim van het vermoorde geneuzel, van Ilja Pfeifer

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He ja, homicidale Harry Hardewind helpt hardwerkende Hollandse humoriste helwaarts, met de luxe editie van de Goddelijke Komedie. Ha, ha,ha :D

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
He ja, homicidale Harry Hardewind helpt hardwerkende Hollandse humoriste helwaarts, met de luxe editie van de Goddelijke Komedie. Ha, ha,ha :D
Dieper kan je niet vallen. :eek: