Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gebruik van (merk)namen in een boek

Ik heb een vraag met betrekking tot gebruik van namen in een boek. Ik kon dit onderwerp nog niet vinden op dit forum. ik heb inmiddels de volgende woorden: Veolia Transport VVV Spar Opel Astra McDonald’s SnowWorld ANWB mitsubishi De Schots (zwembad) Mercedes Volgens mij maken de VVV en automerken niet uit, maar neem liever het zekere voor het onzekere. Mag ik deze namen gewoon plaatsen in het boek, zonder rechten te schenden? gr jascha

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje voor je reactie. Nee, ik ga niet censureren :) Maar mag ik vragen waar je het op baseert dat je namen gewoon mag noemen? Is dat online terug te vinden?
Mijn uitgever zei er niets over. Lijkt me dat als het een probleem was, hij dat wel had gezegd voor hij me wat dingen vroeg te herschrijven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb in mijn boek ook diverse merken gebruikt. Seat Ibiza omdat dat een leuke auto is. Senseo omdat ik dat ook altijd drink. Kan er nog wel een paar noemen. Maar goed feit is dat mijn boek uitgegeven is en dat de uitgever er niets van gezegd heeft. Lijkt me trouwens ook niet makkelijk om overal een andere naam voor te verzinnen. Neem nu de Senseo, Moet je dan in eens het hebben over een Sonsia gemaakt door Duwen Hendrik en Flipjes Electronica. Weet niemand weer wat het is....

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het boek 'De gelukkige huisvrouw' van Heleen van Rooyen zijn merknamen genoemd en hier is veel kritiek op geweest. Er bestaat ook een boek dat heet; 'Ik mis alleen de HEMA', maar voor zover ik weet is dat boek nog steeds in de handel, dus ik denk dat er daar niet zoveel problemen over gemaakt zijn.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een mailtje naar mercedes en de andere bedrijven met een citaatje in het boek is natuurlijk een kleine moeite, vermoedelijk hoor je er nooit meer iets van
Maar het garandeert helemaal niks. Als ze niet antwoorden is dat geen stilzwijgende toestemming. En uitdrukkelijke toestemming krijg je toch nooit. Het advies uit het grote aantal onderwerpen op dit forum met betrekking tot het noemen van bestaande merken en personen is dan ook: wees voorzichtig. Er zijn zelfs rechtszaken gevoerd door mensen/bedrijven die zich in een persoon/onderneming herkenden (terwijl die niet eens dezelfde naam had in een boek).
Juridisch schijnt het zo te zijn dat alles waar je explicitiet niet op reageert, betekent toestemming omdat je er niet tegen in opstand komt. Dat heb ik elf jaar lang mogen meemaken. Dat was dan in een medische juridische procedure maar het gaat om het Nederlandse recht dat af en toe bijzar of bijzonder krom is. Zwijgen is toestaan of accepteren. Ik kan me niet voorstellen dat het in een merken-geval procedure niet anders is. Zolang je maar op papier hebt dat je geadressseerden gevraagd hebt om toestemming zit je helemaal veilig. De geest van de wet mag dan af en toe of vaak nog ergens in de fles zitten maar het grondbeginsel blijft hetzelfde.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een mailtje naar mercedes en de andere bedrijven met een citaatje in het boek is natuurlijk een kleine moeite, vermoedelijk hoor je er nooit meer iets van
Maar het garandeert helemaal niks. Als ze niet antwoorden is dat geen stilzwijgende toestemming. En uitdrukkelijke toestemming krijg je toch nooit. Het advies uit het grote aantal onderwerpen op dit forum met betrekking tot het noemen van bestaande merken en personen is dan ook: wees voorzichtig. Er zijn zelfs rechtszaken gevoerd door mensen/bedrijven die zich in een persoon/onderneming herkenden (terwijl die niet eens dezelfde naam had in een boek).
Juridisch schijnt het zo te zijn dat alles waar je explicitiet niet op reageert, betekent toestemming omdat je er niet tegen in opstand komt. Dat heb ik elf jaar lang mogen meemaken. Dat was dan in een medische juridische procedure maar het gaat om het Nederlandse recht dat af en toe bijzar of bijzonder krom is. Zwijgen is toestaan of accepteren. Ik kan me niet voorstellen dat het in een merken-geval procedure niet anders is. Zolang je maar op papier hebt dat je geadressseerden gevraagd hebt om toestemming zit je helemaal veilig. De geest van de wet mag dan af en toe of vaak nog ergens in de fles zitten maar het grondbeginsel blijft hetzelfde.
Erm nee dat is niet zo. Tenminste, ik weet niks van medisch juridische kwesties, maar ik weet heel zeker dat je vrij bent om te schrijven wat je wilt. Ik verdien mijn brood als journalist. In een nieuwsartikel mag je ook schrijven wat je wilt zo lang je het maar kunt staven. In fictie mag alles zo lang het maar duidelijk is dat het fictie is. Er zijn talloze voorbeelden van. Van William Gibson's Neuromancer tot De Gelukkige Huisvrouw en American Psycho. Niet zo nerveus, mensen. Als jouw HP McDonalds vies vindt, dan is dat gewoon zo.