Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie is de beste schrijver van de wereld?

Bij mij staat Harry Mulisch heel hoog op het lijstje: de beste schrijver van ons land.
Leo Vroman de beste dichter.

Dostojevski en Zola zijn de beste schrijvers van Europa.

Maar wie is de beste schrijver van de wereld?
Volgens jullie?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jij weet er ook de simpelste vragen uit te stellen hé haha :D

Voor mij is Peter Verhelst een heel goede dichter, maar dat is denk ik eerder door zijn stijl. Voor de rest hou ik de lippen hier stil :)

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij is de beste schrijver van de wereld José Luis Peixoto.

Anderen die daar omheen cirkelen zijn Saramago en Lobo Antunes.

Qua dichters vind ik Alejandra Pizarnik de beste en daarnaast Vicente Huidobro.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij zijn dat de gebroeders Grimm, Hans Christian Anderssen en Le Fontaine. De eenvoud van hun schrijven sprak mij als kleuter al aan en inspireert mij nog iedere dag.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eigenlijk heb ik geen beste schrijvers wel beste boeken.
Ik houd erg van het werk van Reve maar niet al zijn boeken zijn even goed..
Vind Gloed van Marai een van de beste boeken ooit. (Ook het toneelstuk was prachtig)
Ben onder de indruk van Boven is het stil van Gerbrand Bakker
en Soms zijn dingen beter als er mensen klappen van Ernest van der Kwast.
Hou van de gedichten Neruda met als favoriet het gedicht Poëzie.
Maar vind ook vele andere dichters goed.
Ben momenteel nogal gecharmeerd van Atze van Wieren.

Bernadet

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij is Philip Roth een van de beste schrijvers.
Lang heb ik mij afgevraagd hoe hij het toch elke keer weer flikt om mij zo te boeien. Vaak zit er een heel boeiend idee achter zijn boeken maar dat is niet alles.
Ken je dat, dat je naar een film kijkt en vergeet dat de acteur aan het acteren is? Dat kunnen alleen de allergrootsten.
Roth schrijft zo soepel en vanzelfsprekend dat ik vergeet dat er een schrijver aan het schrijven is.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt pas bepalen wat de beste schrijver ter wereld is als je van ze allemaal iets hebt gelezen. Dat is mijn vizie althans.
Nee, het is onmogelijk om van alle schrijvers iets te lezen. Ik weet het.
Misschien is heel erg oud worden wel een optie. :lol:

Mogelijk dat de best verkopende schrijver de beste is?
Nou, in elk geval de beste in de markt veroveren. En dus de meeste lezers weten te vinden. Maar hier zullen het niet veel mensen mee eens zijn.

Als ik kijk naar de schrijvers van wie ik 'iets' las en euforisch was, kom ik uit bij Poe en Christie. Om bij weg te zwijmelen. :roll:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rowling, Robert Jordan, Weiss & Hickmann, Zafon staan bovenaan mijn lijst.

Het boek dat me het meest is bij gebleven (vooral de sfeer) is Harry Potter. Hoe vreemd het ook is, maar de manier waarop het geschreven is... Je kunt er je eigen wereld van maken en het was zo geweldig gezellig in die leerlingenkamer.

Jammer van die gruwelijk slechte films. Ach ja, ze zijn niet slecht, maar ze verknoeien mijn beeld wat ik bij de boeken heb.

Dus... Rowling is voor mij de beste schrijfster van de wereld. Ze schrijft geen literatuur, of geweldige volzinnen, maar weet een unieke sfeer te creëren. Dat je je zo goed kunt inleven dat je jezelf er echt kunt wanen. Het entertainmentgehalte is hoog en voor mij het belangrijkste.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De beste schrijver van de hele wereld......., ik zou het niet weten!! Ik kan bijvoorbeeld wel een bepaald boek het "beste boek van de hele wereld" vinden, maar dat betekent niet meteen dat de schrijver ervan de beste schrijver is. Want zijn volgende boek kan bijvoorbeeld een stuk minder goed zijn.
Ik vind het leuk dat er hier mensen zijn die echt 1 bepaalde schrijver hebben die ze bewonderen, die op een voetstuk staat, die hun absolute favoriet is. Soms mis ik dat, dat ik dat niet heb... Misschien komt dat nog.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het moeilijk om deze vraag te beantwoorden.
Want welk argument laat je het zwaarst meetellen als je zoiets moet beoordelen? De sfeer die een boek achterliet? De ongelooflijke rijkheid aan zinnen en woorden? De briljante verhaallijnen? Of juist de misleidende eenvoud van de boeken?
Of een combinatie van dat alles?

Ik kan dan ook niet meteen één persoon noemen.
Roald Dahl is al eerder genoemd, die man was briljant.
George R.R. Martin, de beste fantasyschrijver ooit.
Donna Gillespie, omdat haar boek het meeste indruk op me heeft gemaakt van alle boeken die ik gelezen heb.
Homerus, omdat hij na drieduizend jaar nog altijd vele fans heeft.

Moeilijk hoor!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ooit ergens gelezen dat men eigenlijk twijfelt of al het aan Shakespeare toegeschreven werk ook daadwerkelijk van hem is.

Hoe dan ook, absoluut geweldig.

Richard III
Hamlet
Othello
Much ado about nothing

Zijn voorbeelden van verhalen waar ik diep van onder de indruk ben.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij was een meester van ongekende wijsheid!!!! Nog steeds kun je zijn waarheden toepassen op hedendaagse situaties, en er herkenbaarheid in terugvinden!!!!!!
Die man begreep het leven.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
Ik heb ooit ergens gelezen dat men eigenlijk twijfelt of al het aan Shakespeare toegeschreven werk ook daadwerkelijk van hem is.

Hoe dan ook, absoluut geweldig.

Richard III
Hamlet
Othello
Much ado about nothing

Zijn voorbeelden van verhalen waar ik diep van onder de indruk ben.


Helemaal mee eens, zowel met de eerste opmerking (Anti-Stratfordians noemen als kandidaten o.a. Francis Bacon, Edward de Vere, Earl of Oxford, Christopher Marlowe en zelfs Queen Elizabeth I) als met de tweede en de laatste opmerking. Om het even wie (de ware) 'Shake-Speare' was :P

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dat ben ik natuurlijk :D

Nee natuurlijk niet, voor mij J.K. Rowling en ik ben verslaafd aan de boeken van Thea Beckman. Hoewel ik alweer 21 ben ben ik nog steeds verslaafd aan haar boeken. Jeugdboeken vind ik trouwens ook lekkerder lezen dan die zware literatuur.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Horror lees ik niet en kijk ik niet. Voor mij dus een totaal onbekend genre alhoewel ik vast wel eens films moet hebben gezien die in dat genre horen. Maar als de kettingzagen van stal worden gehaald dan ben ik vertrokken. :wink:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marieke123 wrote:

Nee natuurlijk niet, voor mij J.K. Rowling en ik ben verslaafd aan de boeken van Thea Beckman. Hoewel ik alweer 21 ben ben ik nog steeds verslaafd aan haar boeken. Jeugdboeken vind ik trouwens ook lekkerder lezen dan die zware literatuur.

Zit het toch in de naam;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij blijft het Olaf J. De Landell.
Hoewel ik meerdere "betere" boeken gelezen heb en tientallen klassiekers nog niet gelezen heb, blijft hij mijn favoriet!

Gewoon lieve, jolige boeken, die mij elke keer weer kunnen raken en vooral op weten te beuren als ik het even "niet meer zo positief kan bekijken allemaal".

groetjes carla

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste is moeilijk te zeggen, want je kent niet alle schrijvers.

Mijn favoriet, iemand die zeer beeldend schrijft en een prachtige sfeer weet neer te zetten is Andrei Makine.

Vooral Het Franse testament- Andrei Makine- De Geus- 1996 (Le testament francais- Mercure- 1995)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik natuurlijk! Ik ben zo goed, dat er mensen zijn die delen van mijn verhaaltjes liever jatten, dan om de kostprijs te vragen, bang als ze zijn van het bedrag te schrikken. Toch vinden ze het zo geweldig, dat ze het niet kunnen laten. Indicatie voor het grote schrijverschap; alle groten zijn er met veel struikelen en opstaan gekomen.

Nee, alle gekheid op een stokje. Ik ben erg onzeker over mijn eigen schrijfprestaties en ik laat anderen liever hierover oordelen.

De beste schrijvers; poeh, J.K. Rowling, H.C. Andersen, Tolkien, Roald Dahl, Stephen King, Annie M.G., Schmidt, Godfried Bomans (Eric en het kleine insectenboek), Thea Beckman. Zo even los uit de pols uiteraard, de grote namen. Ik zou even al mijn boeken moeten doornemen om er meer te kunnen noemen.

Oja en natuurlijk zal ik er ook heel veel uit de leeskring halen.... :)

Maar ... wat ik eigenlijk vind; alle redelijke schrijvers zijn goed, dus ook hier op het forum.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anne Rice is 1 van mijn favoriete schrijfster. Roald Dahl vind ik ook heel goed. Als ik tussen deze twee moet kiezen ga ik voor Roals Dahl als beste schrijver van de wereld.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn zoveel goede schrijvers. Sommige publiceren veel boeken, van andere lees je er maar één, omdat er niet meer te vinden zijn. Ik heb eens een boek gelezen van Darian North en ik was helemaal verkocht! Jammer genoeg heb ik nooit weer iets van hem gevonden. Ook Douglas Kennedy kan er wat van, drie van zijn vier boeken heb ik verslonden, het vierde kwam ik niet door.
Soms schrijft iemand een juweeltje waarna er niets zinnigs meer uit zijn/haar pen/pc komt, maar ik denk ook dat het een heel persoonlijk iets is. Bij mij staat bijvoorbeeld niet op de lijst, ik kan het genre gewoon niet waarderen, maar ze kan het vast.