Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niets toe te voegen hebben

Zijn er forumleden die, net als ik, altijd met belangstelling de topics en gedachtewisselingen op dit forum volgen, maar zelf niets toe te voegen hebben aan de discussies? Voel je je dan c.q. ben je dan een voyeur?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me best voorstellen dat iemand veel over de uitgeverswereld en het schrijven wil weten, maar absoluut geen zin heeft om zich in discussies te mengen. Van mij mag je!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of deze vraag thuis hoort in dit topic maar als je altijd mee leest en niets toevoegt komt dat dan, omdat anderen sneller reageren en wat je denkt dan al gezegd is of heb je er geen mening over? Ik lees ook vaak mee in stilte maar als ik nooit zou regeren op een onderwerp zou ik afhaken. Een voyeur......als je er wat van opsteekt is daar niets mis mee. Waarom stel je deze vraag?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel herkenbaar. Ook ik ben een zeer regelmatige lezer van allerlei topics maar reageer zelden. Daar zijn meerdere redenen voor. Soms is hetgeen ik denk of vind al gezegd; soms voel ik me te onervaren om te reageren; soms voel ik niet de noodzaak om te reageren. Het is echter regelmatig zo dat ik iets opsteek van dat wat anderen zeggen, vandaar dat ik blijf lezen! Wat ik wel merk is dat me afvraag hoe het voor anderen is als ik dan zelf iets post. Ben benieuwd!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Regina schrijft: Wat ik wel merk is dat me afvraag hoe het voor anderen is als ik dan zelf iets post. Ik merk dat ik op dit forum beter oplet hoe ik iets schrijf, ik herschrijf het soms wel drie keer. Ik voel dan de kritische blik van de taalpurist op mij gericht en tegelijkertijd is dat ook plezierig omdat ik nu minder slordig ben en de rode correctiepen zelf in de hand houd.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat jij zegt Regina heb ik ook. Bij vlagen post ik meer zoals de laatste tijd, en dan weer weken niets. Ik scan de recente reacties en lees wat me interesseert of waar ik wat aan denk te hebben. Eigenlijk neem ik meer dan dat ik geef, ik kom nooit bij proeflezen en nooit bij het voorsteltopic :rolleyes: En Ludieke ja, ik let ook goed op wat ik schrijf, op een schrijfforum zijn fouten uit den boze. :nod:

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij is dit zeer herkenbaar. Ik lees vrijwel alles op het forum, maar soms heb ik het idee dat ik a.h.w. te laat ben: verschillende meningen hebben de revue reeds gepasseerd en de mijne is ook langs gekomen. Dan heb ik inderdaad weinig toe te voegen. Zojuist heb ik in een ander topic gereageerde op de beginpost terwijl er zich al een gesprek van twee pagina's had ontvouwd. Dat neigt naar mosterd na de maaltijd. Meestal reageer ik dan niet, nu wel, want ik wilde het gewoon graag.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees ook meer dan ik post. Vaak omdat of ik mijn mening niet goed kan verwoorden of omdat het al gezegd is of omdat het dan mosterd is, omdat het 2 pagina's later over iets heel anders gaat en dan heb ik dus geen zn meer om te reageren.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komt trouwens ook voor dat ik geen zin heb om te reageren, maar het gesprek wel interessant of leerzaam vind. Ben ik dan een voyeur? Het zit ook wat in het wezen van een forum dat je kunt meekijken zonder iets toe te voegen. Trouwens, ik voel me geen voyeur. Ik voel me betrokken bij dit forum, ook als ik een periode meer lees dan reageer.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bijna iedere dag op dit forum te vinden, maar post ook niet zo vaak. Soms inderdaad omdat datgene wat ik wilde zeggen al gezegd is of omdat ik van bepaalde zaken geen verstand heb. (Bij gedichten komt het niet verder dan mooi/niet zo mooi :) ) Vind het ook onprettig om iets in te brengen als ik merk dat er een bepaalde spanning is tussen forumleden, want ik weet uit ervaring wat voor misverstanden er kunnen ontstaan met deze manier van communiceren. Verder is het erg leerzaam en leuk om alles hier te volgen, ik voel me ook zeker geen voyeur. ;)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het eigenlijk wel onprettig. Er zijn dus mensen van wie ik niks weet, maar die door grondig meelezen mij bijna net zo goed kennen als de mensen die wel posten en die ik ook ken. Ik vind dat jullie ter compensatie dan maar in ieder geval allemaal mijn boek moeten lezen :P

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Hi, Micha, ja want stel dat ze anders jouw verhaal inpikken. T'is all in the game van het wereldwijde web, lijkt me zo.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MichaM Ik moet eerlijk zeggen dat jouw reacties mij wel intrigeren. Het maakt me nieuwsgierig en probeer me een voorstelling van je te maken maar dat lukt me nog niet zo goed. Ik lees je dus voorlopig nog, wellicht geeft het me op termijn een duidelijker beeld ;) Enne, wat betreft dat boek: wanneer komt dat uit?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen meelezen en niet meer zoveel te zeggen hebben. Tegelijk heb ik ook wel het gevoel dat micha heeft, dat er dus mensen (vaak) meelezen, die ik in het geheel niet ken. Sommige forummers, onder wie ikzelf, vind ik zelf, laten zich best wel zien en ja, dat is dus best raar, om te horen dat er mensen zijn die je misschien lezen of mogelijk zelfs geïntrigeerd zijn door je! (Nou ben ik vast niet zo intrigerend als micha :P) Afijn, ik postte zelf direct al toen ik lid werd, heel veel topics gaan over meningen en dan kun je rustig ook iets zeggen, ook al is het al gezegd. Dan post je gewoon twee zinnen of je citeert iemand die dezelfde mening heeft. Zo weten de lezers/poster ook beter hoeveel mensen een bepaalde mening hebben. En als je bij proeflezen te onzeker bent over je kennis, kun je dat ook aangeven, maar er toch bij zetten wat je indruk is. Mensen die daar iets plaatsen willen graag reacties en ze kunnen zelf wel kijken wat ze daarmee doen.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen die wel lezen, maar niet posten, zouden een toegangsprijs moeten betalen. :!: Voor een boek of een tijdschrijft dat je leest, betaal je immers ook. Van die toegansprijs kunnen mensen die veel posten, dan honorarium uitbetaald krijgen.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef alleen dan commentaar bij proeflezen als ik denk dat het iets toevoegt. Omdat mijn uitleg over de technische kant tekortschiet, kan ik op dat gebied minder betekenen en dat stoort me wel eens. Dat ik wel kan nemen maar weinig geven. Maar niet getreurt, er wordt aan gewerkt middels cursussen, zodat ik hopelijk over een tijdje wel zinvol commentaar kan onderbouwen. Persoonlijk denk ik dat commentaar geven in de rol van lezer ook heel waardevol is en daarom ben ik vooral in die rol aanwezig, de rest komt later.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat mijn uitleg over de technische kant tekortschiet, kan ik op dat gebied minder betekenen en dat stoort me wel eens. Dat ik wel kan nemen maar weinig geven. .
Zo voel ik dat ook weleens. :nod: Maar ik vind het zelf niet zo'n probleem zolang er maar aan gewerkt wordt. Meer dan je best kan je niet doen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij zijn de artiesten, jullie het publiek (dat af en toe applaudisseert of boeh roept).

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf ongeveer een jaar lang 'lurker' geweest. Kwam hier af en toe langs, las van alles, maar durfde nog niet goed te reageren. Op een gegeven moment besloot ik mijn schrijfwerk echt serieus te nemen en kwam ik vaker en begon ik af en toe te reageren. En nu ben ik hier bijna niet meer weg te slaan soms. Lezend en soms reagerend. Niet erg vaak bij proeflezen, maar wel het liefst bij inhoudelijke topics. Ik reageer als ik denk dat ik iets bij kan dragen of als me gewoon iets van het hart moet. En ik weet ook dat er heel veel leden zijn die alleen meelezen. Geen punt lijkt mij: er zijn er genoeg die wel een duit in het zakje doen toch? En wie het forum echt leuk en interessant vindt komt vanzelf over de brug. Edit: ik bedenk net dat als alle leden die in de gebruikerslijst staan actief mee zouden doen het forum niet meer te volgen zou zijn. Ik moet nu al vaak flink bijlezen. Als de hoeveelheid berichtjes zou verviervoudigen of nog erger wordt SOL-en een dagtaak! :unibrow: :eek:

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn tijden dat ik niet echt reageer. Dan hebben andere dingen mijn prioriteit. Maar ik ben echt gaan posten toen mijn eerste boek uitkwam, toen vond ik -inderdaad pas- dat ik wat toe te voegen had, recht van spreken, bedoel ik. Eerder niet. Bedoel je het zo, Chissy?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel grappig, hoor, een topic over mensen die niks posten. Zeker als je bedenkt dat er nu mensen zijn die hier een berichtje achterlaten dat ze nooit een berichtje achterlaten. Waardoor ze nu dus wel een berichtje hebben achtergelaten, waarmee de hele issue direct van de tafel is. Weer een probleem minder. :D

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Guilty as charged - ook ik ben een behoorlijke lurker. Ik hou vrij trouw in de gaten wat er gebeurt op dit forum, maar reageer met mate. Het heeft veel te maken met de hoeveelheid tijd die ik heb (en die is vaak niet groot) en ook wel met de sfeer op het forum. Als er iets aan de hand is - zoals de afgelopen weken weer - dan vergaat mij alle plezier en kom ik weer terug als de rust weer wat is weergekeerd. Maar volgens mij is dit precies hoe het gaat met forums. Je hebt de mensen die meteen als ze binnenkomen als een tierelier gaan posten en met een week of twee weer weg zijn, je hebt de forummers die gestaag hun gewaardeerde bijdrages leveren, je hebt de mensen die heel voorzichtig uit hun schulp kruipen - en je hebt de mensen die wel lezen en bijna nooit reageren. En voor die laatste groep is het forum niet minder waardevol!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil iedereen bedanken die op mijn bericht heeft gereageerd. Ik voelde tot nu toe een aarzeling om op dit forum te posten. Door jullie commentaren heb ik meer inzicht gekregen in wat er allemaal aan ten grondslag zou kunnen liggen. Ik noem een paar punten: - wat ik denk is al gezegd - mosterd na de maaltijd - ik ben onervaren - ik kan de juiste woorden niet vinden - de discussie gaat een ‘spannende’ kant op - ik heb nog geen boek gepubliceerd, dus geen recht van spreken - ik voel mij wel betrokken, maar de noodzaak om te reageren ontbreekt - ik moet nog uit mijn schulp kruipen Er zijn ook leden bij die aangegeven hebben dat iedere bijdrage waardevol is, ook de mijne. Nogmaals, aan jullie allemaal mijn dank. I shall overcome.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen enkel probleem met lurkers, dat is toch gewoon ook de manier waarop dit forum is opgezet? Die ruimte voor niet-reageerders? Lees lekker mee, en geniet van onze beslommeringen, onze overwinningen, en onze frustraties, en als je je erin wilt mengen: hartstikke leuk! en als dat niet zo is: ook prima. :)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms voel ik me te onervaren om te reageren. Wat ik wel merk is dat me afvraag hoe het voor anderen is als ik dan zelf iets post.
Dat is omdat je onzeker bent. Zet de interesse van je af wat andere mensen van je denken, want het zal je controleren.