Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfdag

Hoe ziet bij jullie een echte schrijfdag eruit? Met of zonder pauze, eten, drinken, etc? Om ideeën op te doen, ik wil ook echte schrijfdagen hebben nu ik het weer aankan :) Vandaag is een proefdag, of dit me bevalt. Heb al veel geschreven.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit wel in ween vast ritme en plan een beetje wat ik wil doen. Voor en tijdens ontbijt is dat meestal vrijschrijven en ideeen neerpennen, of een kort verhaal of een schrijfopdracht doen. Dan tot een uur of twaalf huishouden en tuin, eten koken, siesta en dan van zeg maar 3 to 8 achter elkaar schrijven, afgewisseld met nog een uur in de tuin werken, en emails schrijven en fora bezoeken Daarna relaxen, film kijken of lezen tot ik naar bed ga om tussen 23 en 24 uur. Saai hè. oja behalve als er gasten zijn dan schrijf ik niet.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Internet uit en met een laptop op de bank, omdat het scherm kleiner is en ik dan niet zo'n last heb van alle leuke programma's die op mijn desktop staan. Tussen sporten en Brad thuis, dus een uur of vier meestal. Maar dat soort dagen heb ik zelden.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echte schrijfdag, hmm... alleen op Milonga eigenlijk. Normaliter gaat het schrijven tussen alle huiselijke en gezinsbedrijven door.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echte schrijfdag begint ermee dat ik rond een uur of negen achter de pc ga zitten, dan een uur aan het surfen ben, mail beantwoorden, allerlei nutteloze dingen doe om mezelf in een bepaalde sfeer te krijgen, en dan ineens open ik het bestand en begin ik. Mijn ervaring is dat elke uitstap me uit het ritme haalt, dus dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. 's Avonds schrijf ik bijna nooit, behalve als er een deadline meedoet, zoals nu ;-)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sta om zes uur op omdat iedereen dan nog slaapt. Tot 8 uur kan ik dan werken. De rest van de dag is onvoorspelbaar. Helaas.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij is het Leven met mijn laptop. Ik kan niet zeggen: zoveel uur, of op die plaats. De hele dag ben ik aan het denken en opzoeken en noteren en verwerken en schrijven. Ook als ik dat allemaal niet doe, houd ik mijn antennes gespitst of er iets te beleven valt dat ik kan verwerken in mijn schrijven. Ten slotte is er zoveel tekst dat het een manuscript kan zijn. Dat is ook het doel. Maar ik doe er veel plezierschrijven bij, zoals de blogs op Hyves. Dat zijn de vingeroefeningen. Dus ik schrijf altijd, Waus. Nu al weer! ;) P.S. Het eten en drinken hebben hun eigen ritme. Vaak valt dat samen met bepaalde uren op de klok, dat is me wel eens opgevallen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Officieel is vandaag mijn laatste werkdag. De laatste vijf jaar heb ik met plezier interimklussen gedaan. Ik deed daar veel ideeen op die ik dan in de avond in concept verwerkte. Nu loop ik veel naar buiten de natuur in. Ook dan komen de items wel boven. De korte verhalen en columns bundel ik totdat ik er een behoorlijk aantal heb. Ik ben ook met een verhaal bezig. Ik bespeur bij mijzelf dat ik de discipline in acht moet nemen. Voor achten opstaan, ontbijten en dan aan de slag tot het middag uur. In de middag lichaamsbeweging en daarna een paar uur achter de PC. Je hebt wel eens van die dagen dat je niet in een ritme kan komen. Dan laat ik het los en ga wat anders doen. " De zin" komt dan vanzelf weer.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eigenlijk maar weinig echte schrijfdagen :( Maar als ik er een dag voor in kan plannen, dan begin ik rond een uur of negen met een aantal woorden in mijn hoofd dat ik wil halen (maar waar ik eigenlijk overheen wil :P) en dan schrijf ik drie kwartier, waarna ik een kwartiertje surf of iets anders doe. Dat moet ik wel, want anders gaat mijn korte aandachtsspan me er telkens toe verleiden tussendoor te surfen. Zo ga ik dan de hele dag door, tot ik me uitgeput voel of tot het avondeten. Dan ga ik daarna iets ontspannends doen. Maar meestal schrijf ik een paar uur na mijn werk, of tijdens de lunchpauze als ik een deadline heb die ik voor mezelf moet halen. Niet echt ideaal, maar je moet toch ergens geld vandaan halen ;)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfdag. Na het ontbijt om acht uur haal ik mijn laptop tevoorschijn. Ik open mijn mail en Schrijven online. Even de discussies volgen die zich vaak afspelen als ik slaap. Maar dan ga ik echt aan de gang. Ik werk door tot één uur, lunch licht en werk dan door tot zes uur, soms langer. Gemiddeld één dag per week zijn we buitenshuis en komt er later niet veel meer van schrijven terecht. 's Avonds doe ik niets anders als buiten lezen, behalve als de muggen me niet met rust laten. Dan vlucht ik naar boven. Airco aan. Vaak lig ik op mijn bed te denken aan mijn verhaal: hoop op een leuke ingeving. Ja, ik krijg wel een op mijn kop. 'Luc, je zit maar. Doe eens wat meer aan lichaamsbeweging.' Gelijk heeft ze. Maar ik lijd aan het 'Luc-kan-het-niet-laten syndroom'

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echte schrijfdagen ken ik niet (steeds minder) Ik schrijf vooral 's avonds als de kinderen in bed liggen. Ik begin dan zo snel mogelijk (rond 7 uur) en werk door tot ik geen zin meer heb. Soms werk ik maar een uur, soms werk ik de hele avond. Als ik een deadline heb, probeer ik her en der meer uren bij elkaar te sprokkelen en dat lukt dan ook wel. Het nadeel is alleen dat je dan alles gefragmenteerd doet. Dat is met redactie niet altijd erg, maar met schrijven wel.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tot nu toe schrijf ik vooral 's avonds op de bank al de dames naar bed zijn. En in het weekend ook wel, maar dat moet dan tussen het stofzuigen en poetsen door gebeuren. Ik zou het liefst een dag in de week helemaal vrij willen maken voor het schrijven van fictie, maar dat is me tot nu toe niet gelukt. Die dag zou ik dan net zo indelen als mijn werkdagen. Om negen uur met koffie achter de computer op mijn werkkamer. Eerst even mailen, twitteren en SOL-en en dan geconcentreerd werken tot een uur of 12. Lunchen met of zonder kinderen en daarna nog een paar uurtjes door. Het lijkt me ook heerlijk om op zo'n fictieschrijfdag lekker in het park, een stille kroeg of op een rustig terras te gaan schrijven. Maar helaas: dit is mij nog niet gelukt. Misschien deze zomervakantie???

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eigenlijk nooit schrijfdagen. Als ik schrijfdagen inplan, doe ik gewoon echt niets :p. Ik schrijf eigenlijk altijd laat in de avond, zo tussen 21.00 uur en 3.00 uur snachts.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echte schrijfdagen heb ik niet, want ik heb veel andere bezigheden. Mijn twee pubers vragen ook regelmatig om aandacht, dus ik kan pas de pc aanzetten wanneer zij op school zijn. Maar soms plan ik wel een hele dag in om te schrijven. Om half 9 zet ik dan een grote pot koffie, de stekker van de telefoon trek ik eruit, mijn lievelingsmuziek zet ik op en MSN sluit ik af. Op deze dagen kan ik tot 12 uur behoorlijk wat woorden tikken. In de middag lukt het me meestal niet meer om mijn hoofd erbij te houden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echte schrijfdag? Meestal schrijf ik 's avonds na mijn werk, vanaf een uur of half acht. Het ligt eraan hoelang ik me kan concentreren. De ene dag werk ik tot 23.00 en de andere dag maar tot 21.00 uur of korter. Op vrije dagen probeer ik wel te schrijven, maar daar komt meestal weinig van terecht. Heb dan ook andere bezigheden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echte schrijfdag? Meestal schrijf ik 's avonds na mijn werk, vanaf een uur of half acht. Het ligt eraan hoelang ik me kan concentreren. De ene dag werk ik tot 23.00 en de andere dag maar tot 21.00 uur of korter. Op vrije dagen probeer ik wel te schrijven, maar daar komt meestal weinig van terecht. Heb dan ook andere bezigheden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe ziet het eruit? Misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik vroeg me af, hoe ziet het er bij jullie uit? Je dag bedoel ik dan. Heb je een vaste tijd om te schrijven? Hoe combineer je het schrijven met je (sociaal) leven, betrek je dit erbij? Heb je het er wel eens met anderen over en dan op welke manier? Schrijf je met of zonder muziek en heb je een favoriet genre? Waar kom je tot een verhaal, gedicht, songtekst etc.? Bij mij ligt het schrijven al enige tijd stil en dat is mede omdat ik niet durf te gaan schrijven. Nu ben ik benieuwd hoe jullie je leven om het schrijven heen organiseren. Liefs Nimphie
Overgeheveld van gesloten topic. Nimphy, je vraagt hoe wij ons schrijven organiseren, omdat bij jou het schrijven al een poosje stil ligt, mede omdat je niet durft te gaan schrijven. Ik denk dat je dan niet moet zoeken naar een betere manier om je schrijfdagen te organiseren, maar naar een betere manier om met je angst om te gaan. Daar zijn verschillende methodes voor. Een bekende is 'The Artist's Way' van Julia Cameron. Ik heb haar methode doorgewerkt, trouw van begin tot eind, in mijn eentje, in 12 weken, nadat ik meer dan 25 jaar geen gedicht geschreven had. En nu schrijf ik weer. Aanrader!