Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

asci-code

Weet iemand waar ik een lijst kan vinden met de goede asci-code? Als ik alt 155 typ dan krijg ik ø. Maar nu zoek ik een uitroepteken en een vraagteken dat ondersteboven staat. Volgens deze site: www.hekta.nl/info/asci.nl moet ik dan alt 191 en alt 161 gebruiken. Nou maar als dat typ krijg ik: ┐ en ♂ Dit is dus niet wat ik zoek. Wie kan me helpen aan de goede lijst? Of weet iemand hoe ik zo'n uitroepteken en vraagteken ondersteboven krijg? Deze worden namelijk gebruikt in de Spaanse taal.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga via je startmenu naar speciale tekens en zoek het symbool dat je wil gebruiken. Selecteer dat. Rechtsonderin vind je de alt-code. Ik zie dat het alt-0191 is voor het vraagteken. Vergeet die nul niet, die is belangrijk.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat had ik geschreven. Dit wordt in de Spaanse taal gebruikt. Een vragende zin begint met een omgekeerde vraagteken. Hoe gaat het? ¿Que tal?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zowel aan begin van de zin als op het einde? Waar komt die "traditie" vandaan? Ik spreek een beetje frans en alleen met stuk in mijn kraag Italiaans, maar daar heeft men deze omgekeerde tekens niet.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jommeke, ik weet niet precies waarom men die omgekeerd tekens gebruikt. Het zou te maken kunnen hebben met het lezen van de tekst. Je ziet meteen dat het een vragende zin is, dus je kunt geen vergissing maken met de juiste intonatie. Ik zal het toch eens opzoeken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat was toch iets met één of andere Spaanse koning ofzo die dat wou? Ooit hoorde ik het maar dat is al jaren terug. Iets voor een aha-erlebnis... ¡ en ¿ kan je ook gewoon krijgen door op je toetsenbord de rechteralt (Alt Gr staat er bij mij op) in te duwen en dan de normale ? en ! in te drukken.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alt watte? Dat van die koning zou ik vandaag eens opzoeken. Ik ben nu wel nieuwgierig geworden wie zoiets raars verzonnen heeft.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alt Gr. Ik heb hem gevonden op mijn notebook. Op mijn normale pc staat alleen maar Alt. Vandaar dat ik die toets niet kon vinden. Aart, bedankt voor die tip. Dit werkt sneller dan alt 0191. Wat doet deze funktie nog meer? Jeanet, bedankt om me te vertellen waar ik de toets kan vinden. Weer wat geleerd.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die AltGr werkt ook nog als je de cijfers intoetst die recht boven de letters zitten (1 ¡, 2 ², 3 ³, 4 ¤, 5 €, 6 ¼, 7 ½, 8 ¾, 9 ‘, 0 ’) - kom ik zelf ook nog maar net achter hoor. Zelfs bij de toetsen waar - en = op staan krijg je nog wat (¥ en ×).

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
de code voor omgekeerd vraagteken is: ALT+0191 de code voor omgekeerd uitroepteken is: ALT+0161 graag gedaan groetjes Zoë :thumbsup: