Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lettertype en grootte.

hallo iedereen. Ik ben nieuw op dit forum en zit vol met vragen, maar een vraag dringt zich echt wel op boven alle andere: hoe zit het met lettertype's en lettergrootte? De rest zal ik gaandeweg wel leren :D Ik ben op het moment wat gehaast, dus mijn verondschuldigingen als dit al vaak gevraagt is, maar ik heb geen tijd om alles te checken en te zien of dit al gevraagt is. Ik heb snel snel gezocht en niets gevonden, dus ik neem aan dat dit niet het geval is. Anywayz, Ik gebruik platino linotype grootte 12. Ik merk dat ik ongeveer een 29 regels in 1 pagina krijg, maar als ik dan de regels in het boek dat ik lees tel zijn het er over de 40. Ik kan schrijven wat ik wil maar als uiteindelijk blijkt dat mn lettertype/grootte moeten worden veranderd (vooral de grootte dan) zullen mijn pagina's ook flink krimpen, en ik wil toch mikken op een 400 blz. Kan iemand mij hiermee helpen? Ik heb nog nooit iets degelijks geschreven, maar heb het wel al altijd willen doen. Ik ben vaak begonnen aan een verhaal maar ben nooit verder gekomen dan een hoofdstuk of 2, daarna zat ik hopeloos vast. Nu heb ik gemerkt dat het gewoon een kwestie van doorbijten is, en informeren :) ... en eindeloos veel fantasie hebben :D Alvast bedankt, grtz maarten

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb altijd een normale lettergrootte. En een hele gewone letter. Je moet wel ruime kantlijnen hebben en op regelafstand 1.5 of zelfs 2 blijven. Geen illustraties of zo bijvoegen (behalve als je illustrator bent natuurlijk.) Maar er is op internet veel informatie over dit soort dingen. Wat voor elke uitgever anders ligt. De één wil alles per mail en de ander persé niet. En 'Blanco Regel,' die heeft dit ook ergens staan beschreven of niet? Als je iets inlevert gaan ze je eigen lay out toch veranderen in hun huisstijl.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ah zo, nuja, het gaat mij vooral om het verhaal zelf. Lay out mogen ze kiezen zoals ze willen (aangenomen dat het ooit zover komt dat het uit wordt gegeven... of af geraakt). Maar mocht het ooit zover komen zou het jammer zijn dat er pak 50 blz wegvallen omdat ze hun lettertype kleiner zetten...

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat uiteindelijk alleen maar om het aantal woorden. Tel je woorden, dan kun je uiteindelijk makkelijk uitrekenen hoeveel pagina's dat wordt. Je kunt uitgaan van 300-400 woorden per pagina, afhankelijk van het type boek (een kinderboek heeft minder woorden per pagina dan een Stephen King thriller, bijvoorbeeld).

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
probeer binnen de richtlijnen van de typografie te blijven. corpsgrootte: tussen de 8 en de 12 punten regelafstand: corps x 2 of 1,5 lettertype: voor het leesgemak een schreefletter. schreefloos geeft een moderne en strakke uitstraling. palatino is een goede grafische letter. kolombreedte: maak deze niet te breed. anders kunnen je ogen de vorige zin niet meer inhaken waardoor je de volgende zin niet makkelijk oppakt. succes

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha toevallig heb ik gekozen voor palatino :D en ik heb de breedte veranderd naar 1.5... zit goed dus :D