Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

opmaak van de pagina's

Hallo, Mijn boekwerk is zo goed als wel klaar. Ben nu aan het stoeien met de opmaak daarvan met open office 2 omdat ik het anders wil dan de uitgever. Nu zie ik dat sommige woorden en/of alinea's raar worden afgekapt. Soms begint het eerste woord van een zin op de laatste regel en gaat door op de volgende pagina. Ook worden woorden aan het eind van de zin raar afgebroken d.m.v. het koppelteken. Nu ik bestaande boeken er op na sla zie ik dat het vrij normaal is, maar het ziet er toch niet uit??? De uitgever drukt de boeken al jaren op deze wijze . Groetjes Sleepin sun

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zal weer eens om die ordinaire centjes draaien. Je ziet veel rare dingen tegenwoordig. Wat vind je van een apostrof s en het woord dat erbij hoort op de volgende regel. 's morgens. Zo dus! Het was anders in mijn tijd. :-))

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kwestie van instellingen veranderen (orphan/widow controle, afbreken geheel uitzetten, ander language-pack downloaden). Typesetting blijft een vak ;) Welke uitgever laat jou trouwens zelf in OO knutselen?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook worden woorden aan het eind van de zin raar afgebroken d.m.v. het koppelteken. Nu ik bestaande boeken er op na sla zie ik dat het vrij normaal is, maar het ziet er toch niet uit???
Ik vind woordafbreking geen probleem, is inderdaad vrij standaard. Zorgt er ook voor dat de tekst uitgevuld kan worden zonder dat er grote witruimten ontstaan tussen de woorden, wat fijn leest en mooi oogt.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja. Ik koos voor het niet uitvullen van de regels en dat ziet er, ondanks het onbreken van uitgerekte woorden of witte gaten, toch ook niet zo mooi uit. Voortaan toch maar uitvullen, ook als gek afbreken daar het resultaat van is. het oog wil rust op een bladzijde.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je wezen en weduwen aanzet bij de allinea opmaak heb je het probleem niet van eenzame woordjes aan het begin van een nieuwe pagina. Wel lijnt je tekst dan niet netjes uit met de naastliggende pagina. Het is dus een keuze. Ik persoonlijk heb liever geen weduwen en wezen op de pagina. Om woordafbreking aan het einde te voorkomen kun je ook een extra spatie voor dat woord plaatsen zodat het in zijn geheel naar de andere pag doorschuift. Met weduwen en wezen aangeklikt maakt het overigens niet zoveel uit.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Met dat weduwen en wezen krijg ik alleen maar meer witte delen aan de onderkant van de pagina's en nog meer ongelijke stukken tussen de woorden in. Ik zal er nog eens over buigen.Maar de voldoening zal er zijn als ik het boek van letter tot aan de kaft zelf in elkaar heb gezet. :) Sleeping Sun

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk is word en vergelijkbare producten natuurlijk niet 100% geschikt voor dit soort gedoe. Dat gebruiken de vormgevers van een uitgeverij ook niet. Maar de "echte" opmaakpakketten kosten heel wat meer dan Word en zeker meer dan Open Office, helaas...