Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aantal computerpagina´s is hoeveel boekpagina´s?

Hopelijk een niet overbodige vraag, ik kon er in ieder geval niets over vinden, maar wellicht is het zo simpel dat iedereen al weet hoe het werkt.... Hoe kom je erachter wat ongeveer het aantal boekpagina´s (uitgaande van een gemiddelde grootte van het boek) zal zijn aan de hand van het aantal tekstpagina´s in de computer? Ik heb ooit een boekversie in Word gezien, dan krijg je je pagina´s naast elkaar op je scherm. Dat komt aardig in de buurt, maar ik heb het in mijn Word-versie niet. Ik zou wel eens willen weten hoe dik mijn boek zou worden namelijk. Dank alvast voor jullie reactie. Groetjes van Anouk.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anouk, Op het internet staan hier diverse rekenmethodes voor (uiteindelijk is het altijd afhankelijk van het formaat van het boek), maar ik heb van mijn zwager geleerd dat je het aantal a4, pitch twaal regelafstand anderhalf keer 1,3 moet doen om ongeveer op het aantal pagina's uit te komen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn lay-out aangepast op een bladzijde van een boek die ik prettig vond om te lezen. Je hebt dan gelijk het idee dat je een boek schrijft, en niet zomaar een documentje.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank, Shadowling, voor je reactie. Soms, als ik helemaal in dit forum duik, vergeet ik gewoon dat er ook nog iets is als Google enz., maar daar kan ik natuurlijk ook nog van alles vinden. Even niet aan gedacht!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank, Shadowling, voor je reactie. Soms, als ik helemaal in dit forum duik, vergeet ik gewoon dat er ook nog iets is als Google enz., maar daar kan ik natuurlijk ook nog van alles vinden. Even niet aan gedacht!
Ik denk dat je HAK moet bedanken. Ik zei slechts wat ik toepas, het was verder geen advies. :)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een manier om je bestand in een 'boeklay-out' te zetten is door in Word via Bestand naar Pagina-instelling te gaan en daar aan te vinken dat je pagina liggend moet zijn en dat er twee pagina's per vel moeten komen. Op die manier krijg je je tekst op A5-formaat, wat redelijk overeen komt met een gedrukte bladzijde in een boek. Eventueel nog een beetje rommelen met de marges en klaar is kees! Ik vind het zelf ook veel prettiger om direct in zo'n lay-out te schrijven... Ik moet een beetje kunnen zien wat het wordt en hoeveel pagina's het 'in het echt' zouden zijn. Succes ermee!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een manier om je bestand in een 'boeklay-out' te zetten is door in Word via Bestand naar Pagina-instelling te gaan en daar aan te vinken dat je pagina liggend moet zijn en dat er twee pagina's per vel moeten komen. Op die manier krijg je je tekst op A5-formaat, wat redelijk overeen komt met een gedrukte bladzijde in een boek. Eventueel nog een beetje rommelen met de marges en klaar is kees! Ik vind het zelf ook veel prettiger om direct in zo'n lay-out te schrijven... Ik moet een beetje kunnen zien wat het wordt en hoeveel pagina's het 'in het echt' zouden zijn. Succes ermee!
Ja, precies. Ik heb marges van: boven: 2,5 cm, onder: 6,5 cm, links: 2,5 cm, rechts: 6,65 cm, rugmarge 0 cm, positie van rugmarge: links. Ik vind het een erg prettige lay-out om in te werken.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, dat is fijn, ook ik vind het prettig om al in een boekvorm te schrijven, geeft me meer feeling met wat het gaat worden... Dank voor jullie tips!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je HAK moet bedanken. Ik zei slechts wat ik toepas, het was verder geen advies. :)
Je hebt gelijk, Shadowling. Bedankt HAK!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inmiddels al wat dingetjes uitgeprobeerd en je moet inderdaad wat rommelen met marges enz. om het kloppend te maken met wat je uiteindelijk voor ogen hebt. Het is prettig om een reëeler beeld te hebben qua bladzijdes. Helaas krijg ik geen twee pagina´s naast elkaar, dus eigenlijk 2x A5 op je scherm. Ik weet zeker dat dat kan, want ik heb het ooit gedaan, toen was ik alleen nog niet zo bewust met schrijven bezig. Waarschijnlijk zat het in een oude versie van Word. Vreemd dat ik het nu niet kan vinden...enig idee?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anouk, In word ga je naar bestand/paginainstelling. Je kiest dan op het eerste tabblad marges voor de optie 2 pagina per vel en op het tweede tabblad papierformaat voor liggend. Succes!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo HAK. Dat met die opties had ik al geprobeerd, leek me het meest logisch, maar de pagina´s komen niet naast elkaar te staan, ze staan onder elkaar. Dat was dus niet wat ik wilde. Ik heb al van alles geprobeerd, marges veranderen etc. maar ze blijven stug onder elkaar staan. Nou ja, ik zal het eens op mijn laptop proberen, die heeft volgens mij een andere Wordversie.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo HAK. Dat met die opties had ik al geprobeerd, leek me het meest logisch, maar de pagina´s komen niet naast elkaar te staan, ze staan onder elkaar. Dat was dus niet wat ik wilde. Ik heb al van alles geprobeerd, marges veranderen etc. maar ze blijven stug onder elkaar staan. Nou ja, ik zal het eens op mijn laptop proberen, die heeft volgens mij een andere Wordversie.
Op hoeveel % heb je je paginagrootte staan? Welicht te groot (150 of 200%).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anoukplant, Ik zal jou op je wenken bedienen. Dit is een gratis downloadable stramien voor een roman/verhalenbundel dat op onze website staat. http://www.blancoregel.org/Editie2/Varia.html Hiermee heb je gelijk een echt boek. (Althans de 13,5 x 21,5 variant)
Da's wel geinig. Ga ik ook een keer proberen ;) Denk alleen niet dat uitgevers op zo'n versie zitten te wachten, of wel?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Griseo (ook weer een aparte naam). Dank je wel, dat ziet er goed uit en ik ga daar eens even mee spelen. Voor een uitgever zet ik het gewoon weer in een normaal bestand, maar dit is voor mezelf bedoeld. Ik denk dat meerdere mensen dit leuk vinden.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit een keer gewoon een roman uit de kast gepakt en een stukje overgetypt. Toen kwam ik uit op het volgende: als je regelafstand 1,5 gebruikt en lettergrootte 12, is 1 A'4tje ongeveer 1,5 boekpagina.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit een keer gewoon een roman uit de kast gepakt en een stukje overgetypt. Toen kwam ik uit op het volgende: als je regelafstand 1,5 gebruikt en lettergrootte 12, is 1 A'4tje ongeveer 1,5 boekpagina.
Oh, Greetje, dank je wel. Dat is ook een goede tip!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar het heeft toch ook te maken met de marges die je gekozen hebt. Links en rechts ruimte voor aantekeningen, boven en beneden voor bladzijde nummering, print-datum en je naam. Dan vervolgens een regelafstand van 1,5... Ik tel gewoon de woorden, als je dan daarna een willekeurige bladzijde uit een boek neemt en de woorden telt, dan weet je toch hoeveel boekpagina's je hebt. Ik vind het wel erg ingewikkeld worden als je je printout wil laten lijken op een bladzijde uit je boek. Dat maakt toch niet zoveel uit...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het stramien van sergio had mijn manuscript 425 pagina's :eek: Blij dat ze bij de uitgeverij een iets andere bladspiegel aanhouden ;)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En de ene letter van 12 punten is de andere ook weer niet. Dan moet je uitgaan van een Times New Roman als standaard.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marloes, ik vond jouw tip van a5 formaat en 2 pagina's een goeie! :D Met je bericht van hierboven ernaast heb ik het stapje voor stapje toegepast in mijn document (tsja, het is al laat en ik ben niet zo'n computerwonder). Het is me gelukt en ik ben tevreden over hoe het eruit ziet! Schrijft lekker zo. Wel nog twee vraagjes - beetje offtopic en mogelijk staan ze ergens anders op het forum ook, maar goed: - moet de regelafstand van boeken / manuscripten altijd anderhalf zijn? - uitgaande van times new roman, moet de lettergrootte altijd 12 zijn? Over mijn laaste vraag: ik heb hem nu op lettergrootte 10 staan en vind dat eigenlijk wel prettig en mooi. Of zijn hierover geen vaststaande normen?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel nog twee vraagjes - beetje offtopic en mogelijk staan ze ergens anders op het forum ook, maar goed: - moet de regelafstand van boeken / manuscripten altijd anderhalf zijn? - uitgaande van times new roman, moet de lettergrootte altijd 12 zijn? Over mijn laaste vraag: ik heb hem nu op lettergrootte 10 staan en vind dat eigenlijk wel prettig en mooi. Of zijn hierover geen vaststaande normen?
Afieke, dat is meestal wel het geval: Times in lettergrootte 12, maar het beste is om van tevoren te checken hoe de uitgever het het liefste ziet. Meestal staat het op hun site. Zo niet, dan kun je erover bellen, dat wordt zeker gewaardeerd. Er is inderdaad in meerdere onderwerpen over geschreven. Ik vermoed onder kopje 'manuscripten'.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje, anoukplant. Ik heb het inderdaad zien staan op websites van uitgevers. Bij het onderwerp manuscripten ben ik nog nooit geweest, dankje voor de tip!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vaak geven uitgevers aan hoe ze het manuscript willen hebben. Ik heb er wel eens naar gekeken op een aantal websites van uitgevers. Als je graag met lettergrootte 10 werkt, kun je dat toch altijd weer veranderen voordat je het naar een uitgever stuurt? Alles selecteren, lettergrootte veranderen en klaar. Tenzij je een ingewikkelde opmaak hebt, dan ben je iets langer bezig, maar op zich moet het dan nog steeds te doen zijn.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gebruikt niemand opmaakprofielen dan? Ik lees wel vaker dat je eerst alles moet selecteren en dan iets aanpassen... met een opmaakprofiel is dat veel makkelijker.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goedemiddag dames en heren. Zou iemand van jullie mij misschien kunnen helpen met een probleempje dat ik in Word ervaar. Ik heb hier gelezen hoe of pagina instellingen en marges bij te stelen en heb nu mijn Word dan ook ingesteld op liggende pagina's met twee kolommen. maar kan ik in Word ook onder iedere kolom een pagina nummering krijgen en zo ja hoe? groetjes Jowan

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat kan bij mijn weten niet. Het is ook niet handig om op die manier te werken, omdat je nu één pagina met twee kolommen hebt, in plaats van twee pagina's met één kolom. Daar zijn vast nog wel trucjes op te verzinnen met Virtual Basic, maar de bottom line is dat je met een opmaak werkt die geen uitgeverij zal willen accepteren. Ook bij publiceren naar e-books en dergelijke leveren dergelijke afwijkende "trucjes" altijd problemen op. Voor het "gevoel" kun je ook de juiste weergaveoptie van Word kiezen (als een boekje, twee pagina's naast elkaar). Als je gewoon op een pagina typt met een vrij grote letter, en gewone paginanummering eronder, dan kun je later je boek als Brochure afdrukken en heb je precies wat je zoekt. Dubbelzijdig, en alle pagina's op de juiste volgorde. Vergeet niet dat als je boek zal worden uitgegeven, er behoorlijk wat zal moeten worden geschrapt en herschreven. Pas bij de drukproef zie je hoe het er echt uit gaat zien en waar de woorden op de pagina's terecht komen. De drukproef is juist bedoeld om in dat laatste stadium nog aan te geven of er nog dingen gewijzigd moeten worden in de opmaak.