a5 cover formaat
Hallo Allemaal,
Op het moment ben ik van start gegaan met het maken van mijn eigen boek cover. Nu loop ik echter tegen het probleem van de juiste afmetingen aan.
Mijn voorkeur gaat uit naar:
- een boek in A5 formaat
- hardcover
- tekst in zwart/wit
Nu heb ik echter enkele vragen:
1. Wat is de meest gebruikte papiersoort?
Op veel Nederlandse sites zie ik 50 gram staan, maar op Engelstalige sites begint het vaak pas vanaf 90 gram. En hebben zaken als "houtvrij" effect op de dikte van het papier en dus ook effect op de afmetingen van je boek?
2. Hardcover of Paperback?
Een hardcover lijkt mij persoonlijk mooier. Ik ben ervan op de hoogte dat de prijs duurder is dan een paperback. Maar wat gebruiken uitgevers het liefst?
Mijn boek bestaat uit 150 pagina's, is dat voldoende voor een hardcover? Is er een minimaal aantal pagina's voor het gebruiken van een hardcover of paperback of is dat puur persoonlijk?
3. Op het internet zijn er vele sites te vinden die de afmetingen voor je cover uitrekenen. Nu zag ik dat de uitkomsten bij elke site verschillend zijn, ondanks het feit dat ik dezelfde gegevens ingevoerd heb.
voorbeeld sites:
- http://www.pumbo.nl/leercentrum/cover/cover-forma…
- http://www.epubli.co.uk/projects/cover#
4. Het valt me ook op dat er verschillende afmetingen gehanteerd worden voor a5 formaat.
Zo hanteert pumbo.nl bijvoorbeeld 145x210 en epubli.co.uk 148x210. Het scheelt niet veel, maar welk formaat is het meest gebruikelijk en wat zijn de verschillen?
Voor mij is bovenstaande van groot belang. Indien het design namelijk klaar is, word het extreem lastig om deze kwa afmetingen nog aan te passen.
Alvast bedankt voor alle moeite.
groeten
Robin
Er zijn ook dunne
Super, bedankt voor je
Nee, geen idee.
Ik kan hier maar één ding op
Beste Bambino, Misschien is
Bedankt voor alle tips, daar
Ik had de indruk dat je het
Het liefst wil ik natuurlijk
Citaat: Als ik echter naar