Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zonnescherm voor laptop

Naar aanleiding van het lezen van 'Negen schrijfoefeningen om buiten te doen', vroeg ik me af of jullie ook typen buiten. Maakt er iemand gebruik van een zonnescherm voor zijn laptop? En zoja, wat zijn de ervaringen hiermee?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit dit nu buiten te typen :) Met mijn iPad onder een parasol gaat prima. Maar in de volle zon is er te veel reflectie.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit dit nu buiten te typen :) Met mijn iPad onder een parasol gaat prima. Maar in de volle zon is er te veel reflectie.
Welk programma heb jij om op de iPad te schrijven? Of gebruik je gewoon de notebook?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit dit nu buiten te typen :) Met mijn iPad onder een parasol gaat prima. Maar in de volle zon is er te veel reflectie.
Welk programma heb jij om op de iPad te schrijven? Of gebruik je gewoon de notebook?
Meestal gebruik ik Pages.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op mijn overdekte terras is het nog wel te doen met mijn laptop, maar in de zon absoluut niet. Nog afgezien van de hitte! Bestaat er echt zoiets als een zonnescherm voor je laptop? En zo ja, hoe werkt het?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfs in de volle zon is het wel te doen met mijn laptop. Het beeldscherm moet wel op zijn helderst staan, en als ik details wil zien die ik normaal goed kan zien, moet ik af en toe wel goed kijken of inzoomen, maar verder werkt het prima. Toegegeven, onder de parasol is het scherm een stuk fijner om te zien... Maar als ik lekker in de zon zit of lig maakt het me vooral uit dat ik wat kan zien :)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De batterij van mijn laptop gaat een uurtje mee. Parasol en andere impromptu zaken rond mijn laptop, kunnen nog niet verhinderen dat ik niet lekker zit te schrijven buiten. Ik heb het maar opgegeven, ik schrijf wel binnen. Maar corrigeren doe ik altijd op papier - die rode pen, hè! - en dat gaat straks weer lekker mee naar buiten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Déesse-en-France: Er bestaat wel zoiets als een zonnescherm voor laptops. Het vormt een doos (box) rondom het beeldscherm.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De batterij van mijn laptop gaat een uurtje mee. Parasol en andere impromptu zaken rond mijn laptop, kunnen nog niet verhinderen dat ik niet lekker zit te schrijven buiten.
Ik heb een verlengsnoer van 15 meter... Als je je scherm heel helder zet, kost dat meer energie: de batterij is dan dus eerder leeg. Ik hoop dat de bril-beeldschermen ("portable head-mounted display") nu wel een keer doorbreken. Daarmee zouden dit soort problemen opgelost moeten zijn.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ook helpt is een badlaken over je hoofd en het scherm leggen.
Lekker warm!
Ik zei niet dat het comfortabel was ;)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, bedankt voor de verplaatsing. Een panty? Nooit eerder gehoord of gelezen. :D

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoog contrast wil ook wel eens helpen (zwart scherm met witte letters - voor Windows machines): ALT links, SHIFT links en PrtScr

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop dat de bril-beeldschermen ("portable head-mounted display") nu wel een keer doorbreken. Daarmee zouden dit soort problemen opgelost moeten zijn.
Dat lijkt me heel slecht voor je ogen...

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het vanmiddag buiten even geprobeerd met de laptop - want ja, na wat twijfels of dit forum wel iets voor mij is toch maar eens wat oefeningen gaan maken uit Het grote schrijf-doe-boek van Stiller :) - maar die werd op een gegeven moment gevaarlijk warm en in welke stand ik het scherm ook draaide, ik bleef last houden van de reflectie. Een ipad reflecteert veel minder maar die vind ik niet zo prettig om grotere teksten te schrijven, hoewel ik er wel een los bluetooth-toetsenbord bij heb. De ipad vind ik wél weer handig om korte invallen te noteren. Soms gebruik ik daarvoor trouwens zelfs de geluidsrecorder van de iphone. Nog even de vraag of ik type of schrijf: in mijn geval altijd typen! Ik heb al vanaf mijn jeugd een ontzettend slecht handschrift, een soort motoriekprobleempje en ik probeer het schrijven van langere teksten met de hand zoveel mogelijk te vermijden. Uitzonderingen zijn hooguit wat oefeningetjes uit boeken van de schrijfbibliotheek als er echt héél expliciet gevraagd wordt om iets niet te typen.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb het geprobeerd met de laptop en een zonnescherm. Helaas. Maar een ipad? Gaat dat beter? Kan je daar ook een toetsenbord op aansluiten?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een mat scherm, dat scheelt al de helft. Dan, gek genoeg: Met mijn rug naar de zon toe zitten zodat de zon op mijn scherm valt en een pet op met een klep. Kan ik uren mee buiten in de zon zitten. Laptop wil wel eens hard gaan zoemen van de hitte, maar dan leg ik er een koelelement onder uit de vriezer. Ik neem ook een ijsklontje in mijn drinken, hij dus ook ;-)

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb het geprobeerd met de laptop en een zonnescherm. Helaas. Maar een ipad? Gaat dat beter? Kan je daar ook een toetsenbord op aansluiten?
Ik vind een ipad goed hanteerbaar ongeacht de lichtval. En er zijn losse bluetooth toetsenborden verkrijgbaar.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) een heel oud draadje, maar als ITér wilde ik toch mijn suggestie toevoegen. De meest eenvoudige is om een kartonnen doos te nemen, daar een kant uit te knippen en deze over je beelscherm te zetten, dan wel vast te maken. Je kan de doos zelf een kleurtje geven om je crea proces invulling te geven, maar het werkt het beste tegen overhitting / je batterij gaat langer mee en het beeld is haarscherp qua leesbaarheid. Bijvoorbeeld: http://www.toppers-place.com/gadgets_to_make.htm Er is zelf een bedrijf die deze dingen comemrcieel maakt Compushade, maar eerlijk gezegd vind ik 30 dollar voor een kartonnen doos die je bij de appie gratis mee krijgt iets te veel van het goede. Er zijn tegenwoordig ook schermen gemaakt van e-inkt. Die hebben juist licht nodig (hoe meer, hoe beter)en kan je met een usb kabel aansluiten op je pc. Zijn in het begin van dit jaar op de markt gebracht tegen het lage tarief van 700 - 900 euro... en nog vrij klein (13 inch) Maar dan heb je ook wat om buiten te typen :) Ik verwacht evenwel dat deze technologie binnen een paar jaar defacto standaard is voor alle high end laptops.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke tips, maar zelf kan ik er in de praktijk weinig mee. Buiten schrijf ik simpelweg op papier en neem maar op de koop toe dat het op zijn minst dubbel werk is. Ik vind het ook wel iets hebben om af en toe lekker ouderwets te doen. :) Ik ga pas weer buiten tikken als er een goede en betaalbare 'e-ink-laptop' op de markt komt. Het eerste model is er al. Daar ga ik eens van googelen wat de ervaringen zijn. Zo'n ding hoeft ook echt niets anders te kunnen dan tekstverwerken en de boel ergens opslaan, zodat je snel weer op je 'echte' pc of laptop verder kunt als het je buiten te heet, koud of donker wordt. PS: Ik lees nu pas het einde van Darkvalley's post. Dat bedoelde ik dus. Het zou ook verbazend zijn als een echte ICT'er die ontwikkeling er niet bij betrokken had. Maar een eerste prototype is vaak een duur apparaat met kinderziektes. Ik wacht op een betere uitvoering voor maximaal 400 euro of zo...

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve mensen, wáár hebben jullie die zon gezien? Ik heb mijn zonnebril nog niet eens nodig gehad dit jaar, laat staan een zonnescherm :confused: 8)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan moet je snel naar Limburg verhuizen, Mirandala. Zelfs vandaag heb ik een halfuurtje in de zon gezeten. 8)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit het oosten (vlak bij deventer) Het bruine is niet van mijn nek af te krijgen na een dagje in de tuin te hebben gewerkt de afgelopen weken. (Wellicht moet ik andere zeep nemen, maar tot nu toe hou ik het op de zon) :)