Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoofdstuk aan het begin van een pagina

Oké, even een vraagje. Ik werk met Word 2007, en soms durf ik mijn opmaak wel eens veranderen (ander lettertype, marges, etc.) Het probleem is dan altijd dat mijn hoofdstukken ineens halverwege een pagina beginnen en dat alles een beetje wanordelijk is. Is er een optie die ervoor kan zorgen dat een hoofdstuk altijd op een nieuwe pagina start. Mijn hoofdstuktitels hebben een andere opmaak dan de tekst zelf, is er dan één of andere knop waar op staat; nieuwe pagina bij andere opmaak of zoiets?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zorg je ervoor dat de hoofdstukken op een nieuwe pagina beginnen dan? Als je gewoon aan het einde van het vorige hoofdstuk "pagina-einde invoegen" hebt gekozen, dan mag er normaal gezien niets veranderen aan de pagina-indeling als je van opmaak verandert. Tenminste, niet in de oudere versies van Word, maar ik kan me niet voorstellen dat dat in nieuwere versies niet meer werkt?

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oké, bedankt! Ik had niet gedacht dat het zo simpel was. Nu hoef ik ten minste niet meer alle pagina's af te scrollen om alles te schikken :)

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ctrl+enter zorgt ervoor dat je - in Word - de rest van de pagina skipt en pas op de volgende pagina bovenaan weer begint met typen. Die sneltoetsen gebruik ik dan ook altijd als ik een nieuw hoofdstuk in wil voegen. Want dit blijft inderdaad in stand als je met de lettertypes en -grootte gaat klooien.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af in hoeverre de lezers (uitgevers, juryleden) prijs stellen op "nieuw hoofdstuk op nieuwe pagina". Persoonlijk erger ik me er aan, omdat het extra veel papier kost om te printen, vooral als er veel hoofdstukken zijn en ze per stuk niet erg lang zijn.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij kortverhalen doe ik ook geen nieuwe pagina voor een nieuw hoofdstuk, maar bij ms-en wel. De meeste uitgevers willen immers het ms al op papier ontvangen, dus dan is de duidelijkheid van een nieuwe pagina bij een nieuw hoofdstuk enkel prettig voor hen, lijkt mij. Het kost ze niets extra's.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit over de vraag nagedacht om de simpele reden dat ik ook nog nooit iets van meer dan zo'n 15.000 woorden schreef. En bij verhalen van die lengte vind ik grote lappen lege pagina (met Schlimazlnik) alleen maar storend. Nu ik voor het eerst wel aan een langer manuscript begonnen ben (waarschijnlijk zo rond de 70.000 woorden) gaat het anders liggen. Ik denk dat de redenering van Mijre wel klopt. Bovendien vind ik het bij een boek van enige omvang zelf ook fraaier ogen om wél elk hoofdstuk op een nieuwe pagina te beginnen. Ik zal dus die ctrl/enter-combinatie onthouden, want die gebruikte ik tot nu eigenlijk nooit. ;)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het eerlijk gezegd meer moeite kosten om al die sneltoetsen te onthouden dan het gewoon uit het menu te halen ;) Mee eens dat een nieuwe pagina in een kortverhaal storend is. Ik heb er als jurylid eens een punt voor afgetrokken, in combinatie met speciale opmaak, een apart titelblad, en ipv van met pagina-afbreking had de auteur met enters gewerkt, waardoor ik na het aanpassen van het lettertype een document met meer witte bladzijden dan wat anders afdrukte. In een langer verhaal kan het wel voor overzicht zorgen, al vind ik het voor mezelf vaak handiger om voor elk hoofdstuk een apart document aan te maken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees eigenlijk bijna geen kortverhalen dus daar spreek ik me niet over uit. In boeken van een zekere omvang apprecieer ik het dat het hoofdstuk bovenaan de pagina begint. Ik denk dat ik zelfs geen boek ken dat het niet doet. De witruimte aan het einde van het vorige hoofdstuk geeft ook een beter gevoel van afronding, een soort van adempauze voordat je je tanden zet in het volgende hoofdstuk. Paginabreaks heb ik lang gebruikt, maar tegenwoordig definieer ik dat in mijn stijlen zelf. Het voordeel van een stijl is: - Word gebruikt het om je inhoudsopgave op te bouwen (als je kop 1, kop 2, kop 3 gebruikt) - je moet niet liggen prullen bij elke hoofding omdat Word het toch voor je doet (dus je kan geen pagebreak verkeerd plaatsen) - je moet meestal toch het lettertype of de grootte aanpassen van de standaardstijl om bij de rest van het document te horen, dus dan kan je dat beter ook ineens mee opnemen in je stijl. Om een stijl aan te passen in Word 2007 moet je klikken op dat kleine pijltje rechts onder 'stijl wijzigen'. Een screenshot vind je op http://office.microsoft.com/nl-nl/word-help/een-s…. Daarna ga je op de dropdown naast de betrokken stijl staan (bv. kop 2) Dan 'stijl wijzigen' Dan de knop 'opmaak' links onder het venster Dan alinea Dan tabblad tekstdoorloop vinkje zetten bij 'pagina-einde ervoor' Lijkt omslachtig. Tot je eens in de situatie komt dat je hoofdingen niet meer bij elkaar passen of je ze allemaal tegelijkertijd wilt aanpassen... Kan je ook gebruiken voor je bodytekst. Dan heb je ook het voordeel dat het hele document ineens is gewijzigd zodat je niet stuk per stuk moet doen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Paginabreaks heb ik lang gebruikt, maar tegenwoordig definieer ik dat in mijn stijlen zelf.
Wat vindt je uitgever daarvan?