Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cover

Ik weet niet waar ik dit anders moest plaatsen, maar als het fout is verplaats het gerust. Dus waar het eigenlijk echt over gaat. Ik ben al een tijdje bezig met een ontwerper om mijn cover van mijn boek te laten maken. Er zijn nu twee voorbeeldjes ongeveer af, maar wij tweeën twijfelen erover. Daarom zou ik graag jullie mening willen omdat de cover de mensen moet aanspreken en overtuigen om het te kopen. Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen en is dus een historische roman. Ik heb hieronder de link geplaatst dus, wat vinden jullie ervan? Kan het goed dienen als cover? Past het bij het thema? Je kunt op beide covers klikken als je ze wil vergroten. 1:http://img31.imageshack.us/img31/5050/daadenverraadcover.th.jpg 2:http://img689.imageshack.us/img689/9575/daadenverraadcover1.th.jpg Als er tips zijn, zijn die ook altijd welkom. Alvast bedankt, Kevin

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of zoiets: http://www.1001fonts.com/font_preview_ttf.php?font_id=2932&text=Daad+en+Verraadhttp://www.1001fonts.com/font_details.html?font_i… Let er wel op dat als je deze fonts voor commerciële doeleinden wilt gebruikten, dat je er dan meestal voor moet betalen.
Let wel op dat er geen betere manier is om ongemerkt een hele dag te verliezen dan te zoeken naar net die ene perfecte font ;)
Inderdaad! Wel leuk om te kijken wat er allemaal bestaat. :D

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar aanleiding van dit onderwerp ben ik ook maar eens gaan klooien met mijn fotobewerkingsprogramma. Misschien dat dit iets voor je is Kevin? Het is even vlug gedaan hoor, dus de schoonheidsfoutjes e.d. zijn niet weggewerkt. http://www.ricksplace.nl/PSP/BoekKevin.jpg

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar aanleiding van dit onderwerp ben ik ook maar eens gaan klooien met mijn fotobewerkingsprogramma. Misschien dat dit iets voor je is Kevin? Het is even vlug gedaan hoor, dus de schoonheidsfoutjes e.d. zijn niet weggewerkt.
Dit roept bij mij de Tweede Wereldoorlog op, door de twee moderne vlaggen en het lettertype. Een beetje Jack Higgins, eigenlijk. Ik weet dat dit enigszins off topic gaat, maar hoe getrouwd ben je met de titel 'Daad en Verraad'? Ik moet steeds denken aan 30 Rock en de aflevering over de onuitspreekbare filmtitel 'The Rural Juror'. http://youtu.be/8668AcOoEpY 'Daad' en 'verraad' hebben ook niets prikkelends met elkaar. Geen tegenstelling, geen verwantschap... alleen rijmen ze en zien ze er in ieder lettertype van een afstand uit als 'Dood en Verraad'. Omkeren misschien? Verraad en daad Nah, dat klinkt helemaal als Den Haag Vandaag. Of als een ander soort 'daad', van twee mensen die heeeeel veel van elkaar houden ook al kennen ze elkaar nog maar tien minuten. Hoe vaker ik het uitspreek 'Daad en Verraad' 'Daad en Verraad'... het bekt gewoon niet. http://youtu.be/6YDyjOimInA

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Harry, Je hebt gelijk wat die vlaggen betreft, kon zo gauw geen oude en versleten versies vinden. Lettertype is idd niet de beste keuze. Heb er helaas niet zoveel op mijn pc staan. Dit voorbeeld is dan ook maar een proefballonnetje. :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vinden jullie Wraak! een goeie titel?
Ik heb het niet zo op uitroeptekens. Alsof de titel in je gezicht springt en om aandacht vraagt. Wraak is op zich duidelijk, maar kun je ook iets bedenken wat meer lading heeft? Ik vind dat een titel sowieso een vraag op moet roepen en dat hij liefst ook op verschillende manieren is te interpreteren. Het moet, om het samen te vatten, in het beste geval de gehele lading van het verhaal dekken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kleur en gekozen beeld vind ik beter. De manier waarop de titel er als een sticker op is geplakt in felle kleur roept bij mij het beeld op van een jeugd detective roman.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een professionele cover wilt hebben en daar een beetje geld voor over hebt (je boek wordt immers een bestseller), zet dan een opdracht uit op crowdSpring. Voor z'n $300 gaan er verschillende professionals voor je aan de slag, mensen die weten hoe een cover er uit moet zien. Afhankelijk hoe lang je de opdracht laat lopen, heb je na verloop van tijd de keuze uit meerdere inzendingen. Echt de moeite waard.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een professionele cover wilt hebben en daar een beetje geld voor over hebt (je boek wordt immers een bestseller), zet dan een opdracht uit op crowdSpring. Voor z'n $300 gaan er verschillende professionals voor je aan de slag, mensen die weten hoe een cover er uit moet zien. Afhankelijk hoe lang je de opdracht laat lopen, heb je na verloop van tijd de keuze uit meerdere inzendingen. Echt de moeite waard.
Nee, je boek in eigen beheer wordt zeker geen bestseller. En als je driehonderd euro in een cover investeert, bovenop de kosten van het drukken, dan maak je je financiële verlies op dit boek alleen maar groter. Dt is een feit: de kans dat een eigen beheer uitgave een succes wordt buiten de eigen kring van vrienden en familie, is kleiner dan het winnen van de staatsloterij. Zie een eigen beheer boek als een leuk hobby project. Maar net zoals een Airfix modelbouw vliegtuigje zal het nooit van de grond komen. Verspil er dan dus ook niet meer geld aan in de hoop het "terug te verdienen".

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is ook mijn bedoeling om de kosten zo laag mogelijk te houden. Maat harryhol, vind je de cover ook passen voor een historische roman?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is ook mijn bedoeling om de kosten zo laag mogelijk te houden. Maat harryhol, vind je de cover ook passen voor een historische roman?
Zoals ik zei, het gekozen beeld en de kleur ervan vind ik wel ok zo. Het lettertype is ook een hele verbetering. Ik ben niet stuk van de nieuwe titel. 'Verloren tijd' roept bij mij niet zo veel op. Ik zou er in de boekwinkel niet bij blijven hangen in elk geval. Heb je niet ergens in je verhaal een mooie zin of een relevant beeld dat geschikt is als titel? Wat is de essentie van je verhaal, in een zin? In een woord? Kun je daar niet op doorborduren voor een titel? Je mag daarbij best specifiekere woorden gebruiken, die iets zeggen over waar het over gaat. Zoals 'Het verraad van Foix' of zoiets. Juist een historische roman gaat over specifieke personen in een specifieke tijd op een specifieke plaats. De reden dat iemand zoiets wil lezen is omdat hij meer over die plaats en tijd wil weten. Dan moet je met de titel al duidelijk maken waar de reis naartoe gaat.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De foto spreekt mij erg aan; zou voor fantasy ook wel kunnen maar zeker in combinatie met de heldere kleuren doet het mij het meest aan een historische roman denken. Leuk effect ook, dat visueel splitsen van "verloren" en "tijd". De titel is goed leesbaar en ik vind hem persoonlijk professioneler klinken dan de vorige. Enige zeikpuntje, kwestie van smaak: de titel snijdt nu wel erg door het beeld van de ruine. Omdat die ruine toch het (enige) beeld op de cover is, zou ik nog iets met de positie ervan proberen te schuiven.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je boek bestaat meestal niet alleen uit een cover. Zowel de rug als de achterkant spelen een belangrijke rol bij je ontwerp. Als je specifiek een foto van een echt object hebt gekozen dan kun je op de achterkant niet ineens over gaan op alleen kleur of grafische elementen. Dat zou een stijlbreuk zijn. Dus de foto zou groot genoeg moeten zijn om ook een stuk van de achterkant mee te pakken. Ook bevat de achterkant de synopsis van je verhaal vergezeld van een of twee catchy one-liners. Bij veel jeugdboeken zie je vaak dat de achterkant net zo leuk is als de voorkant. Een kritisch puntje die je niet onaardig moet opvatten; als het een historisch verhaal betreft is het een beginnersfout om dat te benadrukken met het lettertype. Niet doen. Gebruik dan eerder stijlelement om dat duidelijk te maken. De titel moet je grijpen en de rest moet je interesse wekken. Ik denk dat het goed is, zoals Harryhol al aandroeg, om voor jezelf duidelijk te hebben wat de ware inhoud van je boek is. Discussieer op dit forum er nog even goed over door. Het schrijven van de tekst van de achterkant van jou boek kan helpen bij bedenken van je titel. Deze tekst moet de beknopte versie van jou verhaal zijn en misschien vloeit daar dan jou boektitel uit voort. Doe nog een paar voorstellen van die tekst en je titel op dit forum. Kom jij vervolgens tot een besluit voor titel en tekst dan help ik je met die cover.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, ik zal hier straks de tekst voor op de achterkant plaatsen, dan kunnen jullie inderdaad misschien helpen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, ik zal hier straks de tekst voor op de achterkant plaatsen, dan kunnen jullie inderdaad misschien helpen.
Ik zal proberen te helpen met de titel, als je wilt, op basis van de achterkant. Misschien dat een verkeerde suggestie van mij jou helpt om een betere titel te bedenken ;)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier is het, vinden jullie het goed als tekst voor de achterkant? Raak je erdoor geboeid? Moeten jullie meer informatie hebben voor een titel?
Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen tijdens de honderdjarige oorlog. Charles Dupoint, zoon van de heer van Foix, zwerft al enkele jaren rond. De laatste tijd hij wordt steeds achtervolgd door Engelse ruiters. Op een dag heeft hij er genoeg van en wil hij er een einde aan maken. Hij besluit om naar de Franse koning te gaan en te onderhandelen: Hij zou in dienst treden in ruil voor bescherming. Onderweg wordt hij nog eens achtervolgd en de Engelsen vertellen hem dat de burcht van zijn vader volledig verwoest was. Eens daar aangekomen bleek dat de Engelsen gelijk hadden. De burcht was verwoest, er was niemand meer... Of toch? Zouden er toch nog overlevenden zijn waarmee hij de rondreis van de Engelsen door Foix kan stoppen?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier is het, vinden jullie het goed als tekst voor de achterkant? Raak je erdoor geboeid? Moeten jullie meer informatie hebben voor een titel?
Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen tijdens de honderdjarige oorlog. Charles Dupoint, zoon van de heer van Foix, zwerft al enkele jaren rond. De laatste tijd hij wordt steeds achtervolgd door Engelse ruiters. Op een dag heeft hij er genoeg van en wil hij er een einde aan maken. Hij besluit om naar de Franse koning te gaan en te onderhandelen: Hij zou in dienst treden in ruil voor bescherming. Onderweg wordt hij nog eens achtervolgd en de Engelsen vertellen hem dat de burcht van zijn vader volledig verwoest was. Eens daar aangekomen bleek dat de Engelsen gelijk hadden. De burcht was verwoest, er was niemand meer... Of toch? Zouden er toch nog overlevenden zijn waarmee hij de rondreis van de Engelsen door Foix kan stoppen?
Niet beginnen met : het verhaal speelt zich af, we weten dat het een verhaal betreft. Ik zou beginnen met Charles Dupoint, dat is denk ik de hoofdpersoon van het hele verhaal. Het detail van de honderdjarige oorlog moet je nog wel ergens in een andere zin verwerken. Charles wil er een eind aan maken, maar het is niet helemaal duidelijk waaraan. Hij heeft bescherming aangevraagd waartegen? Het laatste stukje wekte mijn aandacht. Daar wordt een interessante vraag opgeworpen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Pietjepuck ook al zegt: niet beginnen met "het verhaal...", want dat is heel afstandelijk. Je doorbreekt ook de inleving in het verhaal (ook al is het een flaptekst) omdat er een soort van verteller aanwezig lijkt te zijn. Ik snap niet waarom Engelse ruiters hem achtervolgen. Dat zou ik uitleggen als ik jou was. Verder - en dat is het irritantste aan dit stuk - wissel je van tijd (van tt naar vt). Dat is heel raar en het klopt ook niet. Een voorbeeld van hoe ik het zou doen. Het is snel geschreven en echt niet perfect, maar dan heb je een voorbeeld van hoe het ook kan.
Charles Dupoint zwerft al jaren door een door de honderdjarige oorlog geteisterd Frankrijk als hij op een dag merkt dat hij wordt achtervolgt door Engelse ruiters. Hij is bang dat de Engelsen hem willen vermoorden omdat hij de zoon van de heer van Foix - een hoge Franse edelman - is en besluit zich aan te melden voor het Franse leger in ruil voor bescherming. Onderweg naar de koning komt hij zijn achtervolgers tegen. Zij vertellen hem dat de burcht van zijn vader verwoest is (dat zij de burcht van zijn vader verwoest hebben?). Charles gelooft hen niet, maar als hij thuis arriveert, blijkt dat ze gelijk hadden. Van de burcht rest niet meer dan een ruïne en in de wijde omtrek is geen levend wezen te bekennen. Kan hij zonder hulp de opmars van de Engelse troepen (door Foix) op tijd stoppen?
Bedenk goed wat je wil zeggen in je flaptekst. Is het van belang dat hij rondzwerft door Frankrijk, dat hij achtervolgt wordt en dat hij zich wil aanmelden voor het leger? Overigens lijkt het verhaal een horrorwending te nemen door het "of toch?". Probeer daar een alternatief voor te verzinnen, of laat het gedeelte "er is niemand meer" weg. Kijk uit met herhalingen en probeer niet te mooi te schrijven (denk aan: "eens daar"). Waarom plaats je de tekst niet even in Proeflezen? Dit is eigenlijk niet echt de plek om commentaar te geven op een (achterflap)tekst. Ik neem aan dat het plaatje dat je op je kaft wil gebruiken de (verwoeste) burcht is? Dat is mooi. Als titel zou je Heer van Foix kunnen kiezen (ik neem aan dat dat Charles' titel wordt als zijn vader dood is; anders kan dit ook als zijn vader toch nog blijkt te leven), maar dat klinkt wel erg fantasy. Succes ermee!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Frankrijk, de veertiende eeuw. De honderdjarige oorlog verscheurt het land. Engelse ruiters achtervolgen Charles Dupoint, zoon van een hoge edelman. Zijn thuis is verwoest, zijn vader gedood. Kan Dupoit zijn koning op tijd waarschuwen voor de opmars van de Engelste troepen? Kan hij de vernietiging van Foix voorkomen? De vijand marcheert immer door en een confrontatie met de moordenaars van zijn vader kan niet uitblijven...

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Scarlet, ik zal het stukje bij proeflezen plaatsen. Ik ga eerst nog andere reacties afwachten en dan zal ik mijn oordeel vellen ivm de titel. De burcht op de cover is inderdaad de verwoeste burcht. @Harryhol: Dat is eigenlijk niet echt mijn verhaallijn, misschien een idee voor een volgend verhaal. Maar uiteindelijk blijkt zijn vader wel nog te leven. Hij wordt inderdaad heer van Foix.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Scarlet, ik zal het stukje bij proeflezen plaatsen. Ik ga eerst nog andere reacties afwachten en dan zal ik mijn oordeel vellen ivm de titel. De burcht op de cover is inderdaad de verwoeste burcht. @Harryhol: Dat is eigenlijk niet echt mijn verhaallijn, misschien een idee voor een volgend verhaal. Maar uiteindelijk blijkt zijn vader wel nog te leven. Hij wordt inderdaad heer van Foix.
Ik stem dan in elk geval ook voor de titel 'Heer van Foix'. :) Maar zie je wel wat ik met je blurb gedaan heb? Gebruik de directe vorm, schets snel een beeld van de situatie en zorg dat de lezer met voldoende vragen achterblijft om het verhaal te willen lezen. Je moet in de achterkanttekst in elk geval aangeven wat het hoofdconflict is.