Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoofdstuknamen en titel

ik zit met een vraag/probleem. ben bezig met een boek maar heb nog geen echte titel. dat is op zich niet zo erg dat komt wel maar de hoofdstukken... nu doe ik gewoon nummeren maar ik vind dat elk hoofdstuk ook weer een naam moet. hoe doen jullie dit, haal je het uit het verhaal of verzin je het gewoon want het moet wel kloppen. omschrijving van het boek: verhalenbundel over karpervissen, de rode draad is mijn zoon die opgroeit en met paps veel vist.... de verhaallijn begint bij zijn 2e levensjaar en hij is nu bijna 16!! graag reaktie DANK

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een naam bij een hoofdstuk vind ik ook mooi. Is het een idee om je naam v. je zoon er telkens boven te zetten + leeftijd? Bv.: Jantje, twee jaar, enz. enz. dan: verdere hoofdstukken later: Jan, zestien jaar?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als schrijver heb ik hier niet zoveel ervaring mee, maar als lezer zou ik het heel fijn vinden als elk hoofdstuk een naam heeft, omdat ik zo makkelijker kan bijhouden waar het boek (eigenlijk) over gaat.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef hoofdstukken nooit een naam. Als lezer geef ik daar ook niets om. Wel is het zo dat jonge kinderen dit wel belangrijk vinden.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou kijken wat in het genre gebruikelijk is en hoe een uitgever het aanpakt.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef hoofdstukken nooit een naam. Als lezer geef ik daar ook niets om. Wel is het zo dat jonge kinderen dit wel belangrijk vinden.
Dan ben ik dus een jong kind. ;) Als ik geen namen bij een hoofdstuk in mijn boek zou zetten, dan weet de (volwassen) lezer niet waar het over gaat. Met acht hoofdpersonen moet je wel, kinderboek of niet.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je wel moet zoals je zegt, dan zou ik gaan voor een kernwoord dat de lading dekt, maar toch niet te veel weggeeft. Acht hoofdpersonen lijkt me ook wat veel. Kun je er niet een paar samenvoegen, dat maakt het boek voor de lezer veel aangenamer. Of moet het allemaal naar waarheid kloppen?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook gewoon op het einde van het hoofdstuk de titel verzinnen :) Ik gebruik meestal korte woorden die niet omschrijven wat er in gebeurt, maar die wel de spanning aangeven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De titel van het boek kun je het beste verzinnen als het af is. Het komt ook vaak voor dat de uitgever vervolgens een beter idee heeft voor de titel. Als je de hoofdstukken titels wilt geven is dat ook iets voor achteraf. Dan kun je namelijk het hele boek overzien en zo hoofdstuktitels bedenken die in het geheel passen. Ook goed om te weten: niets wat je doet tijdens het schrijven ligt vast. Je kunt gewoon wat tijdelijke titels boven je hoofdstukken plakken zodat je er nu niet te veel mee bezig bent. Hoofdstuktitels zijn typisch iets om je pas bij het herschrijven mee bezig te houden.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je wel moet zoals je zegt, dan zou ik gaan voor een kernwoord dat de lading dekt, maar toch niet te veel weggeeft. Acht hoofdpersonen lijkt me ook wat veel. Kun je er niet een paar samenvoegen, dat maakt het boek voor de lezer veel aangenamer. Of moet het allemaal naar waarheid kloppen?
In mijn tweede boek geef ik kernwoorden bij hun namen. Want sommige lezers/essen (lang niet iedereen dus ;)), die mijn eerste boek lazen, hadden in het begin wel wat moeite met acht personages, maar als ze doorlazen dan werd het duidelijk, zeiden ze. Dit keer doe ik het dus zo, om verwarring te voorkomen bij lezers/essen.