Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opmaak, letter etc..

wat is een gangbare lettergrootte en lettertype voor een leesboek? het boek wordt A5 formaat of 16x23 met zo'n 240 pagina's met korte verhalen wat is aan te raden? bij websites wordt er altijd de nadruk gelegd op het gebruik van een leesbare letter. dat lijkt me in boeken nog belangrijker Arial 11 of wat is gangbaar?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben het helemaal met Marlies eens. Zelf schrijf ik ook in Palatino Linotype. Heb het ook zo aangeleverd aan de uitgever. De keuze voor deze letter heeft in ieder geval niet 'tegengewerkt'. ;-)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn script (op papier) bestaat nu nog uit paletino linotype (schreefletter) 12 pt. en vind dit type mooier dan times new roman, en het leest nog makkelijker vind ik. Vraag me af of dit voor de uitgever geschikt is? Voor websites is arial het meest geschikt omdat dat vanaf elke pc leesbaar is.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Chyanna: wat bedoel je met 'vraag me af of dit voor de uitgever geschikt is?' Ik heb mijn ms. in Palatino naar een uitgever gestuurd, en mijn boek wordt uitgegeven. Dus het heeft in ieder geval geen negatieve bijsmaak, lijkt mij ;-)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tenzij een uitgeverij duidelijk om een specifieke opmaak vraagt maakt het in principe niet uit in welk lettertype je manuscript staat, zolang het maar gemakkelijk leest.
    Mijn persoonlijke tips:
  • gebruik een Serif font
  • lettergrootte 10-12
  • interlinie van 1.5
  • brede marges (voor notities)
  • tekst links uitlijnen (of opvullen, maar pas hiermee op)
  • zet woordafbreking uit

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was aan het rondneuzen op het forum toen ik dit topic tegen kwam. Als ik mijn roman schrijf (typen) gebruik ik Verdana 10 pnt. Een prima letertype, wat mij betreft, om vanaf je scherm te lezen. Als ik de tekst afdruk dan doe ik dat met: Batang 11 pnt. en Bold (vet dus). Dit is een schreef lettertype dat ik zeer prettig vind om te lezen. Het font Batang wordt geleverd bij office 2007.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een boek geschreven dat ik wil publiceren bij een "doe het zelf" uitgever. Ik gebruik tot dusver Garamond 12 op A4-formaat. Voor citaten, voetnoten en de literatuurlijst gebruik ik 10 punts letters. Wat moet ik nu doen als ik een "echt" boek maak? De meeste vergelijkbare boeken die ik in de kast heb staan (dissertaties) zijn kleiner, 16 x 24 cm. Maar weer groter dan A5 (15 x 21 cm). Voor het nalezen maak ik meestal afdrukken van 2 pagina's op één vel A4. Dan worden de letters gereduceerd tot 70% van de grootte (gedeeld door een factor wortel twee = 0,7071). Dat ziet er wel uit als een "echt" boek. Dan kom ik dus op 8,4 punts voor de grotere letter en 7 punts voor de kleinere. Wat is wijsheid? De leesbaarheid moet aanvaardbaar blijven, maar ik wil ook een redelijke hoeveelheid tekst per bladzijde hebben, om het boek niet te dik te maken, en om de lezer niet om de haverklap te laten omslaan.