4 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Minor creatief schrijven

Hoi allemaal!

Ik was weer eens aan het rondneuzen op het forum en zag tot mijn grote verbazing dat hier nog geen topic over was, terwijl ik denk dat veel mensen hier iets aan hebben. Vandaar dat ik dit topic aanmaak.

Ik heb het afgelopen halfjaar de minor 'creatief schrijven' aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek gevolgd, waarin je in twintig weken heel veel leert over het schrijven van een boek en je over eigen schrijverschap. Ik heb hier zelf heel veel aan gehad en ben nu zelfs opzoek naar een uitgever voor het manuscript dat ik tijdens deze minor geschreven heb! :D

De minor begint in september en in februari, en alle HBO studenten zijn welkom (zelf studeer ik bijvoorbeeld HBO-verpleegkunde).

Hij duurt twintig weken en aan het einde van deze twintig weken is het de bedoeling dat je je eigen boek geschreven hebt en deze gedrukt in handen kan houden!

De minor begint met twee weken bootcamp, waarin je colleges krijgt over alles omtrent schrijven, gastcolleges krijgt van auteurs en natuurlijk ook werkcolleges waar je zelf aan het schrijven slaat. Tijdens de minor schrijf je een eerste versie in zes weken, daarna heb je nogmaals zes weken om hem te herschrijven en daarna heb je nog zes weken voor de eindredactie, opmaak en dergelijke. Je hebt een begeleidend docent waarmee je je boekidee bespreekt, die al je versies lees en hierop feedback geeft en die ook altijd klaarstaat om te helpen. Daarnaast heb je een co-redacteur, dit is een student waaraan je gekoppeld wordt en jullie zijn elkaars redacteur gedurende de hele minor. Ook heb je een spiegelgroep, dit is een groep van ongeveer acht studenten en je begeleidend docent, die elke week bijeenkomt en waar iedereen feedback geeft over elkaars teksten.

Aan het einde van de minor wordt een boekenmarkt gehouden, waar je je eigen standje hebt en elkaars boeken kunt inkijken en je natuurlijk feestelijk je certificaat ontvangt.

Via deze link kun je alles vinden over de minor: https://fontys.nl/Studeren/Minoren/Creatief-schrijven-1.htm

Ik hoop dat mensen hier iets aan hebben! Als je meer wil weten vraag maar raak, of als je zelf je ervaringen wil delen zou dat ook heel fijn zijn!