Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Workshop Paul Sebes

Is er nog iemand vanavond 22 jan 2009 naar de 'workshop' van Paul Sebes, in Midddelburg? Ik heb er over gedacht, maar ik heb ook hier in Middelburg een andere vergadering. Als ik daar niet naartoe gemoeten had, dan was ik toch waarschijnlijk niet gegaan. ik heb zijn boek 'Bestseller' gelezen en ik vond er nou niet zo heel veel nieuws in. Bovendien ben ik nu bezig in een ander genre (essay), waarvan ik niet denk dat hij er wat mee kan.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga alvast niet hihi. Wat kost zoiets nu eigenlijk? Zijn boek ga ik zeker nog een keer lezen, maar dan wel van de bib. Ik kan me niet voorstellen dat ik zijn boek meer dan een keer doorneem. Als ik deze zomer in Nederland kom ga ik vele schrijfboeken uit de bib halen. Ik vind ze allemaal heerlijk motiverend werken. Ik heb er hier enkele waar ik regelmatig naar terugpak om zo maar een hoofdstuk voor de zoveelste maal te lezen.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij presenteerde vandaag zijn boek op de Boekenvakbeurs in Utrecht. Ik moest na hem presenteren. Laat ik het zo zeggen; ik was niet onder de indruk.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Drie 'lauwe' reacties op het Sebesgebeuren. Hoe kan dat? Ik dacht dat hij juist heel dynamisch, positief en actief in de markt stond? Waarom lopen mensen hem voorbij? Hebben ze betere perspectieven? Wat is er niet goed aan Bestseller? (De titel niet, in elk geval :) ). Ik verbaas me eerlijk gezegd een beetje. Als hij bij ons in de stad kwam, zou ik het fenomeen op zijn minst live willen ... eh ... bewonderen zal ik niet zeggen, maar toch wel meemaken.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet ik dit berichtje even aanpassen. ge-edit: Misschien vinden velen hem niet bijzonder goed?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij presenteerde vandaag zijn boek op de Boekenvakbeurs in Utrecht. Ik moest na hem presenteren. Laat ik het zo zeggen; ik was niet onder de indruk.
Dus hij speelt tegenwoordig in het voorprogramma van Rapid? :D Jij bent ook overal, Rapid! :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij komt zondag 25-1-09 dacht ik bij Scheltema in Amsterdam, voor een soortement van workshop (boekpromotie?).

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze discussie had ik aangezwengeld onder de topic literair agent. Daar had ik al gemeld dat ik zou gaan en dat heb ik ook gedaan. Vond het toch een leuke workshop. Hij is een aardige vent. Wel heel commercieel. Niet verkeerd voor een Agent, volgens mij. Het was niet heel druk. Vooral voor diegene die met een manuscript bezig zijn, is het leuk om er naar toe te gaan. Hij vraagt echt of je schrijft en zo ja, wat. Of je al wat naar een uitgever gestuurd hebt, etc. Je kunt hem dan vertellen waar je mee bezig bent, jezelf voorstellen en je komt iets meer te weten over hoe het werkt in de uitgeverij. Het meest opmerkelijke vond ik dat hij op de vraag: 'Wie schrijven het meest, mannen of vrouwen?', antwoordde: 'Meer vrouwen schrijven, maar mannen worden vaker uitgegeven.' Vooral voor echte bekende auteurs doet hij goed werk. Zij verdienen veel geld aan de extra klussen die hij voor ze regeld. Heeft natuurlijk veel heel goede schrijvers onder zijn clientele. Je komt er bij hem dan ook niet zomaar tussen. Ik heb inmiddels wel besloten dat ik een leesverslag bij hem ga vragen. Ik vind het schrijven heel leuk maar wil uiteindelijk toch graag gepubliceerd worden. Als blijkt dat ik daartoe onvoldoende talent heb, ga ik daar geen jaren van mijn leven instoppen. Ik ben best bereid om door te zetten en dat zal ik ook zeker doen. Op een bepaald punt houdt het dan wel op. Dat punt is nog lang niet bereikt, maar het is wel iets wat ik in de gaten zal houden.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie net dat hij volgende week woensdag in Groningen is. Als ik die avond kan, ga ik er wel even heen. Gewoon om het gevoel te hebben dat ik serieus aan het schrijven ben en daar hoort zo'n avond dan wel bij. Ik ben nog niet met een manuscript bezig, maar wel met de voorbereidingen. Een agent heb ik dus nog niet nodig, maar ik ben wel benieuwd naar zijn verhaal na alle meningen op dit forum. Als ik ga, laat ik nog wel even weten hoe het was!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jeanne. Er was gisteravond een mevrouw die uit Groningen kwam. Zij was hier met vakantie. Ik hoorde Sebes tegen haar zeggen dat er in Groningen een verhalenwedstijd loopt. Hij zit in de jury. Hij stelde haar voor hier aan mee te doen. Als je gaat kun je het nog vragen aan hem. Misschien weet je al welke wedstijd hij bedoelde.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inmiddels wel besloten dat ik een leesverslag bij hem ga vragen. Ik vind het schrijven heel leuk maar wil uiteindelijk toch graag gepubliceerd worden. Als blijkt dat ik daartoe onvoldoende talent heb, ga ik daar geen jaren van mijn leven instoppen. Ik ben best bereid om door te zetten en dat zal ik ook zeker doen. Op een bepaald punt houdt het dan wel op. Dat punt is nog lang niet bereikt, maar het is wel iets wat ik in de gaten zal houden.
Je hoopt natuurlijk dat hij dan zegt: 'Dit is al een heel eind geweldig. Nu nog even dit en dat en je hebt een publicabel boek.' Dan heb je je gewenste antwoord. Maar wat nu als hij (of ik denk niet dat hij dat is, maar een van zijn kompanen zal het zijn) zegt: 'Sorry mevrouw, maar u bent er voorlopig nog niet klaar voor om in ons fonds te komen.' Hang je je pen dan aan de wilgen? Oftewel, zorg je ervoor dat je niet te veel waarde hecht aan zijn oordeel. Het is er maar een, en er zijn ook mensen geweest die bijvoorbeeld van mij zeiden dat ik nooit zou gaan publiceren Ik kan me zo twee docenten voor de geest halen die mijn werk maar niets vinden, waarvan er een een AKO-literatuurprijs won voor haar debuut. Ik heb lang gedacht dat zij het echt wel goed zouden kunnen beoordelen. :confused:

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors. Je hebt helemaal gelijk. Ik zal niet al mijn kaarten op hem zetten. Ik heb wel behoefte aan een objectieve beoordeling. Ik wil graag weten waar ik sta en waar het aan lijkt te schorten. Dan kan ik van daaruit verder met schrijven. Echt objectief zal een beoordeling nooit zijn. Het is toch ook een kwestie van smaak. Er zijn boeken die vele anderen helemaal geweldig vinden en wat ik absoluut niets vind. Brusselmans om maar wat te noemen. Ik denk ook dat je een beetje geluk moet hebben. Dat je manuscript net op het bureau van een redacteur beland die het aanspreekt. Naar veel uitgeverijen sturen, dus. Ik heb heel veel boeken gelezen en kan in ieder geval wel zelf beoordelen dat het niet slecht is wat ik schrijf. De volgende uitgever waar ik naar toe zal sturen, is er wel één die iets met literatuur voor en door vrouwen heeft. @DeEllis. Zag jouw vraag ineeens. Deze workshop kost niets.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Zjors. Als je wat wilt, moet je af en toe je gezicht laten zien. De beurs was overigens slecht bezocht. Maar wel wat contact gehad met boekhandelaren en inkopers van boekhandelaren. Ik heb gesproken met de inkoopster van BOL.com bijvoorbeeld en hoe je het ook wendt of keert, het kan geen kwaad. Het verhaal wat Paul vertelde klopte wel natuurlijk. Inhoudelijk is er niets mis mee. Integendeel. Maar als je dan op een podium moet presenteren en je hebt één slide met alleen de cover van het boek en je gaat achter een tafeltje zitten en vertelt monotoom een verhaal, dan doe je het in mijn ogen niet goed. Beetje lauw en niet voorbereid. het kwam op mij een beetje over alsog hij het even snel tussendoor deed. Maar ja.....

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je verslag, vrouw. Leuk om te lezen hoe dat nu gaat, bij en met Paul. Over het volgende heb ik een vraag:
Hij is een aardige vent. Wel heel commercieel. Niet verkeerd voor een Agent, volgens mij.
Waaraan heb je gezien je dat hij heel commercieel is of werkt? P.S. 'Scoren' met bekende mensen is natuurlijk sneller te realiseren dan met onbekende mensen. Maar de bron moet blijven stromen, en daarom is Paul altijd op zoek naar nieuw talent. Logisch. Hij wil ook chorizo op zijn afbakbolletje, in plaats van altijd smeerkaas op dat slappe Tarvo Moutje. :)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Zjors. Als je wat wilt, moet je af en toe je gezicht laten zien. De beurs was overigens slecht bezocht. Maar wel wat contact gehad met boekhandelaren en inkopers van boekhandelaren. Ik heb gesproken met de inkoopster van BOL.com bijvoorbeeld en hoe je het ook wendt of keert, het kan geen kwaad.
Inderdaad, je gezicht laten zien. Daarom ga ik volgende week naar de NOT (Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling) Veel van mijn boeken worden daar gebruikt. Was deze beurs die je noemt de soort Manuscripta, maar dan alleen voor boekhandelaren en dergelijke, zonder publiek?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors heeft gelijk. Je moet er zelf in geloven. Ik had op school vroeger een leraar Nederlands die mij stimuleerde om door te gaan met schrijven. Toen ik een jaar later een andere leraar kreeg, heb ik hem meteen ook iets laten lezen. Ik was toen een jaar of 17. Weet je wat hij zei: jij denkt zeker dat je schrijfster kunt worden? Nou vergeet het maar, dat is alleen weggelegd voor een enkeling. Nu denk ik: wat een :angry: :puke: :thumbsdown: reactie om als leraar aan een enthousiast kind te geven. Toen was ik in zak en as, zoals je als puber kunt zijn. Heb mijn verhalen weggelegd en jaren niet meer geschreven. Ik ben gelukkig later wel weer gaan schrijven, maar dat onbevangen, blije gevoel bij het schrijven is lang weggeweest. Dat is een kwetsbaar deel van je zelf waar je goed op moet passen. Laat niemand je dat afnemen: leraren niet, agenten niet, uitgevers niet.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MarrieJeanne. Hij is commercieel. Hij vertelde over het onder de aandacht brengen van een manuscript van een debutant aan uitgeverijen. Hij weet het zo voor elkaar te krijgen dat er een aantal uitgevers overblijven (hij gaat voor 3 á 4, maar soms zijn het er ook 7 of 8) die dan echt tegen elkaar op gaan bieden. Hij doelt dan op het niet verrekenbare voorschot. Het kan voorkomen dat er een uitgever is die perse die schrijver wil hebben en dan het manuscript alleen voor zichzelf wil. Dan moet er minimaal 25 duizend euro geboden worden. Hij verkoopt voor jou de buitenlandse rechten op een heel geraffineerde manier. Hij stelt dan ook, 'Als een uitgever zo'n groot voorschot geeft, wat hij zelf naar alle waarschijnlijkheid nooit gaat terugverdienen, dan is het voor hem van belang het boek te verkopen. Dus veel publiciteit.' En inderdaad, ik kreeg de indruk dat het ook een beetje scouten is wat hij doet bij die workshops. Heel slim volgens mij. Ik heb eigenlijk het gevoel dat de lat bij Sebes héél hoog ligt. Hij wil zijn credits niet verspelen. De uitgevers weten dat hij met iets goeds komt en dat imago wil hij natuurlijk houden. Er zijn er die binnen een minuut positief reageren op het proposel dat hij aan een uitgever mailt. Dan hebben ze nog geen letter van het manuscript gelezen. @Jeanne. Slechte zaak zo'n leraar. Het doet mij ineens denken aan mijn leraar Nederlands. Ik kan goed voorlezen. Dat wist ik op de lagere school al. In 5VWO las ik ook eens iets voor (ik weet niet meer wat), hij zei toen dat ik naar de toneelschool moest gaan om actrice te worden. Had ik dat advies maar opgevolgd.... Nee hoor, ik laat me niet zo snel ontmoedigen en ga voorlopig gewoon door. En ja, ik ben wat dat betreft kwetsbaar. Kan behoorlijk onzeker zijn. Hecht te veel aan de goedkeuring van anderen. Is moeilijk af te leren.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die cool smiley zit er ineens spontaan tussen. Daar stond 8 aanhalingsteken sluiten. Is samen: 8) . Grappig.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. . . wat een :angry: :puke: :thumbsdown: reactie om als leraar aan een enthousiast kind te geven. Toen was ik in zak en as, zoals je als puber kunt zijn. Heb mijn verhalen weggelegd en jaren niet meer geschreven. Ik ben gelukkig later wel weer gaan schrijven, maar dat onbevangen, blije gevoel bij het schrijven is lang weggeweest. Dat is een kwetsbaar deel van je zelf waar je goed op moet passen. Laat niemand je dat afnemen: leraren niet, agenten niet, uitgevers niet.
Een heel waar woord, laten we daarom ook voorzichtig zijn met reakties bij 'Proeflezen'.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat is ook een heel waar woord, Peter. Laten we bij alle reacties respect tonen voor de schrijver, tenzij de schrijver zelf geen respect voor het forum toont. Dan houdt het op!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Jeanne, er zijn heel veel docenten, goede en slechte. De meeste zijn slecht, een enkele goede zul je met een eeuwig opgelade batterij moeten zoeken. Een opmerking van een slechte leraar, kan een heel mensenleven beschadigen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=vrouw[ ... ] Hij verkoopt voor jou de buitenlandse rechten op een heel geraffineerde manier. Hij stelt dan ook, 'Als een uitgever zo'n groot voorschot geeft, wat hij zelf naar alle waarschijnlijkheid nooit gaat terugverdienen, dan is het voor hem van belang het boek te verkopen. Dus veel publiciteit.'[ ... ][/quote] Ik begrijp niet dat een uitgever daarmee akkoord gaat. Die investeert dus 25.000 euro in een boek dat hij waarschijnlijk niet terugverdient en laat verder alle rechten over aan Sebes? Wat is het voordeel daarvan? Als een uitgever de rechten doorverkoopt aan 'een' buitenland, dan zit daar voor hem juist het spek van de deal. Maar als hij daar óók al niets te verwachten heeft ... :?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt Zjors. Alleen voor boekhandelaren. Ik was er op donderdag enhet was erg stil. Maandag en dinsdag schijnt het een stuk drukker geweest te zijn. Goed dat je naar de NOT gaat. Het is nodig om af en toe te netwerken, al is dat niet mijn sterkste punt.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marriejeanne. Ja, hoe commercieel kun je zijn? Ik weet ook niet hoe hij het doet. Hij haalt die buitenlandse rechten eruit en verkoopt ze zelf. Anders gaat hij naar een andere uitgever denk ik. Jij komt toch ook naar de SOM bij Zjors? Dan kan ik je wat meer vertellen. Ik vind het niet prettig om zo alles wat er besproken is op internet te zetten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ vrouw: ik weet niet of ik op de SOM bij Zjors kom. Maar ik zie zelf weinig bezwaren om algemene zaken die met schrijven te maken hebben, hier te bespreken. Misschien dat iemand anders weet waarom een uitgever een boek uitbrengt waar hij geen winst op kan behalen, en er ook niet mee kan expanseren? Misschien een investering in de toekomst, omdat men veel verwacht van die ene debutant, maar het lijkt me een wankele basis.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marriejeanne. Algemene zaken over schrijven bespreken, daar is dit forum juist voor. Ik ben dan niet duidelijk genoeg geweest. Het was een workshop in het openbaar. Geen geheime bijeenkomst of een privégesprek. Daar gaat het mij niet om. Ik vind alleen dat als iemand openhartig is en hij ervan uit gaat dat wat besproken wordt niet 'schriftelijk' geciteerd gaat worden, je het dan ook niet op internet moet publiceren. Misschien overdreven en nergens voor nodig. Zo voelt het voor mij gewoon. Er is overigens niks geheimzinnigs besproken hoor. Investeren in de toekomst is het wel. Hij sluit het liefst altijd een two book deal. Ook al staat er van het tweede boek nog geen letter op papier. De intentie om een tweede boek te schrijven moet er wel zijn natuurlijk. Misschien kan iemand anders iets meer melden over hoe dat gaat bij een uitgeverij. Die contracten zijn over het algemeen standaard. Over royalties viel voor Sebes ook niet te onderhandelen (meestal dan).

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde naar zijn ‘boekpresentatie’ in Scheltema Amsterdam, maar werd geveld door de griep. Binnenkort komt hij naar Gouda, ik wil daar dan heen gaan, ben wel nieuwsgierig. Vrouw, er zijn ook andere goede manuscriptbeoordelingsbureaus dan Paul. Ik las ergens op dit forum zijn prijs, en vond dat erg duur.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ vrouw, misschien heb je ook wel gelijk dat je geen weergave van een gesprek met iemand moet doorgeven op het internet, maar als het gewoon informatief is - en dat verwachtte ik / zal het ook wel zijn - vind ik dat toch wel kunnen. Nu ja, we horen het misschien later nog. In elk geval veel succes met het schrijven!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mogelijk gaan Favake en ik woensdag naar hem toe in Groningen, als dat zo is en er worden interessante dingen genoemd, dan zal ik vragen of we ze mogen noteren en of we ze hier mogen neerzetten.