Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De zin en onzin van cursussen, tips en adviezen?

Hallo Allemaal, Het afgelopen jaar heb ik dagelijks enorm veel tijd besteed aan het lezen van tips en adviezen. Steeds vaker vraag ik mezelf af of deze wel van toegevoegde waarde zijn. Je zou zeggen dat hoe meer meningen/feiten je hoort hoe wijzer je er zelf van word. Maar is dat ook zo? Op een uitzondering na vertellen ze allemaal dezelfde boodschap. De do's en Dont's en de te vermijden cliches vliegen je werkelijk om de oren. En als iedereen deze zaken vermijdt, word het vermijden op zich dan geen cliche? Val je juist niet op als jij ze als enige niet vermijd? Vaak lijken de artikelen ook meer geschreven om bezoekers te trekken, als paginavulling, om te schrijven om maar te kunnen schrijven. Kortom, vooral gericht op het bevredigen van de schrijver zelf in plaats van de lezer iets te 'leren'. En wat te denken van de vele schrijfcursussen die door Jan en alleman lijken te worden aangeboden. Veel zelfbenoemde experts die met alle respect zelf nog nooit een bestseller geschreven hebben. Het is alsof je leert voetballen van iemand die jaren op de sportacademie gezeten heeft, af en toe en balletje trapt met vrienden, maar nog nooit voor het Nederlands elftal heeft gespeeld. Allemaal prima natuurlijk, maar heeft dat wel zin? Leer je jezelf hierdoor niet de verkeerde technieken aan? Zouden sommige schrijvers niet wat meer realistisch moeten zijn? Ambities om de top te halen zijn leuk, maar zijn ze wel haalbaar? Als je geen mooi stemgeluid hebt, heeft het immers ook geen zin om een zangcursus te volgen; de nieuwe Whitney Houston ga je echt niet worden. Nu valt er uiteraard onderscheid te maken tussen schrijven en schrijven, leren en kennis opdoen, maar toch. Je hersenen slaan al deze 'kennis' op. En goed of slecht, bewust of onbewust heeft het toch een bepaald effect op je manier van schrijven. Want laten we eerlijk zijn. De echte bestsellers komen van schrijvers die lak hebben aan de regels. Immers: iemand die netjes binnen de lijntjes blijft is saai. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. De echte schrijftoppers hebben hun succes te danken door anders te zijn dan anderen, en het nodige geluk. Wellicht dat ze na hun eerste succesboek een cursus hebben gevolgd om hun techniek te verfijnen, maar ik ken (voor zover mijn kennis reikt) geen enkele gerenommeerde schrijver die lessen gevolgd heeft bij 'Piets schrijfcursus'. En uiteraard is het handig eerst de basis te leren en zal men (en ook ikzelf) er zeker iets van opsteken. Maar hoe maak je als beginnende schrijver het onderscheid tussen goede en minder goede informatie? Blijft het niet vooral een kwestie van veel oefenen en lezen en is de rest eigenlijk maar bijzaak? Een heel verhaal. De vraag is eigenlijk; hebben al deze cursussen, tips en adviezen wel zin? gr Robin

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Karel, ... zo te lezen ben je geweldig goed bezig. Niet opgeven wanneer het eens dreigt tegen te zitten, dat hoort er gewoon bij. Succes!