Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Scrhijversvakschool Groningen

Ik heb een vrij korte vraag. Heeft iemand ervaring met de Schrijversvakschool? en zo ja, kun je daar iets over vertellen. Waren die positief of negatief? en wat vondt je er dan positief of negatief aan? Ik denk er aan om daar een cursus te gaan doen (en uiteindelijk volgend jaar de opleiding).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Johan, ik vind het interessant wat je daar geleerd en/of afgeleerd hebt; misschien vinden anderen dat ook. Wil je er iets meer over vertellen?

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johan, ik vind het interessant wat je daar geleerd en/of afgeleerd hebt; misschien vinden anderen dat ook. Wil je er iets meer over vertellen?
Ik heb eigenlijk alleen maar goeie ervaringen met schrijfcursussen, dwz die met klasjes (ooit een online cursus gevolgd van Schrijven Magazine en daar was ik minder over te spreken). Ik heb bij Scriptplus en de SVS Groningen cursussen gevolgd. Ik doe niet de meerjarige opleiding dus daar kan ik niets over zeggen. Vorige winter heb ik een cursus Elementaire schrijftechnieken gevolgd. Ik was al jaren alleen met fictie/proza bezig en het leek me leuk me wat te verbreden. In die cursus kwamen ook poezie, essay en scenario aan bod. Dat allemaal onder leiding van een ervaren docent = publicerend schrijver. Van de oefeningen en bespreken van elkaars werk heb ik veel geleerd. Ondermeer: observeren, hoe kom je tot onderwerpen, doorschrijven, commentaar leveren op elkaars werk, commentaar ontvangen, etc. Meer specifiek kwam ik erachter dat poezie en essay (op dit moment) niet 'mijn ding' is. Van het onderdeel scenario heb ik echter wel veel geleerd over dialogen schrijven, ook handig in fictie/proza. Nu zit ik in een werk groep Onderhanden werk (is geen cursus met oefeningen enzo). Ieder van de deelnemers (zijn er nu 5) werkt aan zijn eigen project. D.i. meer journalistiek (interviews en reisverhalen), een roman en ik werk aan korte verhalen. Juist de verscheidendheid van onderwerpen, commentaar van anderen en de docent werkt heel goed.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Johan, dat was erg helpend. Weet nog steeds niet wat ik ga doen, maar goed de opleiding heb ik nog een jaar om over na te denken, want ik ben te laat voor dit jaar. Ik zat o.a. te denken aan elementaire schrijfvaardigheden, maar nu ik je zo hoor denk ik toch dat ik dan eerder voor de proza cursus zou willen kiezen. Ik heb namelijk al eerder een cursus gedaan waarbij je de verschillende genre's onderzoekt en ik weet al dat m.n. 'poezie' me niet ligt.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me vandaag ingeschreven in de cursus 'Elementaire schrijfvaardigheden' van deze school, dus ik ben benieuwd :)

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me vandaag ingeschreven in de cursus 'Elementaire schrijfvaardigheden' van deze school, dus ik ben benieuwd :)
Da's leuk. Misschien komen we elkaar nog tegen. Wanneer zijn je lessen?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn lessen zijn op donderdag avond :) Wanneer zijn jouw lessen? Ik heb ondertussen les vier gehad. Ik vindt het super. Heerlijk om met andere studenten naar je werk te kijken en reacties te horen van anderen. Ik geniet er erg van.