Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopleidingen, trainingen, en publiceren

Naar aanleiding van een andere discussie: De basisvragen: 1. Heb je een specifieke schrijfopleiding gehad? Of trainingen, workshops, cursussen met daarbij een docent, cursusleider of trainer? 2. Is er van jou al een tekst gepubliceerd door een ander (dus niet onder POD of in eigen beheer*)? Of win je wedstrijden? 3. Heb je andere dingen gedaan (bijvoorbeeld talenstudie, opleiding leraar Nederlands, handboek creatief schrijven) die bij kunnen hebben gedragen aan je kwaliteit als schrijver? Ik zou weleens willen weten hoe effectief die opleidingen/cursussen/etc. zijn. Hoeveel schrijvers worden gepubliceerd zonder dat ze een specifieke schrijfopleiding/cursus hebben gedaan? (ik denk: veel) Hoeveel schrijvers volgen opleidingen, cursussen, workshops, maar zijn nog niet gepubliceerd? (ik denk: vrij veel) Heeft zo'n opleiding zin in het begin van je schrijversloopbaan, of ook later, als je al gepubliceerd bent? Andersom: heeft enige ervaring met schrijven een voordeel als je naar zo'n opleiding/cursus gaat? Wat voegt een opleiding toe aan wat je "in het wild" kunt leren (door veel fictie te lezen, door boeken over taal en schrijven te lezen, door je werk te laten proeflezen door willekeurige proeflezers), voorop gestelt dat je basis (middelbare school**) goed is? *) De reden dat ik dat hier noem is dat POD op beslissing van de schrijver is: wie wil, kan onder POD publiceren, ongeacht de kwaliteit van het werk. Bij andere vormen is er een ander die besluit of iets wordt uitgegeven of niet. **) Ik weet niet hoe dat op andere scholen gaat, of in deze tijd, maar ik heb zelf op het VWO vrij veel "creatief schrijven" gehad bij Nederlands, zelfs op het eindexamen ("opstel").

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ik denk dat je alleen een goede schrijver kunt worden als je de 'technieken' leert.
Ik vraag mij dus af of die technieken in een schrijfcursus worden aangeleerd, of dat het in het curriculum van een normale schoolopleiding hoort. Daarnaast vermoed ik dat die technieken vooral gebaseerd zijn op het analyseren van andermans werk (lezen dus). En dat is uiteindelijk wat een redacteur ook doet.
De technieken zijn aan te leren, maar of dat nu al op de middelbare school moet gebeuren.. Heeft iedereen daar wat aan of alleen de leerlingen die een bepaalde richting op gaan, denk ik dan. Toch zou het bij het schrijven van opstellen wel een hulp kunnen zijn, daar was ik trouwens verschrikkelijk slecht in. Een goed schrijver moet wel voldoen aan bepaalde regels, zo heb ik begrepen. Een tijdje terug heb ik 'Een bestseller schrijven voor Dummies' gelezen om wat meer te leren over het schrijverschap en daarin wordt gesteld dat elk verhaal een vaste volgorde heeft. De schrijver kan precies vertellen wanneer er een 'hoogtepunt' plaats zal vinden, zo'n beetje op de bladzijde af. Hij vond het zelf wel enigszins ontluisterend, maar zo bleek het de beste manier van schrijven. Dat vond ik wel interessant om te lezen. Ja, hoeveel geslaagde schrijvers hebben een opleiding genoten en hoeveel niet? En hoeveel hebben ervoor gestudeerd en slaagden niet? Het maakt niet uit, het is toch een samenloop van omstandigheden, zoals reeds wordt gesteld door verschillende personen. Over dat gebrul: zou ik niet te zwaar opvatten. Het is zo dat schrijvers die slagen en geen opleiding hebben gedaan hun succes van de daken lijken te schreeuwen en schrijvers die ervoor geleerd hebben en niet geheel slagen een beetje kwaadaardig lijken naar dat soort types, terwijl beiden er vast veel moeite voor hebben gedaan te komen waar ze nu zijn.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Muzikaliteit is ook een aangeboren talent. Toch heeft het wel nut om noten te leren lezen. Leopold Mozart vond het in elk geval wel zinvol om zijn zoon dat kunstje bij te brengen en ik ben erg blij dat hij dat heeft gedaan. Wolfgang heeft erg veel les gehad voordat hij helemaal los ging. Helaas is de methodiek van het schrijfonderwijs een stuk minder ontwikkeld dan die van het muziekonderwijs.