Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijver op een redactie, welke opleiding?

Graag wil ik een carriereswitch maken. Ik ben op zoek naar cursussen en/of een opleiding voor schrijvend journalist/redacteur. Ik werk zelf fulltime dus het wordt in de avonduren dat ik de studie of cursus zal gaan doen. HBO-journalistiek is een optie in deeltijd. Fontys heb ik 2 jaar geleden gedaan maar is mij niet bevallen. Nu bekijk ik de mogelijkheid van Windesheim. Heeft iemand ervaringen daar? Echter mijn voorkeur gaat uit naar een korter traject. Weet iemand of er cursussen zijn die goed zijn aangeschreven (zo weet ik dat Utrecht HBO-cursussen geeft, maar schiet ik daar wat mee op?)? of ben ik toch aangewezen op de hbo-opleidingen journalistiek wil ik de journalistieke schrijfwereld binnenkomen? Help. :)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Davey, Ik ben ook wel erg benieuwd naar de vragen die jij stelt. Ik had zelfs begrepen dat er geen deeltijdopleidingen journalistiek zijn, maar ik begrijp uit jouw post dat dit dus wel het geval is. Welke scholen bieden journalistiek in deeltijd aan? Succes met je zoektocht!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt eraan waar in de journalistiek je terecht wilt komen. Op plaatselijk en wellicht ook op regionaal niveau red je het wel met een cursus van de LOI. Op landelijke niveau heb je meestal een opleiding op hbo-niveau nodig, en sommige landelijke media nemen zelfs alleen academici aan. Zou je gaan freelancen, dan staan je vaardigheden centraal, en niet zozeer je opleidingsniveau.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe journalistiek/deeltijd op Windesheim (tweede jaar). Er zijn twee soorten vakken, 50/50. De ene soort zijn vakken die te maken hebben met schrijven, de andere vakken zijn zaakvakken (dus kennisvakken, niks schrijven, gewoon een heel boek of forse reader in je kop stampen). Eerste jaar zag er bij mij zo uit: blok 1a nieuwsverhaal, Nederlandse economie, taalvaardigheid (spelling dus) blok 1b nieuwsverhaal, Internationale economie, Media (radio, tv, krant, tijdschrift, internet, journalistiek) blok 2a Nederlandse politiek, verslaggeving I, publieksgericht schrijven blok 2b Europese politiek (de EU dus), verslaggeving II, communicatie/doelgroepen projectweek (week lang hele dagen in een redactie een krant maken, was wel leuk, ik deed kunstredactie.. deed o.a. verslag van een trashmetalconcert .. arf arf m'n oren..) Tweede jaar blok 1a interview I, taalvaardigheid/interview, onderzoek/bronnen blok 1b interview II, onderzoek II, journalistieke kwaliteit blok 2a taalbeheersing/argumenteren (betoog schrijven/verdedigen), achtergrondverhaal, sociologie blok 2b sociologie in Europees perspectief, achtergrondverhaal II (tekst, radio of tv), mediaethiek ..en weer een projectweek, maar die komt nog. In deeltijd krijg je twee vakken in je twee contacturen (twee keer per week, donderdag namiddag/avond of dinsdag namiddag/avond, afhankelijk van 't jaar.. ze werken om-en-om, ik zit in de donderdaggroep), maar in de middag zijn er ook meestal wel docenten voor prive of kleine groepjes, een uur voordat de reguliere contacturen van start gaan. Die contacturen zijn dus van 16:30 tot ongeveer 21:15, met drie kwartier pauze. Elk blok heb je dus drie tentamens, en voor de schrijfvakken moet je ook portfolio's inleveren, kortom je schrijfwerk. Opzich niet heel veel, een paar nieuwsberichten in een bepaald genre, een nieuwsverhaal, later wat verslaggeving, in 't tweede jaar deed ik vijf zeer geslaagde interviews, ben nog bezig achtergrondverhalen af te maken. Wat wel irritant is, zijn de verslagen die je moet maken over je werk. Op dit moment zijn die nog heel erg gericht op voltijders en vroege twintigers die nog niet weten wat ze met hun leven gaan doen. De deeltijders zijn gemiddeld wat ouder en wensen wat minder aan de hand genomen te worden in dat opzicht. Zo zijn er van die vragenformulieren die ervan uitgaan dat je in een redactie werkt en daar inbreng in stopt. Nu, die redacties zijn een grap! De lessen zijn facultatief, dus niet verplicht, en doorgaans is ook niet iedereen er. Daarnaast werkt iedereen liever gewoon thuis. Kortom, als er weer 'ns verslagen over je werk geschreven moest worden halen studenten die tekst uit een grote dikke duim. Anyway, daar is ook flink over geklaagd door ons, en er wordt wat mee gedaan geloof ik. Je krijgt 1 tentamenherkansing per jaar, dus 2 kansen per jaar. Je propadeuse moet je in 2 jaar halen. Haal je een vak niet in je eerste jaar, dan krijg je 't jaar daarop dus weer 2 kansen. Verknal je die dan kun je ophoepelen. :-) Qua duur: als je al een HBO-diploma hebt dan kun je de competenties die dat diploma heeft (elk HBO-diploma heeft competenties) claimen bij de examencomissie. Een medestudent van mijn jaar heeft bijv. 30 punten geclaimed en gekregen. 30 punten is gelijk aan een half jaar. Een verplichte stage is 20 punten, bij elkaar 50 punten. Give or take een aantal eigen opdrachten die je al doet.. mss krijg je daar 10 punten voor, en zo heb je al een heel jaar bij elkaar. Zo kun je de opleiding in drie ipv vier jaar doen. Als je overigens je P hebt dan kun je daarna ..weet ik veel.. tien jaar doen over je opleiding ofzo. Als je alles verknalt en alles steeds moet herkansen.. je gaat je gang maar. De enige echte eis is dat je je P in 2 jaar haalt, daarna zoek je 't maar uit. Goed. Nog meer? Ohja, 't is opzich een hele goede opleiding, zowel qua organisatie als qua faciliteiten. Ik hoor allerlei spookverhalen over Fontys (cijfers die jaren op zich laten wachten), en 't is dus een van de weinige opleiding waar je deeltijd kan doen. Als ik eerlijk ben, er zitten periodes bij dat de lessen slaapverwekkend zijn, ik moet er niet aan denken dat ik dat in vijf volle dagen moet ondergaan (voltijd loopt gelijk aan deeltijd, qua inhoud). Deeltijd is dus prima te doen. Je moet ietwat zelf kunnen werken, dat wel. Aan de andere kant, echt moeilijk is 't nu ook weer niet. Er zitten vakken bij waar je prima met een samenvatting kunt overleven zonder 't boek open te klappen. Enige wat erg naar is, is dat parkeren betaald is, 2 euro ongeacht hoe lang je er staat.., then again, onder 't nieuwe X-gebouw (een grote leegte) is een parkeergarage en liften brengen je naar de juiste etage. Je kunt dus droog aankomen en vertrekken. En, zoals gezegd, je hoeft niet te komen. Als je je tentamens maar haalt en je de opdrachten doet... 't is jouw feestje. Ik begin in jaar 1 met ~30 lui in m'n groep. Er waren drie van die groepen. Na de kerst van dat jaar werden er al 2 groepen samengevoegd, inmiddels zijn er nog veel meer lui weg.. en zijn er nu twee groepen van.. nou ja.. 16 ofzo? Er vallen er echt heel veel af. Of dat nou komt omdat 't te moeilijk is, toch niet de juiste studie, of whatever.. de boel dunt uit. Windesheim is een Christelijke hogeschool, maar in de praktijk merk je daar geen fluit van. Enige wat ik ooit ben tegengekomen was een soort stilteruimte waar je je zonden kan overdenken en een random schoolpredikant die ook nog wat te zeggen had ofzo. Dat is inmiddels een ander gebouw, 't nieuwe X-gebouw is hypermodern, WiFi, grote trappen, grote ruimtes, etc. etc. Windesheim is een rijke club.. :P Goed.. alweer een hele lap tekst.. indien je meer wilt weten: vraag niet te schromen!

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Super bedankt voor jullie reacties allemaal. Vooral M!! Heeel erg bedank. Echt tof dat je daar de tijd voor hebt willen nemen. Ik ga van de week naar de open avond. Je hebt me al enthousiast gemaakt. Gr. Dave

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En? :P

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het was leuk. Alleen kreeg ik minder nieuws te horen. Als je reeds een hbo-diploma hebt behaald en je wilt weer gaan studeren, zal je vanaf volgend jaar je volledige collegegeld moeten gaan betalen, oftewel 7000 euro.... Dat ga ik niet redden. Ik weet niet of het besluit al zeker is, maar anders wordt het lastig. Ik ben al op zoek naar andere alternatieven. Ik ga zo even een nieuwe vraag stellen over de HBO-cursussen van de hogeschool Utrecht. Zegt het jou wat?